BMW-ceo pleit voor uitstel van Europese CO2-doelstellingen

BMW • Oliver Zipse krijg in zijn oproep bijval van Oliver Blume en Luca de Meo.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: BMW)

BMW-ceo Oliver Zipse stelt dat de Europese Unie de CO2-doelstellingen moet herzien omdat de druk op autofabrikanten toeneemt. Dat zei Zipte tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf.

Hoewel BMW op koers ligt om te voldoen aan de regelgeving, is het moeilijk voor de industrie. “Eind 2025 zal de wereld merken dat het niet zo eenvoudig is. Tegen die tijd zal de druk aanzienlijk zijn voor de Europese auto-industrie”, aldus Zipse.

Volkswagen en Renault

Ook de Volkswagen-ceo Oliver Blume roept op tot versoepeling van de eisen. “Het heeft geen zin dat de industrie boetes moet betalen wanneer de kadervoorwaarden voor de opschaling van EV’s niet zijn gerealiseerd.” De oproep tot herziening werd ook herhaald door Renault-ceo Luca de Meo in een open brief aan EU-wetgevers die deze week werd gepubliceerd.

Dit jaar mag de gemiddelde uitstoot van een vloot nieuwverkochte voertuigen 95 gram CO2/km bedragen. Vanaf 2025 mag de gemiddelde uitstoot 93,6 gram CO2/km bedragen. Houdt de fabrikant zich daar niet aan? Dan geldt een boete van 95 euro voor elke auto die in de Europese Unie is geregistreerd, vermenigvuldigt met elke CO2/km boven de doelstelling. In 2035 mogen nieuwe voertuigen geen CO2 meer uitstoten.

Op koers

Zipse zegt wel op koers te liggen om de doelstelling voor 2025 te halen. BMW voert de productie van BEV’s op tot 20 procent, terwijl dat aandeel vorig jaar op 15 procent lag. In 2030 moet de helft van de verkochte BMW’s volledig elektrisch zijn, aldus Zipse.

Eerder maakte BMW bekend dat zijn fabriek in MĂźnchen vanaf 2027 enkel EV’s produceert. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers introduceerde Zipse de Vision Neue Klasse X, het eerste model van het nieuwe BEV-platform van BMW.

BMW verkocht vorig jaar een recordaantal auto’s. Wereldwijd verkocht de Duitse fabrikant ongeveer 2,6 miljoen auto’s, ruim 6 procent meer dan in 2022. BMW verwacht dit jaar te groeien door een sterkere vraag naar duurdere volledig elektrische auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

BMW-ceo pleit voor uitstel van Europese CO2-doelstellingen | Automotive Online

BMW-ceo pleit voor uitstel van Europese CO2-doelstellingen

BMW • Oliver Zipse krijg in zijn oproep bijval van Oliver Blume en Luca de Meo.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: BMW)

BMW-ceo Oliver Zipse stelt dat de Europese Unie de CO2-doelstellingen moet herzien omdat de druk op autofabrikanten toeneemt. Dat zei Zipte tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het bedrijf.

Hoewel BMW op koers ligt om te voldoen aan de regelgeving, is het moeilijk voor de industrie. “Eind 2025 zal de wereld merken dat het niet zo eenvoudig is. Tegen die tijd zal de druk aanzienlijk zijn voor de Europese auto-industrie”, aldus Zipse.

Volkswagen en Renault

Ook de Volkswagen-ceo Oliver Blume roept op tot versoepeling van de eisen. “Het heeft geen zin dat de industrie boetes moet betalen wanneer de kadervoorwaarden voor de opschaling van EV’s niet zijn gerealiseerd.” De oproep tot herziening werd ook herhaald door Renault-ceo Luca de Meo in een open brief aan EU-wetgevers die deze week werd gepubliceerd.

Dit jaar mag de gemiddelde uitstoot van een vloot nieuwverkochte voertuigen 95 gram CO2/km bedragen. Vanaf 2025 mag de gemiddelde uitstoot 93,6 gram CO2/km bedragen. Houdt de fabrikant zich daar niet aan? Dan geldt een boete van 95 euro voor elke auto die in de Europese Unie is geregistreerd, vermenigvuldigt met elke CO2/km boven de doelstelling. In 2035 mogen nieuwe voertuigen geen CO2 meer uitstoten.

Op koers

Zipse zegt wel op koers te liggen om de doelstelling voor 2025 te halen. BMW voert de productie van BEV’s op tot 20 procent, terwijl dat aandeel vorig jaar op 15 procent lag. In 2030 moet de helft van de verkochte BMW’s volledig elektrisch zijn, aldus Zipse.

Eerder maakte BMW bekend dat zijn fabriek in MĂźnchen vanaf 2027 enkel EV’s produceert. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers introduceerde Zipse de Vision Neue Klasse X, het eerste model van het nieuwe BEV-platform van BMW.

BMW verkocht vorig jaar een recordaantal auto’s. Wereldwijd verkocht de Duitse fabrikant ongeveer 2,6 miljoen auto’s, ruim 6 procent meer dan in 2022. BMW verwacht dit jaar te groeien door een sterkere vraag naar duurdere volledig elektrische auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.