‘Beursplan Volkswagen-dochter Powerco ongewijzigd’

Volkswagen • De eerste batterijfabriek van Powerco, in het Duitse Salzgitter, moet volgend jaar operationeel zijn.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
ChatGPT Thomas Schmall, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG voor Technologie en voorzitter van de Raad van Toezicht van PowerCo SE, en Stephan Weil, minister-president van Nedersaksen, pakken de eerste industriële machine uit voor de toekomstige Gigafabriek. (Foto: Volkswagen).

Volkswagen Groep meldt dat de ‘financieringstijdlijn’ van dochteronderneming Powerco niet verandert. Eerder vandaag schreef persbureau Bloomberg juist dat Volkswagen de beursgang zou uitstellen wegens de afkoelende EV-markt.

VW verklaart zelf juist tegenover Bloomberg dat het bedrijf wat Powerco betreft “alle opties blijft onderzoeken tegen de achtergrond van de marktomgeving. De opmars van elektrische voertuigen gaat niet zo snel als verwacht, maar de belangstelling van investeerders voor Powerco blijft groot”, aldus de autoproducent. Een woordvoerder van Powerco ontkent tegenover Bloomberg dat de planning is veranderd.

Batterijfabrieken

Powerco is een dochteronderneming van Volkswagen dat, in samenwerking met het Belgische Umicore-groep, batterijcellen moet gaan produceren. Volkswagen investeert de komende jaren 3 miljard euro in het bedrijf om batterijen te produceren voor 2,2 miljoen EV’s wereldwijd.

Powerco is reeds begonnen met de bouw van twee fabrieken in Europa. De eerste fabriek wordt momenteel gebouwd in de Centraal-Duitse stad Salzgitter en de tweede in Spanje, nabij Valencia. De fabriek in Duitsland moet volgend jaar operationeel zijn en de fabriek in Spanje moet een jaar later volgen. Ook zijn de werkzaamheden begonnen voor een batterijfabriek in Canada.

Eerder vandaag werd bekend dat Renault ook de beursgang van EV-divisie Ampere niet doorzet vanwege het ongunstige beursklimaat.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Beursplan Volkswagen-dochter Powerco ongewijzigd’ | Automotive Online

‘Beursplan Volkswagen-dochter Powerco ongewijzigd’

Volkswagen • De eerste batterijfabriek van Powerco, in het Duitse Salzgitter, moet volgend jaar operationeel zijn.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
ChatGPT Thomas Schmall, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG voor Technologie en voorzitter van de Raad van Toezicht van PowerCo SE, en Stephan Weil, minister-president van Nedersaksen, pakken de eerste industriële machine uit voor de toekomstige Gigafabriek. (Foto: Volkswagen).

Volkswagen Groep meldt dat de ‘financieringstijdlijn’ van dochteronderneming Powerco niet verandert. Eerder vandaag schreef persbureau Bloomberg juist dat Volkswagen de beursgang zou uitstellen wegens de afkoelende EV-markt.

VW verklaart zelf juist tegenover Bloomberg dat het bedrijf wat Powerco betreft “alle opties blijft onderzoeken tegen de achtergrond van de marktomgeving. De opmars van elektrische voertuigen gaat niet zo snel als verwacht, maar de belangstelling van investeerders voor Powerco blijft groot”, aldus de autoproducent. Een woordvoerder van Powerco ontkent tegenover Bloomberg dat de planning is veranderd.

Batterijfabrieken

Powerco is een dochteronderneming van Volkswagen dat, in samenwerking met het Belgische Umicore-groep, batterijcellen moet gaan produceren. Volkswagen investeert de komende jaren 3 miljard euro in het bedrijf om batterijen te produceren voor 2,2 miljoen EV’s wereldwijd.

Powerco is reeds begonnen met de bouw van twee fabrieken in Europa. De eerste fabriek wordt momenteel gebouwd in de Centraal-Duitse stad Salzgitter en de tweede in Spanje, nabij Valencia. De fabriek in Duitsland moet volgend jaar operationeel zijn en de fabriek in Spanje moet een jaar later volgen. Ook zijn de werkzaamheden begonnen voor een batterijfabriek in Canada.

Eerder vandaag werd bekend dat Renault ook de beursgang van EV-divisie Ampere niet doorzet vanwege het ongunstige beursklimaat.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.