Winst Stern Groep gedaald in eerste halfjaar 2018

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Stern zag zijn nettowinst iets afnemen. (Foto: Automotive)

Dealerholding Stern, dat al jaren de eerste plaats bestiert in de Automotive Dealerholdinglijst,  realiseerde over het eerste halfjaar van 2018 een omzet van 587,2 miljoen euro, 1,1 procent lager dan vorig jaar. De lagere omzet is te wijten aan nieuwe boekhoudregels (IFRS): zonder dit effect zou er een fractionele toename ten opzichte van vorig jaar zijn gerealiseerd (+0,6 procent). De nettowinst (resultaat na belastingen) kwam uit op 4,7 miljoen euro; die lag in het eerste halfjaar van 2017 op 5,4 miljoen. Het bedrijfsresultaat voor belastingen daalde van 8,2 miljoen euro naar 7,8 miljoen. Dat maakte het bedrijf vandaag nabeurs bekend.

Groei in lease

Stern profiteert onder andere van de groeiende leasemarkt: het aantal contracten steeg met 13,4 procent ten opzichte van eind juni vorig jaar en kwam uit op 11.927 contracten. En het bedrijf mikt op verdere groei. Een afgeronde herfinanciering van het onroerend goed maakte 9 miljoen euro vrij voor de groei van de leaseportefeuille. “Conform ons plan Fast Forward zette de groei van het wagenpark van Stern Mobility Solutions in het tweede kwartaal door: we liggen op koers voor onze doelstelling van 20 duizend voertuigen eind 2020”, aldus directievoorzitter Henk van der Kwast.

De afnemende omzet en winst komen vooral voor rekening van de dealertak, die vooral in het eerste kwartaal van dit jaar een tegenvallend resultaat liet zien door margedruk en hoog ziekteverzuim. Het marktaandeel personenauto’s daalde van 5,9 procent in H1-2017 naar 5,4% over H1-2018. Bij bedrijfswagens is het aandeel 7,3% (H1-2017: 7,5%). Het bedrijf wijt de margedruk op de verkoop van nieuwe personenauto’s vooral aan de toenemende verschuiving van particuliere verkoop naar (particuliere) lease. “Van de 253 duizend nieuwe personenauto’s die in het eerste halfjaar werden geregistreerd (+10,8% tov H1-2017, red), werd slechts 27,2 procent verkocht aan particulieren. Het aandeel aan particulieren verkochte auto’s in Nederland was in H1-2017 nog 31,1 procent en 5 jaar geleden nog circa 43 procent. Dit is de voornaamste reden van de in 2017 en in Q1-2018 opgetreden margeverkrapping op nieuwe personenauto’s.”

De terugval in marktaandeel in de nieuwverkoop heeft hier ook mee te maken: “Die [afname] wordt mede veroorzaakt door het terughoudend zijn bij het inschrijven op tenders voor leveringen aan grote leasemaatschappijen. Deze leveringen gaan veelal gepaard met zeer beperkte restmarges.”

Schade

De schadetak van Stern liet ook een omzetverbetering zien, van 17 procent. Mede dankzij de stijging van de gemiddelde schadelast. Er is een vestiging gesloten, in Geldrop; het bedrijf verwacht zijn netwerk aan schadevestigingen, nu 17 in aantal, verder te herschikken. “We streven naar landelijke dekking met 20 grotere schadevestigingen”, meldt het bedrijf. Het bedrijfsresultaat van Stern Car Services, de onderhouds- en schadedivisie van de groep, lag vanwege de integratie van zes gekochte schadevestigingen en reorganisatiekosten wel lager dan in 2017.

Personeelskosten

Verder zag het bedrijf de personeelskosten stijgen, met 7,2 procent. Hiervan wordt 2,3 procent toegeschreven aan stijgende loonkosten door de nieuwe cao en 2,5 aan de acquisitie van 6 schadeherstelbedrijven. Het restant van de toename wordt veroorzaakt door de inhuur van automonteurs als gevolg van het “zeer hoge” ziekteverzuim in Q1-2018. De overname van de zes schadevestigingen leidde ook tot een stijging van de bedrijfskosten met 4 procent.

WLTP

De solvabiliteit daalde licht, van 25,5 procent naar 23,5 procent, als gevolg van de extra voorraden die zijn aangelegd aan de vooravond van de introductie van de WLTP; die zorgt naar verwachting voor stijgende autoprijzen. “Het effect van de andere Fast Forward projecten komt in de financiële cijfers van dit jaar nog maar beperkt tot uitdrukking. Er wordt met man en macht gewerkt aan het verder verbeteren van onze dienstverlening en het verlagen van de bedrijfskosten door het harmoniseren en optimaliseren van processen en systemen”, meldt hij. Ook ziet hij vorderingen in werkplaatsen, de onderdelen en bij de universele (schade)tak SternPoint. Ondanks een vertragingen in de ontwikkeling van het centrale Customer Service Center en bij digital IT, verwacht het bedrijf dat de financiële prestaties van het bedrijf na 2018 verbeteren.

IFRS

Stern is dit jaar overgegaan op de boekhoudmethode IFRS 15, wat berekent dat de verkopen van auto’s waarvoor Dealergroep Stern een terugkoopverplichting is aangegaan, niet meer als omzet verantwoord worden. In plaats daarvan blijven deze auto’s op de balans staan, waarbij de marge over de afgesproken periode geleidelijk ten gunste van het resultaat wordt gebracht. Dit heeft effect op de omzet: die wordt lager, terwijl de voorraden omhoog gaan. Het effect op de omzet (die is lager) en de voorraden (die is hoger) is in H1-2018 € 11,3 miljoen. Daarmee komt de omzet 1,1 procent lager uit dan in 2017. Zonder dit effect is sprake van een fractionele (0,6%) toename van de netto omzet.

Stern verwacht over heel 2018 een hoger resultaat voor belastingen dan in 2017, “door de geleidelijke verbetering van de marges bij Dealergroep Stern, de voortgaande groei bij Stern Mobility Solutions, de verbeteringen bij Stern Car Services en doorgevoerde kostenbesparingen”.

 


Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Winst Stern Groep gedaald in eerste halfjaar 2018 | Automotive Online

Winst Stern Groep gedaald in eerste halfjaar 2018

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Stern zag zijn nettowinst iets afnemen. (Foto: Automotive)

Dealerholding Stern, dat al jaren de eerste plaats bestiert in de Automotive Dealerholdinglijst,  realiseerde over het eerste halfjaar van 2018 een omzet van 587,2 miljoen euro, 1,1 procent lager dan vorig jaar. De lagere omzet is te wijten aan nieuwe boekhoudregels (IFRS): zonder dit effect zou er een fractionele toename ten opzichte van vorig jaar zijn gerealiseerd (+0,6 procent). De nettowinst (resultaat na belastingen) kwam uit op 4,7 miljoen euro; die lag in het eerste halfjaar van 2017 op 5,4 miljoen. Het bedrijfsresultaat voor belastingen daalde van 8,2 miljoen euro naar 7,8 miljoen. Dat maakte het bedrijf vandaag nabeurs bekend.

Groei in lease

Stern profiteert onder andere van de groeiende leasemarkt: het aantal contracten steeg met 13,4 procent ten opzichte van eind juni vorig jaar en kwam uit op 11.927 contracten. En het bedrijf mikt op verdere groei. Een afgeronde herfinanciering van het onroerend goed maakte 9 miljoen euro vrij voor de groei van de leaseportefeuille. “Conform ons plan Fast Forward zette de groei van het wagenpark van Stern Mobility Solutions in het tweede kwartaal door: we liggen op koers voor onze doelstelling van 20 duizend voertuigen eind 2020”, aldus directievoorzitter Henk van der Kwast.

De afnemende omzet en winst komen vooral voor rekening van de dealertak, die vooral in het eerste kwartaal van dit jaar een tegenvallend resultaat liet zien door margedruk en hoog ziekteverzuim. Het marktaandeel personenauto’s daalde van 5,9 procent in H1-2017 naar 5,4% over H1-2018. Bij bedrijfswagens is het aandeel 7,3% (H1-2017: 7,5%). Het bedrijf wijt de margedruk op de verkoop van nieuwe personenauto’s vooral aan de toenemende verschuiving van particuliere verkoop naar (particuliere) lease. “Van de 253 duizend nieuwe personenauto’s die in het eerste halfjaar werden geregistreerd (+10,8% tov H1-2017, red), werd slechts 27,2 procent verkocht aan particulieren. Het aandeel aan particulieren verkochte auto’s in Nederland was in H1-2017 nog 31,1 procent en 5 jaar geleden nog circa 43 procent. Dit is de voornaamste reden van de in 2017 en in Q1-2018 opgetreden margeverkrapping op nieuwe personenauto’s.”

De terugval in marktaandeel in de nieuwverkoop heeft hier ook mee te maken: “Die [afname] wordt mede veroorzaakt door het terughoudend zijn bij het inschrijven op tenders voor leveringen aan grote leasemaatschappijen. Deze leveringen gaan veelal gepaard met zeer beperkte restmarges.”

Schade

De schadetak van Stern liet ook een omzetverbetering zien, van 17 procent. Mede dankzij de stijging van de gemiddelde schadelast. Er is een vestiging gesloten, in Geldrop; het bedrijf verwacht zijn netwerk aan schadevestigingen, nu 17 in aantal, verder te herschikken. “We streven naar landelijke dekking met 20 grotere schadevestigingen”, meldt het bedrijf. Het bedrijfsresultaat van Stern Car Services, de onderhouds- en schadedivisie van de groep, lag vanwege de integratie van zes gekochte schadevestigingen en reorganisatiekosten wel lager dan in 2017.

Personeelskosten

Verder zag het bedrijf de personeelskosten stijgen, met 7,2 procent. Hiervan wordt 2,3 procent toegeschreven aan stijgende loonkosten door de nieuwe cao en 2,5 aan de acquisitie van 6 schadeherstelbedrijven. Het restant van de toename wordt veroorzaakt door de inhuur van automonteurs als gevolg van het “zeer hoge” ziekteverzuim in Q1-2018. De overname van de zes schadevestigingen leidde ook tot een stijging van de bedrijfskosten met 4 procent.

WLTP

De solvabiliteit daalde licht, van 25,5 procent naar 23,5 procent, als gevolg van de extra voorraden die zijn aangelegd aan de vooravond van de introductie van de WLTP; die zorgt naar verwachting voor stijgende autoprijzen. “Het effect van de andere Fast Forward projecten komt in de financiële cijfers van dit jaar nog maar beperkt tot uitdrukking. Er wordt met man en macht gewerkt aan het verder verbeteren van onze dienstverlening en het verlagen van de bedrijfskosten door het harmoniseren en optimaliseren van processen en systemen”, meldt hij. Ook ziet hij vorderingen in werkplaatsen, de onderdelen en bij de universele (schade)tak SternPoint. Ondanks een vertragingen in de ontwikkeling van het centrale Customer Service Center en bij digital IT, verwacht het bedrijf dat de financiële prestaties van het bedrijf na 2018 verbeteren.

IFRS

Stern is dit jaar overgegaan op de boekhoudmethode IFRS 15, wat berekent dat de verkopen van auto’s waarvoor Dealergroep Stern een terugkoopverplichting is aangegaan, niet meer als omzet verantwoord worden. In plaats daarvan blijven deze auto’s op de balans staan, waarbij de marge over de afgesproken periode geleidelijk ten gunste van het resultaat wordt gebracht. Dit heeft effect op de omzet: die wordt lager, terwijl de voorraden omhoog gaan. Het effect op de omzet (die is lager) en de voorraden (die is hoger) is in H1-2018 € 11,3 miljoen. Daarmee komt de omzet 1,1 procent lager uit dan in 2017. Zonder dit effect is sprake van een fractionele (0,6%) toename van de netto omzet.

Stern verwacht over heel 2018 een hoger resultaat voor belastingen dan in 2017, “door de geleidelijke verbetering van de marges bij Dealergroep Stern, de voortgaande groei bij Stern Mobility Solutions, de verbeteringen bij Stern Car Services en doorgevoerde kostenbesparingen”.

 


Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.