‘Ford herziet uitrol agentuurmodel’

Agentuurmodel • De fabrikant stopt niet met het agentuurmodel.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Ford zet de uitrol van het agentuurmodel in de huidige vorm niet door. Dat melden internationale media en wordt bevestigd door Nederlandse dealers. In de komende weken wordt het Europese dealernetwerk bijgepraat over de herziene plannen. De fabrikant stopt niet met het agentuurmodel, maar gaat het grondig aanpassen.

Ford zag dit jaar zijn marktaandeel in de EU teruglopen van 3,9 naar 3 procent. In Nederland, dat in de EU het agentuur-pilotland is, liep het terug van 4,1 naar 2,8 procent.

Een van de redenen om het model aan te passen is dat de klant niet bereid is het hele aankooptraject online te voltooien. De invoering van een direct sales-model werd eerder al uitgesteld tot 2026. De dealer blijft een grote rol spelen in het aankoopproces, concludeert Ford. Tegelijkertijd is de fabrikant wel tevreden over de gezamenlijke marktbewerking en datadeling. Ook in de herziene variant (advanced franchisemodel, zoals Ford het noemt) blijft de dealer een belangrijke rol spelen.

De uitrol van het agentuurmodel zorgt bij meerdere merken voor hoofdbrekens. En bij veel fabrikanten wordt de invoering ervan vertraagd doorgevoerd. Andere merken, zoals Lotus, schakelen nu weer van agentuur- naar dealermodel.

‘Niet goed voorbereid’
Op het AM Dealerholdingseminar bekritiseerde Steve Young, managing director van ICDP, een onderzoeksinstituut gespecialiseerd in retail en aftersales, de uitrol van het agentuurmodel. “De fabrikanten hebben de uitrol van dit model niet voldoende voorbereid.” Lees hier het artikel. 

Vertraging

Eind vorige week meldde Ford ook dat het de elektrificering van zijn line-up vertraagd. Er zou onvoldoende vraag zijn naar volledig elektrische auto’s. In plaats daarvan investeert het bedrijf nu meer in plug-ins. De EV-activiteiten van Ford maakten in 2023 ongeveer vier miljard euro verlies, tegen een winst van 6 miljard euro voor de ICE-divisie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.