Anfia: Focus op EV desastreus voor Italiaanse auto-industrie

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De EV-push is niet toereikend. (Foto: Shutterstock)

“Elektrische voertuigen zijn niet de enige effectieve manier om de koolstofemissies van de auto-industrie te verminderen”, zegt Paolo Scuderi, voorzitter van de Italiaanse auto-industrievereniging Anfia op dinsdag. Dit meldt persbureau Reuters.

“Andere technologieën helpen ook om de industrie koolstofarm te maken, dezelfde emissiedoelstellingen te halen en tegelijkertijd de knowhow en banen in Italië te behouden,” voegde Scuderi eraan toe. “Ik verwijs naar de tastbare bijdrage die biobrandstoffen en synthetische brandstoffen, evenals waterstof, kunnen leveren.”

Banen op de tocht

Scudieri zei dat uitsluitend focussen op BEV-technologie de komende jaren zo’n 73 duizend banen in Italië op het spel zou zetten, wat niet zou worden gecompenseerd door ongeveer 6 duizend nieuwe banen die naar verwachting zullen worden gecreëerd door elektrische mobiliteit. Andere landen, waaronder Duitsland, waarschuwden al eerder voor een grote negatieve economische impact van een volledige focus op elektrische auto’s. 

Hij voegde eraan toe dat ongeveer 450 fabrikanten van auto-onderdelen in Italië, op een totaal van 2.200, het risico lopen failliet te gaan omdat ze nog niet zijn begonnen met het verschuiven van de productie naar elektrische technologie.

Het Europees parlement debatteert volgende week over een aantal klimaatbeleidslijnen, waaronder een plan om auto’s met verbrandingsmotor tegen 2035 effectief te verbieden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Anfia: Focus op EV desastreus voor Italiaanse auto-industrie | Automotive Online

Anfia: Focus op EV desastreus voor Italiaanse auto-industrie

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
De EV-push is niet toereikend. (Foto: Shutterstock)

“Elektrische voertuigen zijn niet de enige effectieve manier om de koolstofemissies van de auto-industrie te verminderen”, zegt Paolo Scuderi, voorzitter van de Italiaanse auto-industrievereniging Anfia op dinsdag. Dit meldt persbureau Reuters.

“Andere technologieën helpen ook om de industrie koolstofarm te maken, dezelfde emissiedoelstellingen te halen en tegelijkertijd de knowhow en banen in Italië te behouden,” voegde Scuderi eraan toe. “Ik verwijs naar de tastbare bijdrage die biobrandstoffen en synthetische brandstoffen, evenals waterstof, kunnen leveren.”

Banen op de tocht

Scudieri zei dat uitsluitend focussen op BEV-technologie de komende jaren zo’n 73 duizend banen in Italië op het spel zou zetten, wat niet zou worden gecompenseerd door ongeveer 6 duizend nieuwe banen die naar verwachting zullen worden gecreëerd door elektrische mobiliteit. Andere landen, waaronder Duitsland, waarschuwden al eerder voor een grote negatieve economische impact van een volledige focus op elektrische auto’s. 

Hij voegde eraan toe dat ongeveer 450 fabrikanten van auto-onderdelen in Italië, op een totaal van 2.200, het risico lopen failliet te gaan omdat ze nog niet zijn begonnen met het verschuiven van de productie naar elektrische technologie.

Het Europees parlement debatteert volgende week over een aantal klimaatbeleidslijnen, waaronder een plan om auto’s met verbrandingsmotor tegen 2035 effectief te verbieden.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.