Turkse accufabriek Ford voorlopig van de baan

Turkije • Het oorspronkelijke plan was een accufabriek aan de rand van Ankara met een jaarlijkse capaciteit van tussen de 30 en 45 GWh.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Er gaat voorlopig een streep door het plan van Ford om in Turkije accu’s te gaan produceren voor elektrische auto’s. Persbureau Reuters meldt dat een van de drie betrokken partijen de stekker uit het plan heeft getrokken.

Ford wilde samen met LG en het Turkse Koç Holding een nieuwe fabriek voor EV-accu’s openen nabij de hoofdstad Ankara. Koç Holding trekt zich echter terug uit de intentieovereenkomst die de partijen hiervoor in februari sloten. Het industriële conglomeraat wijst hierbij op ‘de huidige marktomstandigheden op de EV-markt’ en wil daarom de investering niet doorzetten. ‘Gezien het huidige adoptietempo van elektrische voertuigen, is het geen goede timing voor een investering in batterijcellen,’ zo verklaart Koç volgens Reuters.

Het oorspronkelijke plan was een accufabriek aan de rand van Ankara met een jaarlijkse capaciteit van tussen de 30 en 45 GWh. Deze fabriek moest in 2025 openen. De accu’s waren bestemd voor onder meer de elektrische Ford Puma. Koç Holding verklaart dat het wel met Ford wil blijven samenwerken voor de autoproductie in Turkije. Verder stelt het conglomeraat dat het in de toekomst wil meewerken aan de accuproductie ‘als de markt er dan meer om vraagt’.

Verlies

Eind oktober werd bekend dat Ford in het derde kwartaal 1,3 miljard dollar (ruim 1,2 miljard euro) verlies leed op de productie van elektrische auto’s. Ford zet door de verminderde vraag, net als onder meer Volkswagen en Audi, de rem op de productie van EV’s. De geplande 12 miljard dollar aan investeringen in de bouw van EV’s wordt voorlopig uitgesteld.

Turkse accufabriek Ford voorlopig van de baan | Automotive Online

Turkse accufabriek Ford voorlopig van de baan

Turkije • Het oorspronkelijke plan was een accufabriek aan de rand van Ankara met een jaarlijkse capaciteit van tussen de 30 en 45 GWh.
Kim Andriessen Kim Andriessen
(Foto: Shutterstock)

Er gaat voorlopig een streep door het plan van Ford om in Turkije accu’s te gaan produceren voor elektrische auto’s. Persbureau Reuters meldt dat een van de drie betrokken partijen de stekker uit het plan heeft getrokken.

Ford wilde samen met LG en het Turkse Koç Holding een nieuwe fabriek voor EV-accu’s openen nabij de hoofdstad Ankara. Koç Holding trekt zich echter terug uit de intentieovereenkomst die de partijen hiervoor in februari sloten. Het industriële conglomeraat wijst hierbij op ‘de huidige marktomstandigheden op de EV-markt’ en wil daarom de investering niet doorzetten. ‘Gezien het huidige adoptietempo van elektrische voertuigen, is het geen goede timing voor een investering in batterijcellen,’ zo verklaart Koç volgens Reuters.

Het oorspronkelijke plan was een accufabriek aan de rand van Ankara met een jaarlijkse capaciteit van tussen de 30 en 45 GWh. Deze fabriek moest in 2025 openen. De accu’s waren bestemd voor onder meer de elektrische Ford Puma. Koç Holding verklaart dat het wel met Ford wil blijven samenwerken voor de autoproductie in Turkije. Verder stelt het conglomeraat dat het in de toekomst wil meewerken aan de accuproductie ‘als de markt er dan meer om vraagt’.

Verlies

Eind oktober werd bekend dat Ford in het derde kwartaal 1,3 miljard dollar (ruim 1,2 miljard euro) verlies leed op de productie van elektrische auto’s. Ford zet door de verminderde vraag, net als onder meer Volkswagen en Audi, de rem op de productie van EV’s. De geplande 12 miljard dollar aan investeringen in de bouw van EV’s wordt voorlopig uitgesteld.