Afas: nog veel onduidelijkheid over CO2-registratieplicht

CO2-registratie • Bedrijven tasten momenteel vaak in het duister over de uitvoering van deze nieuwe verplichting.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Shutterstock)

Organisaties met meer dan 100 werknemers moeten vanaf 1 juli de CO2-uitstoot van het zakelijke verkeer van hun werknemers (inclusief woon-werk) registreren en vastleggen. Het doel van deze maatregel is om de CO2-uitstoot te verminderen. Bedrijven tasten momenteel echter vaak in het duister over de uitvoering van deze verplichting. Dit constateert softwarebedrijf Afas.

Uit een steekproef van Afas Software onder honderden bedrijven blijkt dat bijna 90 procent van de werkgevers die onder deze registratieplicht vallen, nog geen contact hierover heeft gehad met hun medewerkers.  Er zijn daarnaast veel vragen rondom de CO2-registratieplicht, constateert Afas. Want hoe registreer je al die ritjes naar het werk? Wat gebeurt er als jouw werknemers veel kilometers maken? Hangen hier consequenties aan? En hoe zit het met de privacy?

Geen maatregelen

‘Het is belangrijk dat organisaties met meer dan 100 medewerkers de kilometers omtrent woon-werk en zakelijk verkeer gaan registreren. Op basis hiervan wordt namelijk door de Rijksoverheid de CO2-uitstoot berekend van de werkgebonden personenmobiliteit in Nederland. Aan de hand van die informatie worden er op lange termijn normen opgesteld voor deze CO2-uitstoot. Omdat er nu nog geen normen zijn voor die uitstoot, zijn er ook nog geen maatregelen’, stelt Afas.

Over de manier waarop de registratie plaatsvindt zegt Afas product manager Nieke Dorland: “De overheid heeft niet bepaald hoe je dit vast moet leggen. In de praktijk zul je een online formulier in moeten vullen bij je Omgevingsdienst. Maar hoe je op een goede en efficiënte manier aan deze gegevens komt, is aan de organisaties zelf om uit te vinden.”

Niet alleen de overheid plukt overigens de vruchten van deze administratie, ook voor de organisaties zelf liggen er kansen volgens Dorland. “Inzicht in je kilometers kan nu al waardevol zijn voor jouw organisatie. Zelf CO2 besparen is immers ook wat waard, en kilometers zijn ook kosten.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Meer lezen over CO2-registratie

Afas: nog veel onduidelijkheid over CO2-registratieplicht | Automotive Online

Afas: nog veel onduidelijkheid over CO2-registratieplicht

CO2-registratie • Bedrijven tasten momenteel vaak in het duister over de uitvoering van deze nieuwe verplichting.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Shutterstock)

Organisaties met meer dan 100 werknemers moeten vanaf 1 juli de CO2-uitstoot van het zakelijke verkeer van hun werknemers (inclusief woon-werk) registreren en vastleggen. Het doel van deze maatregel is om de CO2-uitstoot te verminderen. Bedrijven tasten momenteel echter vaak in het duister over de uitvoering van deze verplichting. Dit constateert softwarebedrijf Afas.

Uit een steekproef van Afas Software onder honderden bedrijven blijkt dat bijna 90 procent van de werkgevers die onder deze registratieplicht vallen, nog geen contact hierover heeft gehad met hun medewerkers.  Er zijn daarnaast veel vragen rondom de CO2-registratieplicht, constateert Afas. Want hoe registreer je al die ritjes naar het werk? Wat gebeurt er als jouw werknemers veel kilometers maken? Hangen hier consequenties aan? En hoe zit het met de privacy?

Geen maatregelen

‘Het is belangrijk dat organisaties met meer dan 100 medewerkers de kilometers omtrent woon-werk en zakelijk verkeer gaan registreren. Op basis hiervan wordt namelijk door de Rijksoverheid de CO2-uitstoot berekend van de werkgebonden personenmobiliteit in Nederland. Aan de hand van die informatie worden er op lange termijn normen opgesteld voor deze CO2-uitstoot. Omdat er nu nog geen normen zijn voor die uitstoot, zijn er ook nog geen maatregelen’, stelt Afas.

Over de manier waarop de registratie plaatsvindt zegt Afas product manager Nieke Dorland: “De overheid heeft niet bepaald hoe je dit vast moet leggen. In de praktijk zul je een online formulier in moeten vullen bij je Omgevingsdienst. Maar hoe je op een goede en efficiënte manier aan deze gegevens komt, is aan de organisaties zelf om uit te vinden.”

Niet alleen de overheid plukt overigens de vruchten van deze administratie, ook voor de organisaties zelf liggen er kansen volgens Dorland. “Inzicht in je kilometers kan nu al waardevol zijn voor jouw organisatie. Zelf CO2 besparen is immers ook wat waard, en kilometers zijn ook kosten.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Meer lezen over CO2-registratie