Natriumbatterij van Northvolt heeft geen lithium, kobalt of nikkel nodig

Northvolt • Natrium is eenvoudig te winnen uit keukenzout.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Northvolt

De Europese batterijfabrikant Northvolt heeft een nieuw soort accu ontwikkeld, de natrium-ion batterij. Deze heeft geen lithium, kobalt, nikkel of grafiet nodig. Dat maakt dat de productie niet afhankelijk is van zeldzame aardmetalen die in Afrika of China worden gewonnen. Natrium is eenvoudig te winnen uit keukenzout. Dat meldt Northvolt.

Northvolt is overigens niet de enige die werkt aan natriumaccu’s. Ook CATL heeft er al een ontwikkeld.

De natrium-ion batterij van Northvolt heeft een geclaimd vermogen van 160 Wh per kilo. Dat komt al aardig in de buurt van de lithium-accu’s die in EV’s worden gebruikt. Toch is de accu zwaarder en daardoor voorlopig vooral bestemd voor stationair gebruik, meldt Northvolt. Het bedrijf verwacht wel dat in de toekomst natriumbatterijen ook in auto’s kunnen worden gebruikt. Het zou dan gaan om goedkopere EV’s met een wat kleinere actieradius. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Natriumbatterij van Northvolt heeft geen lithium, kobalt of nikkel nodig | Automotive Online

Natriumbatterij van Northvolt heeft geen lithium, kobalt of nikkel nodig

Northvolt • Natrium is eenvoudig te winnen uit keukenzout.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Northvolt

De Europese batterijfabrikant Northvolt heeft een nieuw soort accu ontwikkeld, de natrium-ion batterij. Deze heeft geen lithium, kobalt, nikkel of grafiet nodig. Dat maakt dat de productie niet afhankelijk is van zeldzame aardmetalen die in Afrika of China worden gewonnen. Natrium is eenvoudig te winnen uit keukenzout. Dat meldt Northvolt.

Northvolt is overigens niet de enige die werkt aan natriumaccu’s. Ook CATL heeft er al een ontwikkeld.

De natrium-ion batterij van Northvolt heeft een geclaimd vermogen van 160 Wh per kilo. Dat komt al aardig in de buurt van de lithium-accu’s die in EV’s worden gebruikt. Toch is de accu zwaarder en daardoor voorlopig vooral bestemd voor stationair gebruik, meldt Northvolt. Het bedrijf verwacht wel dat in de toekomst natriumbatterijen ook in auto’s kunnen worden gebruikt. Het zou dan gaan om goedkopere EV’s met een wat kleinere actieradius. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.