‘China is bijna de grootste auto-exporteur ter wereld’

Auto-export • Chinese autobouwers produceren maandelijks nog maar 70 duizend auto’s minder dan Japanse concurrenten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Export
(Foto: Shutterstock)

China zal waarschijnlijk voor het einde van dit jaar meer auto’s exporteren dan Japan, zo verwachten onderzoekers van Moody’s, dat de kredietwaardigheid van landen en bedrijven beoordeelt. Dit meldt nu.nl.

Volgens de nieuwssite produceren Chinese autobouwers maandelijks 70 duizend auto’s minder dan Japanse concurrenten. Dit verschil was vorig jaar nog 171 duizend. Dit komt onder meer doordat de auto-export van Japan nog niet op het niveau van voor de coronacrisis is, maar die van China al wel. Een andere reden is het succes van de toegenomen vraag naar EV’s.

Jaarwisseling

Als deze trend zich doorzet zal China zijn buurland nog voor de jaarwisseling voorbijgaan  als grootste auto-exporteur ter wereld, zo verwacht Moody’s. China exporteerde vorig jaar 2,7 miljoen auto’s, net iets meer dan Duitsland. In Japan ging het om 4,4 miljoen voertuigen. Alleen al in de eerste helft van 2023 verscheepte China twee miljoen wagens.

Eerder deze week werd bekend dat de Chinese autofabrikant Hozon Auto eind 2023 zijn elektrische Neta GT coupé wil lanceren in Europa.

BYD, China’s bestverkopende autofabrikant, deed deze week een oproep om de prijsoorlog tussen EV-fabrikanten in het Aziatische land te stoppen. “Chinese fabrikanten moeten zich verenigen om van China een wereldwijde krachtpatser in de autoproductie te maken”, zei ceo Wang Chuanfu op een conferentie.

Automotive Marketing Event: de marketeer komt weer in het middelpunt

‘China is bijna de grootste auto-exporteur ter wereld’ | Automotive Online

‘China is bijna de grootste auto-exporteur ter wereld’

Auto-export • Chinese autobouwers produceren maandelijks nog maar 70 duizend auto’s minder dan Japanse concurrenten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Export
(Foto: Shutterstock)

China zal waarschijnlijk voor het einde van dit jaar meer auto’s exporteren dan Japan, zo verwachten onderzoekers van Moody’s, dat de kredietwaardigheid van landen en bedrijven beoordeelt. Dit meldt nu.nl.

Volgens de nieuwssite produceren Chinese autobouwers maandelijks 70 duizend auto’s minder dan Japanse concurrenten. Dit verschil was vorig jaar nog 171 duizend. Dit komt onder meer doordat de auto-export van Japan nog niet op het niveau van voor de coronacrisis is, maar die van China al wel. Een andere reden is het succes van de toegenomen vraag naar EV’s.

Jaarwisseling

Als deze trend zich doorzet zal China zijn buurland nog voor de jaarwisseling voorbijgaan  als grootste auto-exporteur ter wereld, zo verwacht Moody’s. China exporteerde vorig jaar 2,7 miljoen auto’s, net iets meer dan Duitsland. In Japan ging het om 4,4 miljoen voertuigen. Alleen al in de eerste helft van 2023 verscheepte China twee miljoen wagens.

Eerder deze week werd bekend dat de Chinese autofabrikant Hozon Auto eind 2023 zijn elektrische Neta GT coupé wil lanceren in Europa.

BYD, China’s bestverkopende autofabrikant, deed deze week een oproep om de prijsoorlog tussen EV-fabrikanten in het Aziatische land te stoppen. “Chinese fabrikanten moeten zich verenigen om van China een wereldwijde krachtpatser in de autoproductie te maken”, zei ceo Wang Chuanfu op een conferentie.

Automotive Marketing Event: de marketeer komt weer in het middelpunt