Louwman Groep halveert verlies, positief ondanks coronacrisis

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Louwman & Parqui verwelkomde dit jaar de Proace. (Foto: Louwman)

De Louwman Groep heeft in 2019 een verlies geleden van 6,2 miljoen euro, tegen 10,7 miljoen euro in 2018. De omzet nam in 2019 met iets meer dan 10 procent toe tot 1,39 miljard euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van Teijlingerhorst, de holdingmaatschappij waaronder alle Louwman-bedrijven vallen, zoals het importschap van Toyota, Lexus en Suzuki, Louwman Dealer Group, Louwman Exclusive, Alcredis, Auto.nl, Yokohama Nederland en Welzorg.

Het bedrijf doet geen uitspraken over het verwachte resultaat in 2020, maar stelt in een reactie aan Automotive dat het positief is over de toekomst.

De eenzijdige focus van onze overheid op EV belemmert de inzet van alternatieve technologieën.

Ted van Dam

Bij Louwman is er geen tevredenheid over het financiële resultaat, maar wel over de vooruitgang die is geboekt. De zorgactiviteiten waren in de afgelopen jaren zwaar verlieslatend met als slechtste jaar 2017 (36 miljoen verlies), terwijl de automotive divisie wel zwarte cijfers draaide. Het bedrijf geeft geen uitsplitsing per divisie. “Het klopt dat Welzorg nog in de rode cijfers zit. Het herstel van Welzorg zet door, maar heeft vorig jaar nog niet tot winst geleid. In 2020 presteert Welzorg boven doel. We zijn trots op de verbeteringen die daar zijn gerealiseerd, zoals in de klantcommunicatie en we hebben grote stappen gezet in de leverbetrouwbaarheid.”, antwoordt directeur communicatie Ted van Dam desgevraagd.

Fietsvoordeelshop

De omzetgroei die vorig jaar werd gerealiseerd komt voor een belangrijk deel door de groei van de private leaseportefeuille bij captivedochter Alcredis. “Die groei is opzienbarend. We zitten op 26 duizend contracten. De focus op de captive merken (Toyota, Lexus en Suzuki) blijkt de juiste keuze te zijn geweest”, zegt Van Dam. Ook Auto.nl en Fietsvoordeelshop, waarin vorig jaar een belang werd genomen, droegen bij aan de groei. “We boeken progressie terwijl zowel zorg als mobiliteit zich beide als industrie in een transitiefase bevinden. De omzetontwikkeling is daarom naar tevredenheid.”

Positieve kant

Louwman was één van de grootgebruikers van de eerste NOW-regeling en ontving ruim 7 miljoen euro. Of, en zo hoeveel, het bedrijf moet terugbetalen is nog onbekend. Verder is er geen gebruik gemaakt van steunmaatregelen. “Wij zijn zeer dankbaar voor de NOW, die de werkgelegenheid heeft beschermd in een branche die enorm hard is geraakt”, zegt Van Dam.

Over het resultaat van 2020 doet het bedrijf geen uitspraken. De continuïteit komt absoluut niet in het geding, het bedrijf heeft een eigen vermogen van 463 miljoen euro en een solvabiliteit van 38 procent. Van Dam ziet ook de positieve kant van de coronacrisis. “De vraag naar intelligente mobiliteitsoplossingen is fors toegenomen sinds corona. Daarmee zijn onze deelnemingen in Wego en Mobility Invest Group nog relevanter geworden. Daarnaast is de fietsmarkt booming, waar we naast Fietsvoordeelshop ook actief zijn met speedpedelecs van Stromer.”

Kengetallen in euro’s: 

Resultaat 2019  2018 
Omzet  1,39 miljard  1,26 miljard 
Bedrijfsresultaat  2,2 miljoen  -6,4 miljoen 
Nettoresultaat  -6,2 miljoen  -10,6 miljoen 
Balans    
Eigen vermogen 463,9 miljoen  474,9 miljoen
Balanstotaal 1,21 miljard 1,09 miljard

Bron: Jaarverslag Teijlingerhorst, bewerking Automotive.

Bij Suzuki-importeurtak Nimag werd onlangs een reorganisatie aangekondigd, waarbij geprobeerd wordt gedwongen ontslagen te voorkomen. De reorganisatie bij Nimag staat los van deze financiële resultaten en wordt veroorzaakt door de keuzes van Suzuki, stelt Van Dam. Er staan verder dan ook geen reorganisaties gepland bij het concern.

Hybridetechologie

Het bedrijf werd groot aan de hand van Toyota. Vorig jaar lag het marktaandeel van Toyota voor het eerst sinds 2013 weer boven de 6 procent. De komende jaren hoopt Louwman te profiteren van de CO2-performance van de fabrikant, alhoewel het bedrijf inzet op CO2-reductie vooral door middel van hybridetechologie, waardoor het in Nederland niet meeprofiteert van de vraag naar EV’s. En dat vindt Van Dam wel enigszins frustrerend. “De eenzijdige focus van onze overheid op EV belemmert de inzet van alternatieve technologieën, omdat deze ‘gestraft’ worden doordat de EV-subsidies moeten worden opgehoest door de andere technologieën. Deze technologieën zouden veel sneller bij kunnen dragen aan de parkverjonging en daarmee de sneller CO2 verlagen dan met de vooralsnog beperkte beschikbaarheid van EV’s.” Lees hier hoe ons Autopanel denkt over de vorig jaar gelanceerde Toyota Corolla.

Occasions

De retaildivisie Louwman Dealer Groep, dat op plek 6 staat in de Automotive Dealerholding Top 60, kende een goed 2019 en timmert ook in 2020 aan de weg. Zo nam het recent Automotions over. Tegelijkertijd worden waar mogelijk vestigingen gesloten en samengevoegd. “We weten steeds beter de kosten te verlagen, terwijl we wel in staat zijn om onze klanten te binden. Dit jaar groeien we hard in de verkoop en onderhoud van gebruikte auto’s. Daarbij groeit ook online autoverkoopplatform Auto.nl.” Over aantallen en winstgevendheid van Auto.nl doet Van Dam geen uitspraken. “De groei is aanzienlijk. En de learnings delen we met de retailbedrijven die daardoor ook stappen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Louwman Groep halveert verlies, positief ondanks coronacrisis | Automotive Online

Louwman Groep halveert verlies, positief ondanks coronacrisis

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Louwman & Parqui verwelkomde dit jaar de Proace. (Foto: Louwman)

De Louwman Groep heeft in 2019 een verlies geleden van 6,2 miljoen euro, tegen 10,7 miljoen euro in 2018. De omzet nam in 2019 met iets meer dan 10 procent toe tot 1,39 miljard euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van Teijlingerhorst, de holdingmaatschappij waaronder alle Louwman-bedrijven vallen, zoals het importschap van Toyota, Lexus en Suzuki, Louwman Dealer Group, Louwman Exclusive, Alcredis, Auto.nl, Yokohama Nederland en Welzorg.

Het bedrijf doet geen uitspraken over het verwachte resultaat in 2020, maar stelt in een reactie aan Automotive dat het positief is over de toekomst.

De eenzijdige focus van onze overheid op EV belemmert de inzet van alternatieve technologieën.

Ted van Dam

Bij Louwman is er geen tevredenheid over het financiële resultaat, maar wel over de vooruitgang die is geboekt. De zorgactiviteiten waren in de afgelopen jaren zwaar verlieslatend met als slechtste jaar 2017 (36 miljoen verlies), terwijl de automotive divisie wel zwarte cijfers draaide. Het bedrijf geeft geen uitsplitsing per divisie. “Het klopt dat Welzorg nog in de rode cijfers zit. Het herstel van Welzorg zet door, maar heeft vorig jaar nog niet tot winst geleid. In 2020 presteert Welzorg boven doel. We zijn trots op de verbeteringen die daar zijn gerealiseerd, zoals in de klantcommunicatie en we hebben grote stappen gezet in de leverbetrouwbaarheid.”, antwoordt directeur communicatie Ted van Dam desgevraagd.

Fietsvoordeelshop

De omzetgroei die vorig jaar werd gerealiseerd komt voor een belangrijk deel door de groei van de private leaseportefeuille bij captivedochter Alcredis. “Die groei is opzienbarend. We zitten op 26 duizend contracten. De focus op de captive merken (Toyota, Lexus en Suzuki) blijkt de juiste keuze te zijn geweest”, zegt Van Dam. Ook Auto.nl en Fietsvoordeelshop, waarin vorig jaar een belang werd genomen, droegen bij aan de groei. “We boeken progressie terwijl zowel zorg als mobiliteit zich beide als industrie in een transitiefase bevinden. De omzetontwikkeling is daarom naar tevredenheid.”

Positieve kant

Louwman was één van de grootgebruikers van de eerste NOW-regeling en ontving ruim 7 miljoen euro. Of, en zo hoeveel, het bedrijf moet terugbetalen is nog onbekend. Verder is er geen gebruik gemaakt van steunmaatregelen. “Wij zijn zeer dankbaar voor de NOW, die de werkgelegenheid heeft beschermd in een branche die enorm hard is geraakt”, zegt Van Dam.

Over het resultaat van 2020 doet het bedrijf geen uitspraken. De continuïteit komt absoluut niet in het geding, het bedrijf heeft een eigen vermogen van 463 miljoen euro en een solvabiliteit van 38 procent. Van Dam ziet ook de positieve kant van de coronacrisis. “De vraag naar intelligente mobiliteitsoplossingen is fors toegenomen sinds corona. Daarmee zijn onze deelnemingen in Wego en Mobility Invest Group nog relevanter geworden. Daarnaast is de fietsmarkt booming, waar we naast Fietsvoordeelshop ook actief zijn met speedpedelecs van Stromer.”

Kengetallen in euro’s: 

Resultaat 2019  2018 
Omzet  1,39 miljard  1,26 miljard 
Bedrijfsresultaat  2,2 miljoen  -6,4 miljoen 
Nettoresultaat  -6,2 miljoen  -10,6 miljoen 
Balans    
Eigen vermogen 463,9 miljoen  474,9 miljoen
Balanstotaal 1,21 miljard 1,09 miljard

Bron: Jaarverslag Teijlingerhorst, bewerking Automotive.

Bij Suzuki-importeurtak Nimag werd onlangs een reorganisatie aangekondigd, waarbij geprobeerd wordt gedwongen ontslagen te voorkomen. De reorganisatie bij Nimag staat los van deze financiële resultaten en wordt veroorzaakt door de keuzes van Suzuki, stelt Van Dam. Er staan verder dan ook geen reorganisaties gepland bij het concern.

Hybridetechologie

Het bedrijf werd groot aan de hand van Toyota. Vorig jaar lag het marktaandeel van Toyota voor het eerst sinds 2013 weer boven de 6 procent. De komende jaren hoopt Louwman te profiteren van de CO2-performance van de fabrikant, alhoewel het bedrijf inzet op CO2-reductie vooral door middel van hybridetechologie, waardoor het in Nederland niet meeprofiteert van de vraag naar EV’s. En dat vindt Van Dam wel enigszins frustrerend. “De eenzijdige focus van onze overheid op EV belemmert de inzet van alternatieve technologieën, omdat deze ‘gestraft’ worden doordat de EV-subsidies moeten worden opgehoest door de andere technologieën. Deze technologieën zouden veel sneller bij kunnen dragen aan de parkverjonging en daarmee de sneller CO2 verlagen dan met de vooralsnog beperkte beschikbaarheid van EV’s.” Lees hier hoe ons Autopanel denkt over de vorig jaar gelanceerde Toyota Corolla.

Occasions

De retaildivisie Louwman Dealer Groep, dat op plek 6 staat in de Automotive Dealerholding Top 60, kende een goed 2019 en timmert ook in 2020 aan de weg. Zo nam het recent Automotions over. Tegelijkertijd worden waar mogelijk vestigingen gesloten en samengevoegd. “We weten steeds beter de kosten te verlagen, terwijl we wel in staat zijn om onze klanten te binden. Dit jaar groeien we hard in de verkoop en onderhoud van gebruikte auto’s. Daarbij groeit ook online autoverkoopplatform Auto.nl.” Over aantallen en winstgevendheid van Auto.nl doet Van Dam geen uitspraken. “De groei is aanzienlijk. En de learnings delen we met de retailbedrijven die daardoor ook stappen maken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.