Europese consumenteninstanties tikken VW op de vingers

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt, initiatiefnemer van de oproep. De ACM heeft samen met de andere Europese consumenteninstanties geconstateerd dat veel sjoemeldiesels nog altijd niet zijn aangepast om aan de uitstootnormen te voldoen.

De instanties concluderen dat nog lang niet alle bezitters van een VW met sjoemelsoftware duidelijk zijn geïnformeerd over de reden van reparatie en de gevolgen als ze dat niet doen, bijvoorbeeld voor de garantie. Daatnaast moet VW aangeven dat de reparatie kosteloos is en de garantie wordt verlengd, en wat consumenten moeten doen als zich na de reparatie problemen voordoen. Volkswagen moet daarbij garanderen dat de reparatie van de auto geen effect heeft op de rij-eigenschappen en prestaties van de auto.

Oproep tot actie

Volkswagen komt eerder gedane beloftes rondom het herstel van de auto’s onvoldoende na, concluderen de consumenteninstanties. Zo heeft Volkswagen eerder aan Eurocommissaris Vĕra Jourová toegezegd dat alle auto’s in het najaar van 2017 gerepareerd zouden zijn. De instanties hebben Volkswagen nu opgeroepen tot actie. Binnen een maand moet het concern aangeven hoe het de problemen van gedupeerde consumenten in de diverse Europese landen gaat oplossen. Daarna kunnen handhavingsacties volgen van de lidstaten, ook van Nederland, stelt de ACM.

Overtreding

Los van bovenstaande loopt er nog een onderzoek van de ACM naar mogelijke overtredingen van de consumentenregels door Volkswagen. Dit gebeurt na klachten van de Consumentenbond. De ACM verwacht later dit jaar de resultaten van dat onderzoek bekend te maken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Europese consumenteninstanties tikken VW op de vingers | Automotive Online

Europese consumenteninstanties tikken VW op de vingers

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt, initiatiefnemer van de oproep. De ACM heeft samen met de andere Europese consumenteninstanties geconstateerd dat veel sjoemeldiesels nog altijd niet zijn aangepast om aan de uitstootnormen te voldoen.

De instanties concluderen dat nog lang niet alle bezitters van een VW met sjoemelsoftware duidelijk zijn geïnformeerd over de reden van reparatie en de gevolgen als ze dat niet doen, bijvoorbeeld voor de garantie. Daatnaast moet VW aangeven dat de reparatie kosteloos is en de garantie wordt verlengd, en wat consumenten moeten doen als zich na de reparatie problemen voordoen. Volkswagen moet daarbij garanderen dat de reparatie van de auto geen effect heeft op de rij-eigenschappen en prestaties van de auto.

Oproep tot actie

Volkswagen komt eerder gedane beloftes rondom het herstel van de auto’s onvoldoende na, concluderen de consumenteninstanties. Zo heeft Volkswagen eerder aan Eurocommissaris Vĕra Jourová toegezegd dat alle auto’s in het najaar van 2017 gerepareerd zouden zijn. De instanties hebben Volkswagen nu opgeroepen tot actie. Binnen een maand moet het concern aangeven hoe het de problemen van gedupeerde consumenten in de diverse Europese landen gaat oplossen. Daarna kunnen handhavingsacties volgen van de lidstaten, ook van Nederland, stelt de ACM.

Overtreding

Los van bovenstaande loopt er nog een onderzoek van de ACM naar mogelijke overtredingen van de consumentenregels door Volkswagen. Dit gebeurt na klachten van de Consumentenbond. De ACM verwacht later dit jaar de resultaten van dat onderzoek bekend te maken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.