Prijsdaling voor batterijgrondstoffen door vertragende verkoop EV’s

Batterij • De prijzen van lithium, nikkel en kobalt blijven naar verwachting laag.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Indonesië produceert meer dan de helft van het nikkel in de wereld. (Foto: Shutterstock).

De prijzen van belangrijke grondstoffen voor het maken van batterijen voor elektrische auto’s zijn dit jaar flink gedaald. De prijs van lithium is met 70 procent gedaald en nikkel is 40 procent goedkoper geworden. Ook kobalt is in prijs gezakt, meldt ANP.

Het drietal ingrediënten voor accu’s behoort daarmee tot de slechtst presterende grondstoffen dit jaar. De prijsdalingen worden onder meer veroorzaakt door een vertragende verkoopgroei van elektrische auto’s en een toename van het aanbod uit China, Indonesië en de Democratische Republiek Congo. “Er is op dit moment zeker genoeg aanbod van al deze grondstoffen”, zegt grondstoffenanalist Colin Hamilton van BMO Capital Markets. Ook een enorme uitbreiding van de Chinese productiecapaciteit, geholpen door overheidssteun, zorgt ervoor dat het aanbod van accu’s groter is dan de vraag.

Risico’s

De prijzen voor lithium, nikkel en kobalt zullen naar verwachting voorlopig ook laag blijven. Volgens adviesbureau Benchmark Mineral Intelligence zal er de komende jaren namelijk sprake zijn van een overaanbod van de drie metalen. De nikkel- en lithiummarkten zullen volgens het bureau pas in 2027 en 2028 een tekort vertonen, terwijl de vraag naar kobalt vanaf 2026 groter zal zijn dan het aanbod.

Er zijn echter ook opwaartse risico’s voor de prijzen van de metalen. Zo waarschuwde Citigroup onlangs dat er een grotere kans is dat Indonesië, dat meer dan de helft van het nikkel in de wereld produceert, beleidsstappen zal ondernemen om de prijzen te verhogen. Daarnaast is China van plan zijn strategische voorraden kobalt, dat ook belangrijk is in de defensie- en ruimtevaartindustrie, te vergroten.

China is druk bezig met het veiligstellen van zeldzame aardmetalen en de afhankelijkheid van Europa neemt toe. Wat kan Europa doen om de auto-industrie te beschermen tegen de Chinese EV-invasie? 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Prijsdaling voor batterijgrondstoffen door vertragende verkoop EV’s | Automotive Online

Prijsdaling voor batterijgrondstoffen door vertragende verkoop EV’s

Batterij • De prijzen van lithium, nikkel en kobalt blijven naar verwachting laag.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Indonesië produceert meer dan de helft van het nikkel in de wereld. (Foto: Shutterstock).

De prijzen van belangrijke grondstoffen voor het maken van batterijen voor elektrische auto’s zijn dit jaar flink gedaald. De prijs van lithium is met 70 procent gedaald en nikkel is 40 procent goedkoper geworden. Ook kobalt is in prijs gezakt, meldt ANP.

Het drietal ingrediënten voor accu’s behoort daarmee tot de slechtst presterende grondstoffen dit jaar. De prijsdalingen worden onder meer veroorzaakt door een vertragende verkoopgroei van elektrische auto’s en een toename van het aanbod uit China, Indonesië en de Democratische Republiek Congo. “Er is op dit moment zeker genoeg aanbod van al deze grondstoffen”, zegt grondstoffenanalist Colin Hamilton van BMO Capital Markets. Ook een enorme uitbreiding van de Chinese productiecapaciteit, geholpen door overheidssteun, zorgt ervoor dat het aanbod van accu’s groter is dan de vraag.

Risico’s

De prijzen voor lithium, nikkel en kobalt zullen naar verwachting voorlopig ook laag blijven. Volgens adviesbureau Benchmark Mineral Intelligence zal er de komende jaren namelijk sprake zijn van een overaanbod van de drie metalen. De nikkel- en lithiummarkten zullen volgens het bureau pas in 2027 en 2028 een tekort vertonen, terwijl de vraag naar kobalt vanaf 2026 groter zal zijn dan het aanbod.

Er zijn echter ook opwaartse risico’s voor de prijzen van de metalen. Zo waarschuwde Citigroup onlangs dat er een grotere kans is dat Indonesië, dat meer dan de helft van het nikkel in de wereld produceert, beleidsstappen zal ondernemen om de prijzen te verhogen. Daarnaast is China van plan zijn strategische voorraden kobalt, dat ook belangrijk is in de defensie- en ruimtevaartindustrie, te vergroten.

China is druk bezig met het veiligstellen van zeldzame aardmetalen en de afhankelijkheid van Europa neemt toe. Wat kan Europa doen om de auto-industrie te beschermen tegen de Chinese EV-invasie? 

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.