Renault doet niet mee aan prijsoorlog en weet ‘kosten flink te verlagen’

Renault • Renault zag de omzet in het afgelopen kwartaal licht stijgen naar 11,7 miljard euro en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Een nieuw verkooppunt van Renault. (Foto: Renault)

Renault gaat de verkoopprijzen van zijn auto’s niet verlagen, na de recente prijsverlagingen door Tesla, zo meldt ANP. Het Amerikaanse Tesla, dat kampt met tegenvallende verkopen, wil daarmee de vraag naar zijn elektrische voertuigen aanjagen.

De verkopen van het Franse Renault overtroffen in het eerste kwartaal echter de verwachtingen, dankzij een sterke vraag naar modellen als de vernieuwde Clio, Sandero en de elektrische Megane E-Tech.

“We houden vast aan een beleid van stabiele prijzen”, zei financieel directeur Thierry Pieton in een toelichting op de kwartaalcijfers. “Dit gezegd hebbende, zijn we erin geslaagd de kosten flink te verlagen en laten we klanten hiervan profiteren. Onze nieuwe modellen hebben voor ons een hogere marge en voor onze klanten een lagere prijs”, aldus Pieton.

Renault zag de omzet in afgelopen kwartaal licht stijgen naar 11,7 miljard euro en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten. Ook bevestigde het concern de vooruitzichten voor het hele jaar.

Elektrisch en hybride

Renault meldde verder dat het aandeel van volledig elektrische en hybride voertuigen in de verkopen is gestegen tot 48 procent, ondanks een terugval in de vraag naar elektrische voertuigen in Europa. Hogere rentetarieven, een zwakkere economische groei, de toegenomen concurrentie van Chinese fabrikanten en het afbouwen van subsidies voor elektrische auto’s hebben allemaal bijgedragen aan de neergang in de regio.

De moeilijke omstandigheden waren voor topman Luca de Meo eerder dit jaar aanleiding om de plannen voor een aparte beursnotering van Ampere, het onderdeel van Renault dat zich richt op software en elektrische auto’s, op te geven. Ondanks de moeilijkere marktomstandigheden hoopt Renault met een reeks van tien nieuwe modellen, waaronder de volledig elektrische Renault 5, meer klanten aan te trekken.

Tijdens de start van de IAA-Autoshow van vorig jaar riep Luca de Meo, ceo van Renault, autofabrikanten op om de prijsoorlog op het gebied van elektrische auto’s te staken. ‘Autofabrikanten hebben al hun reserves nodig om nieuwe modellen te ontwikkelen. Dat hou je niet vol als de prijzen omlaag gaan’, stelt de topman van Renault.

Nieuw concept

Onlangs maakte Renault in een persbericht bekend dat het Franse bedrijf een nieuw concept lanceert. ‘Rnlt’ moet het distributienetwerk voor verkooppunten versterken. Volgens Renault bieden de nieuwe verkooppunten bezoekers de kans om Renault en zijn modellen beter ontdekken.

De rnlt-verkooppunten vestigen zich in het hart van grote stads- en winkelcentra. In samenwerking met private investeerders ontwikkelt Renault zo’n twintig andere rnlt- vestigingen in onder meer Rotterdam, Parijs, Neuilly-sur-Seine, Brussel, Milan, Rome, Madrid, Londen, Berlijn, Medellín en Seoel. De eerste vestiging is in Parijs geopend. Waar de vestiging in Rotterdam komt is nog niet bekend.

Andere elektrische merken vestigen zich ook op prominente locaties in grote steden. Zo zetelt Polestar aan de Van Baerlestraat in het Amsterdamse centrum. Het Chinese bedrijf Nio heeft een centrale locatie op de Meent in Rotterdam. Hoe Nio de Nederlandse consument van plan is te overtuigen van het batterij-swap-merk werd duidelijk in de podcast Mobtalk.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Renault doet niet mee aan prijsoorlog en weet ‘kosten flink te verlagen’ | Automotive Online

Renault doet niet mee aan prijsoorlog en weet ‘kosten flink te verlagen’

Renault • Renault zag de omzet in het afgelopen kwartaal licht stijgen naar 11,7 miljard euro en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Een nieuw verkooppunt van Renault. (Foto: Renault)

Renault gaat de verkoopprijzen van zijn auto’s niet verlagen, na de recente prijsverlagingen door Tesla, zo meldt ANP. Het Amerikaanse Tesla, dat kampt met tegenvallende verkopen, wil daarmee de vraag naar zijn elektrische voertuigen aanjagen.

De verkopen van het Franse Renault overtroffen in het eerste kwartaal echter de verwachtingen, dankzij een sterke vraag naar modellen als de vernieuwde Clio, Sandero en de elektrische Megane E-Tech.

“We houden vast aan een beleid van stabiele prijzen”, zei financieel directeur Thierry Pieton in een toelichting op de kwartaalcijfers. “Dit gezegd hebbende, zijn we erin geslaagd de kosten flink te verlagen en laten we klanten hiervan profiteren. Onze nieuwe modellen hebben voor ons een hogere marge en voor onze klanten een lagere prijs”, aldus Pieton.

Renault zag de omzet in afgelopen kwartaal licht stijgen naar 11,7 miljard euro en overtrof daarmee de verwachtingen van analisten. Ook bevestigde het concern de vooruitzichten voor het hele jaar.

Elektrisch en hybride

Renault meldde verder dat het aandeel van volledig elektrische en hybride voertuigen in de verkopen is gestegen tot 48 procent, ondanks een terugval in de vraag naar elektrische voertuigen in Europa. Hogere rentetarieven, een zwakkere economische groei, de toegenomen concurrentie van Chinese fabrikanten en het afbouwen van subsidies voor elektrische auto’s hebben allemaal bijgedragen aan de neergang in de regio.

De moeilijke omstandigheden waren voor topman Luca de Meo eerder dit jaar aanleiding om de plannen voor een aparte beursnotering van Ampere, het onderdeel van Renault dat zich richt op software en elektrische auto’s, op te geven. Ondanks de moeilijkere marktomstandigheden hoopt Renault met een reeks van tien nieuwe modellen, waaronder de volledig elektrische Renault 5, meer klanten aan te trekken.

Tijdens de start van de IAA-Autoshow van vorig jaar riep Luca de Meo, ceo van Renault, autofabrikanten op om de prijsoorlog op het gebied van elektrische auto’s te staken. ‘Autofabrikanten hebben al hun reserves nodig om nieuwe modellen te ontwikkelen. Dat hou je niet vol als de prijzen omlaag gaan’, stelt de topman van Renault.

Nieuw concept

Onlangs maakte Renault in een persbericht bekend dat het Franse bedrijf een nieuw concept lanceert. ‘Rnlt’ moet het distributienetwerk voor verkooppunten versterken. Volgens Renault bieden de nieuwe verkooppunten bezoekers de kans om Renault en zijn modellen beter ontdekken.

De rnlt-verkooppunten vestigen zich in het hart van grote stads- en winkelcentra. In samenwerking met private investeerders ontwikkelt Renault zo’n twintig andere rnlt- vestigingen in onder meer Rotterdam, Parijs, Neuilly-sur-Seine, Brussel, Milan, Rome, Madrid, Londen, Berlijn, Medellín en Seoel. De eerste vestiging is in Parijs geopend. Waar de vestiging in Rotterdam komt is nog niet bekend.

Andere elektrische merken vestigen zich ook op prominente locaties in grote steden. Zo zetelt Polestar aan de Van Baerlestraat in het Amsterdamse centrum. Het Chinese bedrijf Nio heeft een centrale locatie op de Meent in Rotterdam. Hoe Nio de Nederlandse consument van plan is te overtuigen van het batterij-swap-merk werd duidelijk in de podcast Mobtalk.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.