Nieuwe organisatiestructuur en managementshuffle bij Stellantis Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Stellantis Nederland heeft zijn organisatiestructuur drastisch gewijzigd. En ook vinden er in het management meerdere wijzigingen plaats. Dat meldt de importeur vandaag. Op managementniveau vinden er een groot aantal wijzigingen plaats. Zo wordt Thomas Schut verantwoordelijke voor Opel Nederland en Peter van Mourik voor Citroën. Annemarie van Merriënboer gaat Fiat doen (zie onder).

Twee personen vertrekken maar blijven actief binnen Stellantis. Fiat-eindverantwoordelijke Arjan Schenk gaat met ingang van 1 december aan de slag als countrymanager bij Leasys en Corine Riem Vis zal full-time aan de slag gaan als managing director bij Stellantis &You en Distrigo.

Ruggengraat

Binnen de nieuwe organisatie is een centrale rol weggelegd voor de afdeling Customer Experience, die van invloed is op alle klantgerichte processen. Een speciaal Customer Management Office (CMO) moet de ruggengraat van de nieuwe klantgerichte organisatie vormen.

Alfa Romeo, DS Automobiles en Lancia worden gegroepeerd in een Premium Cluster. Het Mainstream Cluster met de merken Citroën, Fiat, Jeep, Opel en Peugeot zal worden ondersteund door de afdeling Sales Mainstream & Car Flow. Elk merk zal nauw samenwerken met het verkoopteam en de multibrand opererende, gespecialiseerde functies.

Negen multibrand, gespecialiseerde functies zullen de merken en business units ondersteunen bij het behalen van de doelstellingen, onderaan zijn de functies en eindverantwoordelijken vermeld.

Toekomstbestendig

De nieuwe organisatie moet voor een “toekomstbestendige structuur” zorgen. “Binnen deze nieuwe structuur zal de samenwerking tussen de merken worden vergroot”, schrijft managing director Sander Jansen. “De implementatie van de mainstream verkoopafdeling draagt bij aan een efficiënte multibrand-benadering van onze netwerkpartners, de zogenoemde Stellantis Houses.”

De transformatie is onderdeel van het strategische plan ‘Dare Forward 2030’ dat door de fabrikant is uitgerold. “Daarbij is het onze ambitie om nummer 1 te zijn op het gebied van klanttevredenheid in alle markten, ten aanzien van onze producten en onze diensten.”

Voor de invulling van de diverse managementposities bij de merken is een aantal bekende namen ingevuld, maar ook enkele nieuwe.

  • Country Manager Stellantis Nederland – Sander Jansen
  • Premium Cluster (Alfa Romeo, DS Automobiles en Lancia) – Chris Louwerse
  • Citroën – Peter van Mourik
  • Fiat en Abarth – Annemarie van Merriënboer
  • Jeep – Patrick Zegwaard
  • Opel – Thomas Schut
  • Peugeot / coördinatie Mainstream Cluster – Bastiaan de Groot

En dit worden de eindverantwoordelijken bij de multibrandfuncties:

  • Sales Mainstream & Car Flow – Robin Uebbing
  • LCV Business Unit – Arjen Bulk
  • Customer Experience en Network Development – Bart Bekker
  • B2B & Pre-Owned – Pim de Graauw
  • CMO – Leo den Haan
  • Parts & Services – Andres van der Kuil
  • Public Relations & Brand Activation – Jeroen Maas
  • Finance – Emmanuel Fitoussi
  • Synergies/Simplification Management & eMobility – Hugo Favatier
  • ICT – René Liefhebber
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.