Raad van State: Tankstations mogen laadpalen plaatsen, maar niet teveel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Tankstations mogen laadpalen plaatsen, maar wel in redelijke aantallen. Dat heeft de Raad van State bepaald. Laadpaalleverancier Fastned was in beroep gegaan tegen een eerdere uitspraak waarin tankstations laadpalen mogen plaatsen. 

Fastned kreeg toestemming om laadstations te plaatsen op rustplaatsen langs de Nederlandse snelwegen. Dat was in de veronderstelling dat zij dan niet zouden hoeven concurreren met de al bestaande tankstations. Maar eerder al werden er door de tankstations laadpalen geplaatst.

De Raad van State oordeelt dat de tankstations elektrische laadpalen op hun terreinen mogen plaatsen. Wel heeft de hoogste bestuursrechter als voorwaarde gesteld dat het aanbieden van benzine en gas de hoofdactiviteit blijft van deze tankstations. Fastned kreeg in het geval van Tankstation Peulwijk-Oost aan de A4 gelijk van de RvS. Die voldoet volgens de rechter bijvoorbeeld niet aan de evenredigheidsvoorwaarde. Daar was een vergunning verleend voor vier laadpalen, maar het tankstation heeft slechts zes tankzuilen.

In stand houden

Voor die verzorgingsplaatsen waar het aantal aangevraagde laadpalen als aanvullende voorziening in de ogen van de Raad van State evident ondergeschikt is aan het aanwezige aantal tankzuilen worden de vergunningen in stand gehouden. Waar dit niet evident is, wordt de minister opgedragen om opnieuw te beoordelen of en waarom wordt voldaan aan het criterium van ondergeschiktheid. 

De minister moet nu duidelijk maken waar die grens precies ligt.

Fastned kreeg eerder dit jaar wel gelijk in een andere zaak. De Rechtbank van Den Haag heeft Fastned in het gelijk gesteld in een zaak die het laadbedrijf samen met Mistergreen had aangespannen tegen de Staat. Door de uitspraak mag Fastned shops en toiletten bouwen bij zijn laadstations.

Ook won Fastned vorig jaar in een rechtszaak over de exclusieve verlening van vergunningen voor laadpalen aan wegrestaurants en benzinestations langs de snelweg.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Raad van State: Tankstations mogen laadpalen plaatsen, maar niet teveel | Automotive Online

Raad van State: Tankstations mogen laadpalen plaatsen, maar niet teveel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Tankstations mogen laadpalen plaatsen, maar wel in redelijke aantallen. Dat heeft de Raad van State bepaald. Laadpaalleverancier Fastned was in beroep gegaan tegen een eerdere uitspraak waarin tankstations laadpalen mogen plaatsen. 

Fastned kreeg toestemming om laadstations te plaatsen op rustplaatsen langs de Nederlandse snelwegen. Dat was in de veronderstelling dat zij dan niet zouden hoeven concurreren met de al bestaande tankstations. Maar eerder al werden er door de tankstations laadpalen geplaatst.

De Raad van State oordeelt dat de tankstations elektrische laadpalen op hun terreinen mogen plaatsen. Wel heeft de hoogste bestuursrechter als voorwaarde gesteld dat het aanbieden van benzine en gas de hoofdactiviteit blijft van deze tankstations. Fastned kreeg in het geval van Tankstation Peulwijk-Oost aan de A4 gelijk van de RvS. Die voldoet volgens de rechter bijvoorbeeld niet aan de evenredigheidsvoorwaarde. Daar was een vergunning verleend voor vier laadpalen, maar het tankstation heeft slechts zes tankzuilen.

In stand houden

Voor die verzorgingsplaatsen waar het aantal aangevraagde laadpalen als aanvullende voorziening in de ogen van de Raad van State evident ondergeschikt is aan het aanwezige aantal tankzuilen worden de vergunningen in stand gehouden. Waar dit niet evident is, wordt de minister opgedragen om opnieuw te beoordelen of en waarom wordt voldaan aan het criterium van ondergeschiktheid. 

De minister moet nu duidelijk maken waar die grens precies ligt.

Fastned kreeg eerder dit jaar wel gelijk in een andere zaak. De Rechtbank van Den Haag heeft Fastned in het gelijk gesteld in een zaak die het laadbedrijf samen met Mistergreen had aangespannen tegen de Staat. Door de uitspraak mag Fastned shops en toiletten bouwen bij zijn laadstations.

Ook won Fastned vorig jaar in een rechtszaak over de exclusieve verlening van vergunningen voor laadpalen aan wegrestaurants en benzinestations langs de snelweg.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.