Hoe overleef je de crisis volgens ondernemer Brenno de Winter

Managen in crisistijd (6): ‘Thuiswerken doorbreekt 9-tot-5 mores definitief’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het zesde deel van deze serie Brenno de Winter, voormalig onderzoeksjournalist, hacker, beveiligings- en privacyexpert en eigenaar van De Winter Information Solutions. “Ondernemers moeten classificeren wat ze wel en niet online delen.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Volgens IT-deskundige Brenno de Winter hebben ondernemers niet het besef welke risico's er aan technologie kleven. (Foto: Ivar Pel)

Hoe kunnen ondernemers veilig thuiswerken?

“Iedereen zit nu thuis, dus het thuiswerken is door de coronacrisis een blijvertje geworden. Hierbij is duidelijk geworden dat het regelen lastig blijkt voor ondernemers. Dan heb ik het met name over grote bedrijven, omdat de kleine bedrijven vrij wendbaar zijn. Die besluiten sneller tot het aanschaffen van een applicatie of dienst. Bij een groter bedrijf is de vraag of het überhaupt wel mogelijk is dat veel werknemers tegelijkertijd thuiswerken. Daarnaast zie je dat er niet genoeg VPN’s (een beveiligd Virtual Private Network, red) geregeld worden of soms helemaal niet. Daar ligt gelijk een groot risico als het gaat om het lekken van vertrouwelijke informatie.”

Heeft u tips voor ondernemers om dit beter te doen?

“Een ondernemer dient te zorgen voor veilige verbindingen en een backup van alle data, dus ook op werkstations. Besef dat gijzelsoftware ook backups kan raken. Dan heb je niets meer. Zorg daarnaast voor een voor werkend antivirus dat wordt bijgehouden en maak zeer gevoelige gegevens niet beschikbaar voor thuiswerken. De kans op uitlekken wordt bij thuiswerken immers groter. Laat alle software goed bijwerken en schrijf de tools voor thuiswerken voor. Maak keuzes en communiceer deze. Verstrek desnoods computers om thuiswerken volgens huisregels te faciliteren en gebruik een meerfactorauthenticatie, een proces waarbij de identiteit van een gebruiker wordt gecontroleerd. Hierbij moet de gebruiker zich met een combinatie van minimaal twee verschillende typen authenticatiefactoren legitimeren om toegang te krijgen tot een computer of applicatie. En schrijf procedures. Juist nu is de kans op social engineering, zoals ceo-fraude groter waarbij een werknemer een nep-mail van de werkgever ontvangt en verleidt wordt om in te loggen op een website met malware. En communiceer regelmatig en helder over beveiliging, thuiswerken en blijf in contact met medewerkers. Wees alert op signalen die uit de organisatie komen.”

Informatie delen we nu gemakkelijk via Zoom en Microsoft Teams.

“Zeker, maar bedrijven hebben niet door wat voor risico’s daar aan kleven. Zo heeft Zoom te maken gehad met partycrashers die een besloten vergaderen verstoorden. Dergelijke applicaties voldoen niet altijd aan normen en standaarden op het gebied van veiligheid. Daar moet zowel ontwikkelaar en gebruikers zich van bewust zijn. Het helpt als een ondernemer classificeert wat online wel en niet mag worden gedeeld. Technologie is niet alleen maar leuk. Er kan van alles mee mis gaan. Aan de andere kant bieden Zoom en Teams de mogelijkheid om korte overlegmomenten op afstand te houden. In de communicatieve sfeer kan dat ook makkelijk tijdens het autorijden in een connected car, waarbij degene met wie je overlegt de emoties van zijn gesprekspartner meekrijgt.”

Liggen er kansen in de coronacrisis?

“Ik verwacht dat het 9 tot 5-tijdsgewricht voor werk doorbroken wordt en men naar andere vormen gaat zoeken. Denk bijvoorbeeld aan deels thuiswerken en deels op kantoor. Of het de online verkoop van auto’s stimuleert weet ik niet: dat is toch ook een beleving. Daarnaast willen klanten graag begeleiding en advies. De voorbereiding tot het kopen van een auto is wel goed mogelijk online te faciliteren. Datzelfde geldt voor het online maken van onderhoudsafspraken. 

De winst voor autobedrijven zit in efficiency

“De winst die garagehouders kunnen behalen ligt in de efficiency, dus bijvoorbeeld het online aanbieden van een leenauto of opties waarbij de klant aangeeft welke reparaties hij verwacht. Bij het verschuiven van de werktijden zie ik eveneens mogelijkheden. Artificial intelligence kan daar qua routeplanning bij helpen, omdat het ondernemers ondersteunt. Zo wordt het mogelijk om beter in te schatten wat het juiste moment is om in de auto te stappen. En met behulp van de technologie, waar connected cars een goed voorbeeld van zijn, wordt het ook steeds veiliger om deel te nemen aan het verkeer.”

Kan de huidige crisis de ontwikkeling van connected cars versnellen?

“Ik ben een voorstander van de technologie achter de connected cars, die het autorijden aanzienlijk veiliger maakt. Het is bewezen dat de schadelast naar beneden gaat met de connected cars. Wanneer er een botsing plaats vindt, dan valt de schade relatief mee. Bedrijven als Tesla hebben een voorsprong op ict-gebied, omdat zij zich al langer bezighouden met de beleving rondom auto’s en de belangrijker rol die data hierin speelt. Wat het uitwisselen van data betreft moeten er standaarden opgezet worden waar iedereen het over eens is. Autofabrikanten zien de data vooralsnog als eigendom, terwijl de European Data Protection Board daar terecht vraagtekens bij zet. De data is eigendom van de consument.”

Hoe komt u zelf de crisis door?

“Ik voer nu veel consultancy- en versnelde compliancetrajecten uit. Dat is mogelijk zonder aan kwaliteit in te boeten. Juist bij versnelde trajecten stuur je strakker op kwaliteit in plaats van stappen over te slaan. Daarnaast zet ik trainingen online. Toch zit er een grote meerwaarde aan sociale interactie en die mis ik dus. De crisis geeft me wel de tijd om meer de techniek in te duiken. Zo ben ik momenteel bezig met de ontwikkeling van een dienst.”

Managen in crisistijd

In deze serie komen onder meer nog aan bod: trendwatcher Adjiedj Bakas en consultant Matthijs van Zanten. Eerder verschenen in deze serie ook interviews met reorganisatie-expert Winholt van Westrienen, grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis, accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer en met managementexpert Ben Tiggelaar.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Managen in crisistijd (6): ‘Thuiswerken doorbreekt 9-tot-5 mores definitief’ | Automotive Online
Hoe overleef je de crisis volgens ondernemer Brenno de Winter

Managen in crisistijd (6): ‘Thuiswerken doorbreekt 9-tot-5 mores definitief’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het zesde deel van deze serie Brenno de Winter, voormalig onderzoeksjournalist, hacker, beveiligings- en privacyexpert en eigenaar van De Winter Information Solutions. “Ondernemers moeten classificeren wat ze wel en niet online delen.”
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Volgens IT-deskundige Brenno de Winter hebben ondernemers niet het besef welke risico's er aan technologie kleven. (Foto: Ivar Pel)

Hoe kunnen ondernemers veilig thuiswerken?

“Iedereen zit nu thuis, dus het thuiswerken is door de coronacrisis een blijvertje geworden. Hierbij is duidelijk geworden dat het regelen lastig blijkt voor ondernemers. Dan heb ik het met name over grote bedrijven, omdat de kleine bedrijven vrij wendbaar zijn. Die besluiten sneller tot het aanschaffen van een applicatie of dienst. Bij een groter bedrijf is de vraag of het überhaupt wel mogelijk is dat veel werknemers tegelijkertijd thuiswerken. Daarnaast zie je dat er niet genoeg VPN’s (een beveiligd Virtual Private Network, red) geregeld worden of soms helemaal niet. Daar ligt gelijk een groot risico als het gaat om het lekken van vertrouwelijke informatie.”

Heeft u tips voor ondernemers om dit beter te doen?

“Een ondernemer dient te zorgen voor veilige verbindingen en een backup van alle data, dus ook op werkstations. Besef dat gijzelsoftware ook backups kan raken. Dan heb je niets meer. Zorg daarnaast voor een voor werkend antivirus dat wordt bijgehouden en maak zeer gevoelige gegevens niet beschikbaar voor thuiswerken. De kans op uitlekken wordt bij thuiswerken immers groter. Laat alle software goed bijwerken en schrijf de tools voor thuiswerken voor. Maak keuzes en communiceer deze. Verstrek desnoods computers om thuiswerken volgens huisregels te faciliteren en gebruik een meerfactorauthenticatie, een proces waarbij de identiteit van een gebruiker wordt gecontroleerd. Hierbij moet de gebruiker zich met een combinatie van minimaal twee verschillende typen authenticatiefactoren legitimeren om toegang te krijgen tot een computer of applicatie. En schrijf procedures. Juist nu is de kans op social engineering, zoals ceo-fraude groter waarbij een werknemer een nep-mail van de werkgever ontvangt en verleidt wordt om in te loggen op een website met malware. En communiceer regelmatig en helder over beveiliging, thuiswerken en blijf in contact met medewerkers. Wees alert op signalen die uit de organisatie komen.”

Informatie delen we nu gemakkelijk via Zoom en Microsoft Teams.

“Zeker, maar bedrijven hebben niet door wat voor risico’s daar aan kleven. Zo heeft Zoom te maken gehad met partycrashers die een besloten vergaderen verstoorden. Dergelijke applicaties voldoen niet altijd aan normen en standaarden op het gebied van veiligheid. Daar moet zowel ontwikkelaar en gebruikers zich van bewust zijn. Het helpt als een ondernemer classificeert wat online wel en niet mag worden gedeeld. Technologie is niet alleen maar leuk. Er kan van alles mee mis gaan. Aan de andere kant bieden Zoom en Teams de mogelijkheid om korte overlegmomenten op afstand te houden. In de communicatieve sfeer kan dat ook makkelijk tijdens het autorijden in een connected car, waarbij degene met wie je overlegt de emoties van zijn gesprekspartner meekrijgt.”

Liggen er kansen in de coronacrisis?

“Ik verwacht dat het 9 tot 5-tijdsgewricht voor werk doorbroken wordt en men naar andere vormen gaat zoeken. Denk bijvoorbeeld aan deels thuiswerken en deels op kantoor. Of het de online verkoop van auto’s stimuleert weet ik niet: dat is toch ook een beleving. Daarnaast willen klanten graag begeleiding en advies. De voorbereiding tot het kopen van een auto is wel goed mogelijk online te faciliteren. Datzelfde geldt voor het online maken van onderhoudsafspraken. 

De winst voor autobedrijven zit in efficiency

“De winst die garagehouders kunnen behalen ligt in de efficiency, dus bijvoorbeeld het online aanbieden van een leenauto of opties waarbij de klant aangeeft welke reparaties hij verwacht. Bij het verschuiven van de werktijden zie ik eveneens mogelijkheden. Artificial intelligence kan daar qua routeplanning bij helpen, omdat het ondernemers ondersteunt. Zo wordt het mogelijk om beter in te schatten wat het juiste moment is om in de auto te stappen. En met behulp van de technologie, waar connected cars een goed voorbeeld van zijn, wordt het ook steeds veiliger om deel te nemen aan het verkeer.”

Kan de huidige crisis de ontwikkeling van connected cars versnellen?

“Ik ben een voorstander van de technologie achter de connected cars, die het autorijden aanzienlijk veiliger maakt. Het is bewezen dat de schadelast naar beneden gaat met de connected cars. Wanneer er een botsing plaats vindt, dan valt de schade relatief mee. Bedrijven als Tesla hebben een voorsprong op ict-gebied, omdat zij zich al langer bezighouden met de beleving rondom auto’s en de belangrijker rol die data hierin speelt. Wat het uitwisselen van data betreft moeten er standaarden opgezet worden waar iedereen het over eens is. Autofabrikanten zien de data vooralsnog als eigendom, terwijl de European Data Protection Board daar terecht vraagtekens bij zet. De data is eigendom van de consument.”

Hoe komt u zelf de crisis door?

“Ik voer nu veel consultancy- en versnelde compliancetrajecten uit. Dat is mogelijk zonder aan kwaliteit in te boeten. Juist bij versnelde trajecten stuur je strakker op kwaliteit in plaats van stappen over te slaan. Daarnaast zet ik trainingen online. Toch zit er een grote meerwaarde aan sociale interactie en die mis ik dus. De crisis geeft me wel de tijd om meer de techniek in te duiken. Zo ben ik momenteel bezig met de ontwikkeling van een dienst.”

Managen in crisistijd

In deze serie komen onder meer nog aan bod: trendwatcher Adjiedj Bakas en consultant Matthijs van Zanten. Eerder verschenen in deze serie ook interviews met reorganisatie-expert Winholt van Westrienen, grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis, accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer en met managementexpert Ben Tiggelaar.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.