Europese Commissie geeft groen licht voor Duitse staatssteun aan Northvolt

Northvolt • In Duitsland is er ook kritiek op de deal met Northvolt.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock).

De Europese Commissie (EC) heeft Duitsland toestemming gegeven om de Zweedse accuproducent Northvolt ruim 900 miljoen euro aan staatssteun te geven voor de bouw van een fabriek in de deelstaat Sleeswijk-Holstein. Dit maakte de Deense Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager eerder deze week bekend. Hiermee wil de EC voorkomen dat grote ‘groene’ investeringen naar de Verenigde Staten gaan.

Het gaat om een fabriek in het stadje Heide, ten noorden van Hamburg, op zo’n 300 kilometer van de Nederlandse grens. Hier gaat Northvolt vanaf 2026 batterijcellen voor elektrische auto’s maken. De fabriek moet in 2029 op volle toeren draaien, dan moeten er een batterijproductie zijn voor 800 duizend tot 1 miljoen elektrische auto’s, zo weet het Vlaamse De Tijd.

De Duitste regering en de deelstaat Sleeswijk-Holstein voorzien Northvolt van 902 miljoen euro: 700 miljoen euro aan staatsteun met daar bovenop nog een garantie voor een lening van 202 miljoen euro.

Zonder deze Europese steun zou Northvolt de batterijfabriek in de Verenigde Staten komen te staan, aldus Vestager. “Dit is om te vermijden dat een investering uit Europa wordt weggehaald. Het is een belangrijke stap voor de elektrificatie van transport in Europa,” aldus de Deense politica.

Begrotingscrisis

Dat de Duitse overheid nu bijna een miljard euro op tafel legt, is opvallend omdat er eind 2023 een begrotingscrisis ontstond nadat het constitutioneel hof de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de groene transitie stop zette. De regering besloot daarom de aankoopsubsidie voor EV’s medio december per direct stop te zetten.

Volgens Duitslandcorrespondent Derk Marseille van BNR Nieuwsradio heeft Duitsland blijkbaar toch geld. Hij legt bij de radio-omroep uit: “‘Bij mij heerst het vermoeden dat de Duitse regering sinds gisteren is begonnen met een tegenoffensief. Ze wil af van de discussie dat deze Duitse regering de industrie uit Duitsland laat vertrekken.” Verder vertelt Marseille dat er in Duitsland ook kritiek klinkt op de deal met Northvolt. “De Duitse kranten vragen zich af wat dit betekent voor het concurrentievermogen van Duitsland. Zij koppen dat fabrieken blijkbaar alleen komen als ze enorm gesubsidieerd worden.”

Afrika

Northvolt kwam ruim een maand geleden nog in het nieuws omdat het een nieuw soort accu ontwikkelde, de natrium-ion batterij. Deze heeft geen lithium, kobalt, nikkel of grafiet nodig. Dat maakt dat de productie niet afhankelijk is van zeldzame aardmetalen die in Afrika of China worden gewonnen.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben ook een aandeel in de Zweedse onderneming.

Europese Commissie geeft groen licht voor Duitse staatssteun aan Northvolt | Automotive Online

Europese Commissie geeft groen licht voor Duitse staatssteun aan Northvolt

Northvolt • In Duitsland is er ook kritiek op de deal met Northvolt.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock).

De Europese Commissie (EC) heeft Duitsland toestemming gegeven om de Zweedse accuproducent Northvolt ruim 900 miljoen euro aan staatssteun te geven voor de bouw van een fabriek in de deelstaat Sleeswijk-Holstein. Dit maakte de Deense Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager eerder deze week bekend. Hiermee wil de EC voorkomen dat grote ‘groene’ investeringen naar de Verenigde Staten gaan.

Het gaat om een fabriek in het stadje Heide, ten noorden van Hamburg, op zo’n 300 kilometer van de Nederlandse grens. Hier gaat Northvolt vanaf 2026 batterijcellen voor elektrische auto’s maken. De fabriek moet in 2029 op volle toeren draaien, dan moeten er een batterijproductie zijn voor 800 duizend tot 1 miljoen elektrische auto’s, zo weet het Vlaamse De Tijd.

De Duitste regering en de deelstaat Sleeswijk-Holstein voorzien Northvolt van 902 miljoen euro: 700 miljoen euro aan staatsteun met daar bovenop nog een garantie voor een lening van 202 miljoen euro.

Zonder deze Europese steun zou Northvolt de batterijfabriek in de Verenigde Staten komen te staan, aldus Vestager. “Dit is om te vermijden dat een investering uit Europa wordt weggehaald. Het is een belangrijke stap voor de elektrificatie van transport in Europa,” aldus de Deense politica.

Begrotingscrisis

Dat de Duitse overheid nu bijna een miljard euro op tafel legt, is opvallend omdat er eind 2023 een begrotingscrisis ontstond nadat het constitutioneel hof de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de groene transitie stop zette. De regering besloot daarom de aankoopsubsidie voor EV’s medio december per direct stop te zetten.

Volgens Duitslandcorrespondent Derk Marseille van BNR Nieuwsradio heeft Duitsland blijkbaar toch geld. Hij legt bij de radio-omroep uit: “‘Bij mij heerst het vermoeden dat de Duitse regering sinds gisteren is begonnen met een tegenoffensief. Ze wil af van de discussie dat deze Duitse regering de industrie uit Duitsland laat vertrekken.” Verder vertelt Marseille dat er in Duitsland ook kritiek klinkt op de deal met Northvolt. “De Duitse kranten vragen zich af wat dit betekent voor het concurrentievermogen van Duitsland. Zij koppen dat fabrieken blijkbaar alleen komen als ze enorm gesubsidieerd worden.”

Afrika

Northvolt kwam ruim een maand geleden nog in het nieuws omdat het een nieuw soort accu ontwikkelde, de natrium-ion batterij. Deze heeft geen lithium, kobalt, nikkel of grafiet nodig. Dat maakt dat de productie niet afhankelijk is van zeldzame aardmetalen die in Afrika of China worden gewonnen.

Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben ook een aandeel in de Zweedse onderneming.