Automakers luiden de noodklok: ‘Elektrificatie moet drastisch versnellen’

Laadinfrastructuur • Toezichthouders van elektriciteits- en telecommunicatiemarkten zien geen rol voor zichzelf weggelegd in het opbouwen van een laadnetwerk.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Er zijn in Europa teveel oplaadproblemen voor auto’s, dat stellen meerdere autofabrikanten en zo meldt persbureau Bloomberg. Automakers zijn het met elkaar eens: de elektrificatie in Europa gaat té snel en de infrastructuur kan het niet bijbenen. Daarnaast hebben autofabrikanten te maken met een afnemende vraag naar elektrische modellen en een situatie waarin overheden minder subsidies bieden voor EV’s.

Martin Sander, hoofd van de EV-activiteiten van Ford spreekt zich uit over zijn voornaamste zorg: laadinfrastructuur. Hij voorziet problemen met vergunningsprocessen en de implementatie van laadinfrastructuur. “Het moet drastisch versnellen”, zegt Sander. “Als dit niet gebeurt, hebben klanten in 2035 niet de mogelijkheid om overal in Europa elektrisch te rijden, omdat dat gewoon niet praktisch is.”

Samenwerking

Waar Ford zijn zorgen deelt over de oplaadmogelijkheden, maakt Renault zich zorgen over de mogelijkheden tot bi-directioneel laden. Renault begint dit jaar met de verkoop van zijn R5 e-tech, die met bi-directioneel laden energie terug het grid in kan sturen. Maar dat is niet overal mogelijk.

“Dat is een beetje limiterend, of niet?”, vraagt Renault-ceo Lucas de Meo tijdens een gesprek aan de directie van Eurelectric, een vereniging die de Europese elektriciteitsindustrie vertegenwoordigt. “Interoperabiliteit en het vinden van een manier om ervoor te zorgen dat alle auto’s energie terug het grid in kunnen sturen, waar deze ook vandaan komt – het is een discussie die jullie moeten voeren”, stelt De Meo.

De Meo vergelijkt het bouwen van een energienetwerk dat interoperabiliteit bevordert met de mobiele telefoon van weleer. “In Europa hebben we de GSM-standaard uitgevonden, en dit apparaat werd overal gekopieerd”, zegt hij.

Waar De Meo vraagt om samenwerking, kijken de toezichthouders van elektriciteits- en telecommunicatiemarkten weg. Klaus Müller, president van de Duitse Bundesnetzagentur, is van mening dat het vaststellen van een gemeenschappelijke standaard voor het opladen van EV’s in de EU geen taak is voor de 27 toezichthouders van het blok. Hij vindt “autoproducenten en hun zelfbesturende lichamen” die taak op zich moeten nemen. “Het is praktischer om te vertrouwen op industriële standaardisatie”, stelt Müller.

Oplaadpunten

Verschillende autofabrikanten nemen het heft in eigen handen. Ford, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen en Hyundai hebben sinds januari een joint-venture genaamd Ionity opgesteld. Dat Europese laadnetwerk van ultrasnelladers moet ervoor zorgen dat lange afstanden binnen Europa een mogelijkheid worden. Het netwerk heeft ongeveer 600 stations en meer dan 3.300 oplaadpunten in 24 Europese landen.

Volgens BMW blijven er ondanks investeringen in oplaadinfrastructuur in landen zoals Frankrijk nog genoeg uitdagingen voor EV’s bestaan. Vincent Salimon, de ceo van BMW France, stelt dat het land nu kwalitatief en werkende snelwegstations heeft waar EV’s betrouwbaar kunnen opladen. Maar toch is hij kritisch op de Franse overheid. “In Parijs is er een laadinfrastructuur die goed werkt. Waar de overheid moet versnellen, is in semi-stedelijke gebieden, op nationale wegen. Er is daar niks qua laadinfrastructuur”, aldus Salimon.

Tesla

Waar andere autofabrikanten kritisch zijn op de Europese laadinfrastructuur, houdt Tesla zich stil op dit vlak. De Amerikaanse automaker heeft zelf het grootste ultrasnelladernetwerk in Europa.

Volgens recente schattingen van de Bloomberg’s onderzoeksorganisatie, BNEF, staan er zo’n 12.200 Tesla superchargers in Europa. Dat zijn ruim drie keer zoveel als de nummer twee operator, het Duitse EnBW.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Automakers luiden de noodklok: ‘Elektrificatie moet drastisch versnellen’ | Automotive Online

Automakers luiden de noodklok: ‘Elektrificatie moet drastisch versnellen’

Laadinfrastructuur • Toezichthouders van elektriciteits- en telecommunicatiemarkten zien geen rol voor zichzelf weggelegd in het opbouwen van een laadnetwerk.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Er zijn in Europa teveel oplaadproblemen voor auto’s, dat stellen meerdere autofabrikanten en zo meldt persbureau Bloomberg. Automakers zijn het met elkaar eens: de elektrificatie in Europa gaat té snel en de infrastructuur kan het niet bijbenen. Daarnaast hebben autofabrikanten te maken met een afnemende vraag naar elektrische modellen en een situatie waarin overheden minder subsidies bieden voor EV’s.

Martin Sander, hoofd van de EV-activiteiten van Ford spreekt zich uit over zijn voornaamste zorg: laadinfrastructuur. Hij voorziet problemen met vergunningsprocessen en de implementatie van laadinfrastructuur. “Het moet drastisch versnellen”, zegt Sander. “Als dit niet gebeurt, hebben klanten in 2035 niet de mogelijkheid om overal in Europa elektrisch te rijden, omdat dat gewoon niet praktisch is.”

Samenwerking

Waar Ford zijn zorgen deelt over de oplaadmogelijkheden, maakt Renault zich zorgen over de mogelijkheden tot bi-directioneel laden. Renault begint dit jaar met de verkoop van zijn R5 e-tech, die met bi-directioneel laden energie terug het grid in kan sturen. Maar dat is niet overal mogelijk.

“Dat is een beetje limiterend, of niet?”, vraagt Renault-ceo Lucas de Meo tijdens een gesprek aan de directie van Eurelectric, een vereniging die de Europese elektriciteitsindustrie vertegenwoordigt. “Interoperabiliteit en het vinden van een manier om ervoor te zorgen dat alle auto’s energie terug het grid in kunnen sturen, waar deze ook vandaan komt – het is een discussie die jullie moeten voeren”, stelt De Meo.

De Meo vergelijkt het bouwen van een energienetwerk dat interoperabiliteit bevordert met de mobiele telefoon van weleer. “In Europa hebben we de GSM-standaard uitgevonden, en dit apparaat werd overal gekopieerd”, zegt hij.

Waar De Meo vraagt om samenwerking, kijken de toezichthouders van elektriciteits- en telecommunicatiemarkten weg. Klaus Müller, president van de Duitse Bundesnetzagentur, is van mening dat het vaststellen van een gemeenschappelijke standaard voor het opladen van EV’s in de EU geen taak is voor de 27 toezichthouders van het blok. Hij vindt “autoproducenten en hun zelfbesturende lichamen” die taak op zich moeten nemen. “Het is praktischer om te vertrouwen op industriële standaardisatie”, stelt Müller.

Oplaadpunten

Verschillende autofabrikanten nemen het heft in eigen handen. Ford, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen en Hyundai hebben sinds januari een joint-venture genaamd Ionity opgesteld. Dat Europese laadnetwerk van ultrasnelladers moet ervoor zorgen dat lange afstanden binnen Europa een mogelijkheid worden. Het netwerk heeft ongeveer 600 stations en meer dan 3.300 oplaadpunten in 24 Europese landen.

Volgens BMW blijven er ondanks investeringen in oplaadinfrastructuur in landen zoals Frankrijk nog genoeg uitdagingen voor EV’s bestaan. Vincent Salimon, de ceo van BMW France, stelt dat het land nu kwalitatief en werkende snelwegstations heeft waar EV’s betrouwbaar kunnen opladen. Maar toch is hij kritisch op de Franse overheid. “In Parijs is er een laadinfrastructuur die goed werkt. Waar de overheid moet versnellen, is in semi-stedelijke gebieden, op nationale wegen. Er is daar niks qua laadinfrastructuur”, aldus Salimon.

Tesla

Waar andere autofabrikanten kritisch zijn op de Europese laadinfrastructuur, houdt Tesla zich stil op dit vlak. De Amerikaanse automaker heeft zelf het grootste ultrasnelladernetwerk in Europa.

Volgens recente schattingen van de Bloomberg’s onderzoeksorganisatie, BNEF, staan er zo’n 12.200 Tesla superchargers in Europa. Dat zijn ruim drie keer zoveel als de nummer twee operator, het Duitse EnBW.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.