‘Duits EV-beleid in de problemen na uitspraak hoogste rechter’

Duitsland • Er is opeens 60 miljard euro minder beschikbaar voor verduurzaming.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Duits Constitutioneel Hof in Karlsruhe heeft een groot deel van het Duitse verduurzamingsbeleid op losse schroeven gezet. Dat constateren Duitse media na de uitspraak dat 60 miljard euro die overbleef in een coronafonds, niet mag worden ingezet voor verduurzaming van de mobiliteit.

De regering Scholz was overeengekomen om financiële middelen die oorspronkelijk bedoeld waren om de coronacrisis te bestrijden, maar niet waren opgebruikt, om te buigen naar een fonds voor verduurzaming van mobiliteit. De rechter oordeelt dat dit niet mag. Daarmee is de 60 miljard, die in feite bestond uit de toestemming om extra geld te lenen, in rook opgegaan. Economieminister Robert Hobeck verzekert dat de klimaatplannen gewoon doorgaan, ondanks de uitspraak van de rechter.

Extra geld lenen

De regering heeft gemeld dat alle ambities onverkort worden nageleefd. Dan gaat het onder meer om de officieel vastgestelde doelen dat er in 2030 één miljoen openbare laadpunten moeten zijn en dat er 15 miljoen EV’s in Duitsland moeten rijden. Om daar toch geld voor vrij te maken gaat de regering nu werken aan een manier om het schuldenplafond verder op te hogen. Daar bestaat echter veel weerstand tegen.

Auto News Europa meldt dat bondskanselier Scholz het initiatief heeft genomen tot een bijeenkomst van sleutelfiguren uit auto-industrie, ministeries en energiebedrijven, om te overleggen hoe het doel van de 15 miljoen EV’s toch nog gehaald kan worden. Scholz deed vrijdag een oproep aan de industrie om vooral betaalbare EV’s te ontwikkelen met een grote actieradius. De EV-verkoop zakte dit najaar totaal in na het stopzetten van de aankoopsubsidies.

Doelen aanpassen

Transportminister Volker Wessel denkt aan versoepeling van de doelen. In zijn ogen is het doel niet 15 miljoen EV’s in 2030, maar 15 miljoen auto’s met een elektrische aandrijving. Dan tellen PHEV’s dus ook mee. Op dit moment rijden er 2,2 miljoen auto’s met elektrische aandrijving in Duitsland, waarvan 1,3 miljoen EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Duits EV-beleid in de problemen na uitspraak hoogste rechter’ | Automotive Online

‘Duits EV-beleid in de problemen na uitspraak hoogste rechter’

Duitsland • Er is opeens 60 miljard euro minder beschikbaar voor verduurzaming.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Duits Constitutioneel Hof in Karlsruhe heeft een groot deel van het Duitse verduurzamingsbeleid op losse schroeven gezet. Dat constateren Duitse media na de uitspraak dat 60 miljard euro die overbleef in een coronafonds, niet mag worden ingezet voor verduurzaming van de mobiliteit.

De regering Scholz was overeengekomen om financiële middelen die oorspronkelijk bedoeld waren om de coronacrisis te bestrijden, maar niet waren opgebruikt, om te buigen naar een fonds voor verduurzaming van mobiliteit. De rechter oordeelt dat dit niet mag. Daarmee is de 60 miljard, die in feite bestond uit de toestemming om extra geld te lenen, in rook opgegaan. Economieminister Robert Hobeck verzekert dat de klimaatplannen gewoon doorgaan, ondanks de uitspraak van de rechter.

Extra geld lenen

De regering heeft gemeld dat alle ambities onverkort worden nageleefd. Dan gaat het onder meer om de officieel vastgestelde doelen dat er in 2030 één miljoen openbare laadpunten moeten zijn en dat er 15 miljoen EV’s in Duitsland moeten rijden. Om daar toch geld voor vrij te maken gaat de regering nu werken aan een manier om het schuldenplafond verder op te hogen. Daar bestaat echter veel weerstand tegen.

Auto News Europa meldt dat bondskanselier Scholz het initiatief heeft genomen tot een bijeenkomst van sleutelfiguren uit auto-industrie, ministeries en energiebedrijven, om te overleggen hoe het doel van de 15 miljoen EV’s toch nog gehaald kan worden. Scholz deed vrijdag een oproep aan de industrie om vooral betaalbare EV’s te ontwikkelen met een grote actieradius. De EV-verkoop zakte dit najaar totaal in na het stopzetten van de aankoopsubsidies.

Doelen aanpassen

Transportminister Volker Wessel denkt aan versoepeling van de doelen. In zijn ogen is het doel niet 15 miljoen EV’s in 2030, maar 15 miljoen auto’s met een elektrische aandrijving. Dan tellen PHEV’s dus ook mee. Op dit moment rijden er 2,2 miljoen auto’s met elektrische aandrijving in Duitsland, waarvan 1,3 miljoen EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.