Renault blaast beursgang EV-divisie Ampere af

Renault • De fabrikant stelt over voldoende middelen te beschikken om de divisie zelf te funden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Renault)

Fabrikant Renault zet de beursgang voor EV-divisie Ampere niet door. Dat meldt de fabrikant. Ampere is het bedrijf waarin de ontwikkeling van EV’s, AI en software is ondergebracht. In 2022 werd een beursgang voor Ampere aangekondigd. Die zou in het eerste halfjaar van 2024 plaats gaan vinden.

Volgens Renault is het huidige beursklimaat onvoldoende gunstig en beschikt de fabrikant over voldoende middelen om de ‘start-up’ zelf te funden. Dit jaar komen elektrische varianten van de Scenic, Renault 5, Renault 4, en Twingo.

Medio 2025 zou Ampere het break-even point moeten bereiken. De fabrikant meldt dat de financiële prestaties van het concern de afgelopen kwartalen sterk zijn verbeterd als gevolg van strategische plan Renaulution.

Met Ampere denkt Renault onder meer de ontwikkel- en productiekosten van EV’s met veertig procent te kunnen verlagen. Ceo Luca de Meo is overtuigd dat Ampere ook op eigen kracht succesvol zal zijn. “Ampere heeft de mentaliteit van een start-up, wat het bedrijf in staat stelt constant te innoveren. Dit is precies wat Ampere succesvol zal maken.”

Er zouden ook gesprekken zijn tussen Renault en Volkswagen over de gezamenlijke productie van een compacte, betaalbare EV.

Horse

De verbrandingsmotor-activiteiten zijn ondergebracht in de divisie Horse, een joint venture tussen Renault en Geely. Vorig jaar meldde staatsoliemaatschappij Saudi Aramco daarin te investeren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Renault blaast beursgang EV-divisie Ampere af | Automotive Online

Renault blaast beursgang EV-divisie Ampere af

Renault • De fabrikant stelt over voldoende middelen te beschikken om de divisie zelf te funden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Renault)

Fabrikant Renault zet de beursgang voor EV-divisie Ampere niet door. Dat meldt de fabrikant. Ampere is het bedrijf waarin de ontwikkeling van EV’s, AI en software is ondergebracht. In 2022 werd een beursgang voor Ampere aangekondigd. Die zou in het eerste halfjaar van 2024 plaats gaan vinden.

Volgens Renault is het huidige beursklimaat onvoldoende gunstig en beschikt de fabrikant over voldoende middelen om de ‘start-up’ zelf te funden. Dit jaar komen elektrische varianten van de Scenic, Renault 5, Renault 4, en Twingo.

Medio 2025 zou Ampere het break-even point moeten bereiken. De fabrikant meldt dat de financiële prestaties van het concern de afgelopen kwartalen sterk zijn verbeterd als gevolg van strategische plan Renaulution.

Met Ampere denkt Renault onder meer de ontwikkel- en productiekosten van EV’s met veertig procent te kunnen verlagen. Ceo Luca de Meo is overtuigd dat Ampere ook op eigen kracht succesvol zal zijn. “Ampere heeft de mentaliteit van een start-up, wat het bedrijf in staat stelt constant te innoveren. Dit is precies wat Ampere succesvol zal maken.”

Er zouden ook gesprekken zijn tussen Renault en Volkswagen over de gezamenlijke productie van een compacte, betaalbare EV.

Horse

De verbrandingsmotor-activiteiten zijn ondergebracht in de divisie Horse, een joint venture tussen Renault en Geely. Vorig jaar meldde staatsoliemaatschappij Saudi Aramco daarin te investeren.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.