‘Renault werkt aan EV-batterijrecycling op grote schaal’

Batterijrecycling • Volgens Renault zijn de gesprekken’ ‘vergevorderd’ en wil het bedrijf zo’n 9.000 batterijen per jaar repareren.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Renault voert momenteel gesprekken met potentiële partners om lithium en andere metalen uit gebruikte batterijen van EV’s te winnen en te recyclen, zo meldt Reuters. Het bedrijf wil volgens het persbureau meer inzetten op het strategisch hergebruiken van grondstoffen.

Renault wil de eerste Europese autofabrikant worden die ook batterijen op industriële schaal recyclet – het hergebruiken van EV-batterijen wordt nog niet op grote schaal gedaan, zo citeert Reuters Jean-Phillipe Bahuaud, ceo van ‘The Future is Neutral’ (TFIN), de milieu-eenheid van Renault. “In Europa is er momenteel niemand die gebruikte batterijen in een gesloten kringloop recyclet om nikkel, kobalt en lithium te winnen en daar nieuwe batterijen van maakt”, aldus Bahuaud. Hij stelt dat er ‘vergevorderde gesprekken’ zijn met gespecialiseerde bedrijven die kunnen samenwerken op het gebied van batterijrecycling.

Flins-fabriek

Renault zet in april de productie van nieuwe voertuigen in zijn Flins-fabriek ten westen van Parijs stil. Die fabriek schakelt volledig over op de productie van gedeeltelijk gerecyclede auto-onderdelen en gereviseerde voertuigen. Batterijen worden daar ook onderdeel van. Bahuaud verwacht dat de Flins-fabriek dit jaar 9.000 batterijen zal repareren. De fabriek produceerde modellen zoals de Renault Clio, de Zoe en de Nissan Micra.

Renault verkoopt de accu’s en andere gereviseerde onderdelen zoals elektromotoren en laders met 30 procent korting ten opzichte van nieuwe producten. Zo mikt de TFIN-organisatie op een omzet van 2,3 miljard euro en een operationele marge van meer dan 10 procent in 2030 afkomstig van de recycle-activiteiten.

Eerder begon Duitsland met de bouw van een van de grootste accufabrieken voor elektrische auto’s in dat land.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Renault werkt aan EV-batterijrecycling op grote schaal’ | Automotive Online

‘Renault werkt aan EV-batterijrecycling op grote schaal’

Batterijrecycling • Volgens Renault zijn de gesprekken’ ‘vergevorderd’ en wil het bedrijf zo’n 9.000 batterijen per jaar repareren.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Renault voert momenteel gesprekken met potentiële partners om lithium en andere metalen uit gebruikte batterijen van EV’s te winnen en te recyclen, zo meldt Reuters. Het bedrijf wil volgens het persbureau meer inzetten op het strategisch hergebruiken van grondstoffen.

Renault wil de eerste Europese autofabrikant worden die ook batterijen op industriële schaal recyclet – het hergebruiken van EV-batterijen wordt nog niet op grote schaal gedaan, zo citeert Reuters Jean-Phillipe Bahuaud, ceo van ‘The Future is Neutral’ (TFIN), de milieu-eenheid van Renault. “In Europa is er momenteel niemand die gebruikte batterijen in een gesloten kringloop recyclet om nikkel, kobalt en lithium te winnen en daar nieuwe batterijen van maakt”, aldus Bahuaud. Hij stelt dat er ‘vergevorderde gesprekken’ zijn met gespecialiseerde bedrijven die kunnen samenwerken op het gebied van batterijrecycling.

Flins-fabriek

Renault zet in april de productie van nieuwe voertuigen in zijn Flins-fabriek ten westen van Parijs stil. Die fabriek schakelt volledig over op de productie van gedeeltelijk gerecyclede auto-onderdelen en gereviseerde voertuigen. Batterijen worden daar ook onderdeel van. Bahuaud verwacht dat de Flins-fabriek dit jaar 9.000 batterijen zal repareren. De fabriek produceerde modellen zoals de Renault Clio, de Zoe en de Nissan Micra.

Renault verkoopt de accu’s en andere gereviseerde onderdelen zoals elektromotoren en laders met 30 procent korting ten opzichte van nieuwe producten. Zo mikt de TFIN-organisatie op een omzet van 2,3 miljard euro en een operationele marge van meer dan 10 procent in 2030 afkomstig van de recycle-activiteiten.

Eerder begon Duitsland met de bouw van een van de grootste accufabrieken voor elektrische auto’s in dat land.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.