Hertz pauzeert Polestar-aankoop en presenteert tegenvallende financiële cijfers

Hertz • Met name in het vierde kwartaal van 2023 had Hertz het zwaar. Het verhuurbedrijf rapporteerde een nettoverlies van 306 miljoen euro.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Polestar).

Hertz pauzeert de aankoop van 65 duizend Polestars. Dat vertelt Polestar-ceo Thomas Ingenlath aan de Financial Times.

In 2022 kondigde Polestar aan dat het in vijf jaar 65 duizend auto’s wil verkopen aan Hertz, een deal ter waarde van 2,8 miljard euro. Hertz wilde zo zorgen dat in 2024 een kwart van de vloot uit EV’s zou bestaan. Het verhuurbedrijf sloot ook een deal om 100 duizend Tesla’s te kopen.

Eerder al werd bekend dat Hertz meerdere Tesla’s zou verkopen vanwege de dalende restwaarden. Ook waren de reparatiekosten een stuk hoger dan eerder ingeschat. Ingenlath vertelt aan de Financial Times dat Hertz nu ook de aankoop van Polestars pauzeert. Tot nu toe verkocht Polestar 13 duizend auto’s aan Hertz. Deze auto’s blijven wel onderdeel van de vloot van Hertz.

Er is een “duidelijke intentie” om in de toekomst de verkoop aan Hertz op grote schaal te hervatten, maar de twee bedrijven zouden “op dat moment moeten bekijken” of de verkoop serieus wordt hervat in 2025, aldus Ingenlath.

Winst

Hertz boekte in 2023 een nettowinst van 524 miljoen euro, een daling van 58 procent ten opzichte van 2022. Met name in het vierde kwartaal had Hertz het zwaar. Het verhuurbedrijf rapporteerde een nettoverlies van 306 miljoen euro.

Het verlies in het laatste kwartaal heeft volgens Stephen Scherr, ceo van Hertz, te maken met “de tegenwinden gerelateerd aan onze elektrische voertuigen en andere kosten”.

“We hebben stappen ondernomen om deze uitdagingen aan te pakken en met het oog op 2024 zijn we ervan overtuigd dat onze geplande vermindering van EV’s en kostenbasis, samen met de voortdurende uitvoering van ons verbeterde winstgevendheidsplan, ons in staat zullen stellen om ons operationele ritme te hervatten en onze financiële prestaties te verbeteren met toenemend effect tot 2025”, aldus Scherr.

De omzet in 2023 komt uit op op ongeveer 8,3 miljard euro, een daling van 4,6 procent vergeleken met 2022.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Hertz pauzeert Polestar-aankoop en presenteert tegenvallende financiële cijfers | Automotive Online

Hertz pauzeert Polestar-aankoop en presenteert tegenvallende financiële cijfers

Hertz • Met name in het vierde kwartaal van 2023 had Hertz het zwaar. Het verhuurbedrijf rapporteerde een nettoverlies van 306 miljoen euro.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Polestar).

Hertz pauzeert de aankoop van 65 duizend Polestars. Dat vertelt Polestar-ceo Thomas Ingenlath aan de Financial Times.

In 2022 kondigde Polestar aan dat het in vijf jaar 65 duizend auto’s wil verkopen aan Hertz, een deal ter waarde van 2,8 miljard euro. Hertz wilde zo zorgen dat in 2024 een kwart van de vloot uit EV’s zou bestaan. Het verhuurbedrijf sloot ook een deal om 100 duizend Tesla’s te kopen.

Eerder al werd bekend dat Hertz meerdere Tesla’s zou verkopen vanwege de dalende restwaarden. Ook waren de reparatiekosten een stuk hoger dan eerder ingeschat. Ingenlath vertelt aan de Financial Times dat Hertz nu ook de aankoop van Polestars pauzeert. Tot nu toe verkocht Polestar 13 duizend auto’s aan Hertz. Deze auto’s blijven wel onderdeel van de vloot van Hertz.

Er is een “duidelijke intentie” om in de toekomst de verkoop aan Hertz op grote schaal te hervatten, maar de twee bedrijven zouden “op dat moment moeten bekijken” of de verkoop serieus wordt hervat in 2025, aldus Ingenlath.

Winst

Hertz boekte in 2023 een nettowinst van 524 miljoen euro, een daling van 58 procent ten opzichte van 2022. Met name in het vierde kwartaal had Hertz het zwaar. Het verhuurbedrijf rapporteerde een nettoverlies van 306 miljoen euro.

Het verlies in het laatste kwartaal heeft volgens Stephen Scherr, ceo van Hertz, te maken met “de tegenwinden gerelateerd aan onze elektrische voertuigen en andere kosten”.

“We hebben stappen ondernomen om deze uitdagingen aan te pakken en met het oog op 2024 zijn we ervan overtuigd dat onze geplande vermindering van EV’s en kostenbasis, samen met de voortdurende uitvoering van ons verbeterde winstgevendheidsplan, ons in staat zullen stellen om ons operationele ritme te hervatten en onze financiële prestaties te verbeteren met toenemend effect tot 2025”, aldus Scherr.

De omzet in 2023 komt uit op op ongeveer 8,3 miljard euro, een daling van 4,6 procent vergeleken met 2022.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.