Renault neemt optie op batterijen Frans-Chinese gigafabriek

Jeroen Vos Jeroen Vos
Renault gaat batterijen kopen van de Frans-Chinese gigafabriek van batterijenleverancier Envision AESC. (Foto: Shutterstock)

Renault gaat batterijen kopen van de gigafabriek die gebouwd wordt door de Chinese batterijenleveracier Envision AESC in het Franse Douai. Het Chinese bedrijf investeert 2 miljard euro in de fabriek die tegen 2024 9 gigawattuur aan baterijen moet produceren, wat in 2030 moet oplopen tot 24 gigawattuur. De autofabrikant produceert elektrische auto’s in dezelfde stad. Dat maakt de Renault Groep bekend.

De autofabrikant gaat de batterijen hoofdzakelijk gebruiken voor het 5-model, dat nog ontwikkeld moet worden. Onlangs startte Renault het zogenoemde overkoepelende bedrijf Renault Electricity, dat naar verwachting vanaf 2025 goed is voor een productie van 400 duizend elektrische auto’s per jaar. Topman Luca de Meo, ceo van Renault, gaat tegen 2030 uit van een jaarlijkse productie van 1 miljoen EV’s.

Naast de samenwerking met de batterijenleverancier heeft de autofabrikant ook een microchipdeal gesloten met chipfabrikant STMicroelectronics. De chipfabrikant gaat vanaf 2026 halfgeleiders leveren aan Renault.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Renault neemt optie op batterijen Frans-Chinese gigafabriek | Automotive Online

Renault neemt optie op batterijen Frans-Chinese gigafabriek

Jeroen Vos Jeroen Vos
Renault gaat batterijen kopen van de Frans-Chinese gigafabriek van batterijenleverancier Envision AESC. (Foto: Shutterstock)

Renault gaat batterijen kopen van de gigafabriek die gebouwd wordt door de Chinese batterijenleveracier Envision AESC in het Franse Douai. Het Chinese bedrijf investeert 2 miljard euro in de fabriek die tegen 2024 9 gigawattuur aan baterijen moet produceren, wat in 2030 moet oplopen tot 24 gigawattuur. De autofabrikant produceert elektrische auto’s in dezelfde stad. Dat maakt de Renault Groep bekend.

De autofabrikant gaat de batterijen hoofdzakelijk gebruiken voor het 5-model, dat nog ontwikkeld moet worden. Onlangs startte Renault het zogenoemde overkoepelende bedrijf Renault Electricity, dat naar verwachting vanaf 2025 goed is voor een productie van 400 duizend elektrische auto’s per jaar. Topman Luca de Meo, ceo van Renault, gaat tegen 2030 uit van een jaarlijkse productie van 1 miljoen EV’s.

Naast de samenwerking met de batterijenleverancier heeft de autofabrikant ook een microchipdeal gesloten met chipfabrikant STMicroelectronics. De chipfabrikant gaat vanaf 2026 halfgeleiders leveren aan Renault.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.