Ford in zee met Octopus Energy en Tibber

Ford • Volgens alledrie de partijen zorgt de samenwerking voor ‘slimmere tarieven’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Ford Mach-E (Foto: Ford)

Ford start een samenwerking met energiebedrijven Octopus Energy en Tibber. Daarmee wil de Amerikaanse autofabrikant kosten besparen en het laadgemak in Europa ‘maximaliseren’, zo meldt Ford in een persbericht. Het bedrijf wil de ‘smart charging initiatieven’ van Tibber in Nederland, Duitsland en Noorwegen gebruiken, en Octopus Energy in Groot Brittannië.

“Met deze samenwerking kunnen we onze klanten toonaangevende tarieven bieden voor het opladen met hernieuwbare elektriciteit, zodat ze op elk gewenst moment met hun EV op pad kunnen”, zegt Martin Sander, general manager Ford Model e.

‘Goedkoop en toegankelijk’

Volgens Michael Cottrell, partnerships director bij Octopus Energy, is de samenwerking nodig. “Met elke elektrische auto komen we dichter bij emissievrij vervoer. Maar om de eindstreep te halen moet groen rijden goedkoop en toegankelijk zijn.”

Børge Dvergsdal, manager Smart Charging bij Tibber, ziet het belang in van de samenwerking. “Wij delen de missie om EV-rijders in staat te stellen energie slimmer te gebruiken”, zegt hij.

Elektrische producten

Vanaf eind 2024 biedt Ford negen volledig elektrische auto’s in Nederland aan. Ook wil het bedrijf dan zijn energiediensten uitbreiden naar meer elektrische producten. Ford streeft ernaar om in 2035 voor de gehele Europese voetafdruk van faciliteiten, logistiek en directe leveranciers koolstofneutraal te zijn.

Minder winst

Vorige maand werd duidelijk dat Ford in het derde kwartaal dit jaar 1,3 miljard dollar (ruim 1,2 miljard euro) verlies heeft geleden op de productie van elektrische auto’s. De reden daarvoor wijdt het Amerikaanse merk aan voortdurende investeringen in de volgende generatie EV’s en de uitdagende marktomstandigheden.

Dat bevestigt de Amerikaanse autoproducent. Ford Motor waarschuwt dat de winst dit jaar lager uitpakt dan verwacht, onder andere als gevolg van stijgende loonkosten door nieuwe afspraken met de vakbond United Auto Workers.

Het concern voorziet nu dat de operationele winst ergens uitkomt tussen de 10 miljard en 10,5 miljard dollar. Eerder ging Ford uit van 11 tot 12 miljard dollar. Ford schat dat de arbeidskosten met 8,8 miljard dollar zullen stijgen gedurende de looptijd van het nieuwe contract met vakbonden.

De afspraken voor arbeidsvoorwaarden die zijn gemaakt voor 57 duizend werknemers, hebben een looptijd van 4 jaar en 8 maanden. Ford zei eerder dat hogere loonkosten ongeveer 900 dollar zouden toevoegen aan de kosten van elke auto. Dat zet de winst onder druk.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Ford in zee met Octopus Energy en Tibber | Automotive Online

Ford in zee met Octopus Energy en Tibber

Ford • Volgens alledrie de partijen zorgt de samenwerking voor ‘slimmere tarieven’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Ford Mach-E (Foto: Ford)

Ford start een samenwerking met energiebedrijven Octopus Energy en Tibber. Daarmee wil de Amerikaanse autofabrikant kosten besparen en het laadgemak in Europa ‘maximaliseren’, zo meldt Ford in een persbericht. Het bedrijf wil de ‘smart charging initiatieven’ van Tibber in Nederland, Duitsland en Noorwegen gebruiken, en Octopus Energy in Groot Brittannië.

“Met deze samenwerking kunnen we onze klanten toonaangevende tarieven bieden voor het opladen met hernieuwbare elektriciteit, zodat ze op elk gewenst moment met hun EV op pad kunnen”, zegt Martin Sander, general manager Ford Model e.

‘Goedkoop en toegankelijk’

Volgens Michael Cottrell, partnerships director bij Octopus Energy, is de samenwerking nodig. “Met elke elektrische auto komen we dichter bij emissievrij vervoer. Maar om de eindstreep te halen moet groen rijden goedkoop en toegankelijk zijn.”

Børge Dvergsdal, manager Smart Charging bij Tibber, ziet het belang in van de samenwerking. “Wij delen de missie om EV-rijders in staat te stellen energie slimmer te gebruiken”, zegt hij.

Elektrische producten

Vanaf eind 2024 biedt Ford negen volledig elektrische auto’s in Nederland aan. Ook wil het bedrijf dan zijn energiediensten uitbreiden naar meer elektrische producten. Ford streeft ernaar om in 2035 voor de gehele Europese voetafdruk van faciliteiten, logistiek en directe leveranciers koolstofneutraal te zijn.

Minder winst

Vorige maand werd duidelijk dat Ford in het derde kwartaal dit jaar 1,3 miljard dollar (ruim 1,2 miljard euro) verlies heeft geleden op de productie van elektrische auto’s. De reden daarvoor wijdt het Amerikaanse merk aan voortdurende investeringen in de volgende generatie EV’s en de uitdagende marktomstandigheden.

Dat bevestigt de Amerikaanse autoproducent. Ford Motor waarschuwt dat de winst dit jaar lager uitpakt dan verwacht, onder andere als gevolg van stijgende loonkosten door nieuwe afspraken met de vakbond United Auto Workers.

Het concern voorziet nu dat de operationele winst ergens uitkomt tussen de 10 miljard en 10,5 miljard dollar. Eerder ging Ford uit van 11 tot 12 miljard dollar. Ford schat dat de arbeidskosten met 8,8 miljard dollar zullen stijgen gedurende de looptijd van het nieuwe contract met vakbonden.

De afspraken voor arbeidsvoorwaarden die zijn gemaakt voor 57 duizend werknemers, hebben een looptijd van 4 jaar en 8 maanden. Ford zei eerder dat hogere loonkosten ongeveer 900 dollar zouden toevoegen aan de kosten van elke auto. Dat zet de winst onder druk.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.