Occasionverkoop nam in maart met 5,7 procent toe
Nederlandse autobedrijven verkochten in maart 124.568 gebruikte auto’s aan particulieren. Dat is een groei van 5,7 procent vergeleken met maart 2023, zo blijkt uit cijfers van VWE. In het eerste kwartaal van 2024 zijn 359.689 auto’s verkocht op de b2c-markt. Een stijging van 9,2 procent vergeleken met de eerste drie maanden van 2023.
Het aantal occasionverkopen tussen consumenten onderling (c2c) stijgt in maart met 7,4 procent. Afgelopen maand werden er 54.188 auto’s verkocht op de c2c-markt.
De gemiddelde zoekprijs voor een occasion is volgens Automotive Mediaventions (Gaspedaal.nl en Autotrack) nu 17.475 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs uitkomt op 23.401 euro. Een klein verschil vergeleken met februari.
In de maand april staat de index van Autodata (AOX) op 124,6 (januari 2020=100), dat is een daling van 0,5 procent vergeleken met vorige maand. De showroomvraagprijzen zijn dus licht gedaald vergeleken met vorige maand. Deze dalende trend houdt al aan sinds oktober 2023.
Merk
Het meest verkochte merk in maart is Volkswagen (15.428), gevolgd door Peugeot (8.706), Opel (8.054), Ford (7.922) en Renault (7.763).
In het eerste kwartaal dit jaar zag met name Lynk & Co het aantal occasionverkopen toenemen. Van het Geely-merk werden in de eerste drie maanden van dit jaar 1.997 occasions verkocht, een plus van 577,0 procent vergeleken met dezelfde periode in 2023. Ook MG (+153,3 %) en Tesla (103,5 %) zagen het aantal verkochte occasions stijgen. Van beide merken werden respectievelijk 965 en 1.842 occasions verkocht in de eerste drie maanden van 2024.
Export
In het Nationaal Occasiononderzoek (NOO) wordt dieper ingegaan op de occasionverkopen. Het naslagwerk geeft inzicht in de export van EV’s die enorm aan het stijgen is. Daarnaast blijkt uit het NOO dat de bedrijfsvoorraden op enorm hoog niveau zijn en dat het wagenpark wat lijkt te verjongen door de grote vraag naar jong gebruikt.