DCDW podcast 330: Anne Lobbes van Hyundai Motor Nederland

DCDW • Als PR-manager is Anne Lobbes na 18 jaar overgestapt van Citroën naar Hyundai. Een merk waar ze zich kan ontplooien en waar volop ruimte is voor een creatieve insteek.
Marina Rietman Marina Rietman
Anne Lobbes van Hyundai Motor Nederland - DCDW
Foto: DCDW

Een onderwerp als duurzaamheid komt bij Hyundai veel aan bod, daarbij blijft de klant echter centraal staan. Vanuit haar functie organiseert Anne Lobbes events, staat ze journalisten te woord, bestrijdt ze crisissen en werkt ze nauw samen met merkambassadeurs en partners zoals het Van Gogh Museum.
Klantenservice: beste basis voor PR
“Ik ben Anne Lobbes, 45 jaar. Ik heb er inmiddels al twintig-plus jaar in automotive opzitten, waarvan drie jaar als PR-manager bij Hyundai. PR is wel een beetje mijn achtergrond: ik heb communicatie en talen gestudeerd. Eerst heb ik een hele tijd klantenservice gedaan, ik denk dat dat de allerbeste basis is om dan bij PR journalisten en veel mensen te woord te kunnen staan. Het is ook echt een rol die bij me past.”

Eigenzinnigheid

“Vanuit het merk heb je natuurlijk een aantal dingen die op je pad komen. Die neem ik met graagte aan, maar ik probeer altijd de ruimte die ik heb op een heel eigen wijze in te vullen. Ik zeg altijd: bij 10 centimeter bandbreedte gaan we er af en toe 5 centimeter aan de ene kant en 5 centimeter aan de andere kant overheen. Voor mij is dat voldoende om volledig mijn ei kwijt te kunnen. Als je alles één-op-één adopteert, dan heb je het wel eens moeilijk. Dus ik ben regelmatig stout.

Als je dat uitlegt aan mensen op een hoofdkantoor, dan snappen ze het wel. Ergens wordt die eigenzinnigheid wel gewaardeerd. Liever sorry zeggen dan niet doen en afwachten, de creativiteit heb ik gewoon nodig. In een persoonlijkheidstest heb ik onlangs ontdekt dat die creatieve component blijkbaar heel erg ontwikkeld is, en het ook nodig heeft om ontwikkeld te worden. Dus ja, ik ga volledig los in m’n werk.”

VIP-gevoel

“Hyundai heeft een samenwerking met het Van Gogh Museum. Wat heel veel mensen niet weten, is dat het Van Gogh Museum het meest duurzame museum van Nederland is. Dat biedt een mooie link met onze auto’s. Met een speciale Van Gogh-wrap bewegen die auto’s als kunstwerken door Amsterdam. Daar hebben we een sociaal component aan toegevoegd.

We maken de connectie met een publiek dat door omstandigheden niet in staat is om naar een museum te gaan. In de omgeving van Amsterdam halen we in de zomer mensen op en geven ze echt het VIP-gevoel. Vanaf het ziekenhuis of verzorgingshuis met een chauffeur naar het museum voor een privérondleiding of bijvoorbeeld een workshop schilderen. Op die manier kunnen we ook onze sociale kant tonen.”

Aan de beurt

“Bij negatieve publiciteit, stel ik altijd de vraag: hebben we het over feiten of over de toon? Als ik feitelijk iets kan weerleggen, dan heb je binnen 5 minuten een mailtje van me. Gaat het over de toon, dan laat ik dat even bezinken en bekijk ik het in breder perspectief. Is die toonzetting negatief, dan word je uitgenodigd voor een kopje koffie. Collega’s zeggen: dan ben je aan de beurt, haha! Ik kijk er op een scherpe manier naar, maar een beetje humor helpt ook. Als er een crisis uitbreekt, dan wordt bij mij de verbinder wakker. Waarbij de inhoud blijft zoals het merk zegt.”

Vogue

“Ons Europees hoofdkantoor wilde in Amsterdam iets organiseren rond duurzaamheid en recycling. Hyundai is een tijdje geleden gestart met Restyle, een platform dat modeontwerpers de gelegenheid biedt om materialen uit auto’s te verwerken in kleding. Daaromheen hebben we een prachtig event neergezet, waar ik heel veel mensen heb ontmoet die nooit aan ons merk hadden gedacht. Uit heel Europa hebben we influencers en prominenten uit de modewereld verzameld. Het is heel leuk dat je dat vervolgens op SBS Shownieuws terugziet, maar ook in de Vogue. Hyundai en Vogue, dat had je vooraf niet kunnen dromen!”

DCDW podcast 330: Anne Lobbes van Hyundai Motor Nederland | Automotive Online

DCDW podcast 330: Anne Lobbes van Hyundai Motor Nederland

DCDW • Als PR-manager is Anne Lobbes na 18 jaar overgestapt van Citroën naar Hyundai. Een merk waar ze zich kan ontplooien en waar volop ruimte is voor een creatieve insteek.
Marina Rietman Marina Rietman
Anne Lobbes van Hyundai Motor Nederland - DCDW
Foto: DCDW

Een onderwerp als duurzaamheid komt bij Hyundai veel aan bod, daarbij blijft de klant echter centraal staan. Vanuit haar functie organiseert Anne Lobbes events, staat ze journalisten te woord, bestrijdt ze crisissen en werkt ze nauw samen met merkambassadeurs en partners zoals het Van Gogh Museum.
Klantenservice: beste basis voor PR
“Ik ben Anne Lobbes, 45 jaar. Ik heb er inmiddels al twintig-plus jaar in automotive opzitten, waarvan drie jaar als PR-manager bij Hyundai. PR is wel een beetje mijn achtergrond: ik heb communicatie en talen gestudeerd. Eerst heb ik een hele tijd klantenservice gedaan, ik denk dat dat de allerbeste basis is om dan bij PR journalisten en veel mensen te woord te kunnen staan. Het is ook echt een rol die bij me past.”

Eigenzinnigheid

“Vanuit het merk heb je natuurlijk een aantal dingen die op je pad komen. Die neem ik met graagte aan, maar ik probeer altijd de ruimte die ik heb op een heel eigen wijze in te vullen. Ik zeg altijd: bij 10 centimeter bandbreedte gaan we er af en toe 5 centimeter aan de ene kant en 5 centimeter aan de andere kant overheen. Voor mij is dat voldoende om volledig mijn ei kwijt te kunnen. Als je alles één-op-één adopteert, dan heb je het wel eens moeilijk. Dus ik ben regelmatig stout.

Als je dat uitlegt aan mensen op een hoofdkantoor, dan snappen ze het wel. Ergens wordt die eigenzinnigheid wel gewaardeerd. Liever sorry zeggen dan niet doen en afwachten, de creativiteit heb ik gewoon nodig. In een persoonlijkheidstest heb ik onlangs ontdekt dat die creatieve component blijkbaar heel erg ontwikkeld is, en het ook nodig heeft om ontwikkeld te worden. Dus ja, ik ga volledig los in m’n werk.”

VIP-gevoel

“Hyundai heeft een samenwerking met het Van Gogh Museum. Wat heel veel mensen niet weten, is dat het Van Gogh Museum het meest duurzame museum van Nederland is. Dat biedt een mooie link met onze auto’s. Met een speciale Van Gogh-wrap bewegen die auto’s als kunstwerken door Amsterdam. Daar hebben we een sociaal component aan toegevoegd.

We maken de connectie met een publiek dat door omstandigheden niet in staat is om naar een museum te gaan. In de omgeving van Amsterdam halen we in de zomer mensen op en geven ze echt het VIP-gevoel. Vanaf het ziekenhuis of verzorgingshuis met een chauffeur naar het museum voor een privérondleiding of bijvoorbeeld een workshop schilderen. Op die manier kunnen we ook onze sociale kant tonen.”

Aan de beurt

“Bij negatieve publiciteit, stel ik altijd de vraag: hebben we het over feiten of over de toon? Als ik feitelijk iets kan weerleggen, dan heb je binnen 5 minuten een mailtje van me. Gaat het over de toon, dan laat ik dat even bezinken en bekijk ik het in breder perspectief. Is die toonzetting negatief, dan word je uitgenodigd voor een kopje koffie. Collega’s zeggen: dan ben je aan de beurt, haha! Ik kijk er op een scherpe manier naar, maar een beetje humor helpt ook. Als er een crisis uitbreekt, dan wordt bij mij de verbinder wakker. Waarbij de inhoud blijft zoals het merk zegt.”

Vogue

“Ons Europees hoofdkantoor wilde in Amsterdam iets organiseren rond duurzaamheid en recycling. Hyundai is een tijdje geleden gestart met Restyle, een platform dat modeontwerpers de gelegenheid biedt om materialen uit auto’s te verwerken in kleding. Daaromheen hebben we een prachtig event neergezet, waar ik heel veel mensen heb ontmoet die nooit aan ons merk hadden gedacht. Uit heel Europa hebben we influencers en prominenten uit de modewereld verzameld. Het is heel leuk dat je dat vervolgens op SBS Shownieuws terugziet, maar ook in de Vogue. Hyundai en Vogue, dat had je vooraf niet kunnen dromen!”