Bosch noteert kleine omzetdaling en verwacht moeizaam 2020

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het bedrijf verwacht vijf moeizame economische jaren. (Foto: Bosch)

Onderdelenfabrikant Bosch heeft in 2019 een omzet van 77,9 miljard euro gerealiseerd. Na correctie voor wisselkoerseffecten betekent dat een daling van 1,1 procent. “Het zwakke economische klimaat en de sterke daling van de automobielproductie hebben ook bij Bosch sporen nagelaten,” zegt Volkmar Denner, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Robert Bosch in een persbericht.

Voor het boekjaar 2019 bedraagt het bedrijfsresultaat voor aftrek van rente en belasting (EBIT) ongeveer 3 miljard euro. Daarmee komt de EBIT-marge vermoedelijk net onder de 4 procent (2018: 7%). 

Reorganisatie

De winstdaling komt voort uit verkoopdalingen in belangrijke markten zoals China en India, de verdere daling van de vraag naar dieselmotoren voor personenauto’s, hoge herstructureringskosten in de mobiliteitsdivisie en stijgende investeringen in projecten van toekomstig belang. “Het huidige jaar blijft een uitdaging voor veel bedrijven, met name in de automobielindustrie en in de machinebouw – en dus ook voor Bosch.” Bosch verwacht dat de wereldwijde automobielproductie in 2020 voor het derde jaar op rij krimpt. Het gaat uit van een krimp van 2,6 procent tot ongeveer 89 miljoen voertuigen wereldwijd – bijna 10 miljoen stuks minder in vergelijking met 2017. Tot en met 2024 verwacht het bedrijf geen grote groei.

Op 31 december 2019 had de Bosch Groep wereldwijd ongeveer 403 duizend medewerkers in dienst. Het aantal medewerkers daalde na een reorganisatie met 6.800, wat overeenkomt met 1,7 procent. 

Investeren

Volgens Bosch zal de markt voor software-intensieve elektronische systemen tussen nu en 2030 jaarlijks met 20 procent groeien. Daarom investeert het jaarlijks zo’n 3,7 miljard euro in softwareontwikkeling en heeft momenteel 30 duizend software-ingenieurs in dienst.

Bosch werkt ook aan een aandrijflijn met brandstofcellen. Het bedrijf ontwikkelt samen met Powercell de kerncomponent van deze aandrijflijn, de brandstofcelstack, en wil deze in 2022 op de markt brengen. Daarnaast blijft Bosch investeren in zeer efficiënte verbrandingsmotoren.

Volgens marktonderzoek van Bosch zullen twee op de drie nieuw geregistreerde voertuigen in 2030 nog steeds op diesel of benzine rijden, met of zonder hybride optie. Denner: “De weg naar emissievrije mobiliteit moet technologieneutraal zijn. Alleen op die manier blijft mobiliteit betaalbaar voor het grote publiek”. Een mogelijke oplossing is een aandrijfmix van zeer efficiënte verbrandingsmotoren en ultramoderne elektromotoren, stelt Denner.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bosch noteert kleine omzetdaling en verwacht moeizaam 2020 | Automotive Online

Bosch noteert kleine omzetdaling en verwacht moeizaam 2020

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het bedrijf verwacht vijf moeizame economische jaren. (Foto: Bosch)

Onderdelenfabrikant Bosch heeft in 2019 een omzet van 77,9 miljard euro gerealiseerd. Na correctie voor wisselkoerseffecten betekent dat een daling van 1,1 procent. “Het zwakke economische klimaat en de sterke daling van de automobielproductie hebben ook bij Bosch sporen nagelaten,” zegt Volkmar Denner, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Robert Bosch in een persbericht.

Voor het boekjaar 2019 bedraagt het bedrijfsresultaat voor aftrek van rente en belasting (EBIT) ongeveer 3 miljard euro. Daarmee komt de EBIT-marge vermoedelijk net onder de 4 procent (2018: 7%). 

Reorganisatie

De winstdaling komt voort uit verkoopdalingen in belangrijke markten zoals China en India, de verdere daling van de vraag naar dieselmotoren voor personenauto’s, hoge herstructureringskosten in de mobiliteitsdivisie en stijgende investeringen in projecten van toekomstig belang. “Het huidige jaar blijft een uitdaging voor veel bedrijven, met name in de automobielindustrie en in de machinebouw – en dus ook voor Bosch.” Bosch verwacht dat de wereldwijde automobielproductie in 2020 voor het derde jaar op rij krimpt. Het gaat uit van een krimp van 2,6 procent tot ongeveer 89 miljoen voertuigen wereldwijd – bijna 10 miljoen stuks minder in vergelijking met 2017. Tot en met 2024 verwacht het bedrijf geen grote groei.

Op 31 december 2019 had de Bosch Groep wereldwijd ongeveer 403 duizend medewerkers in dienst. Het aantal medewerkers daalde na een reorganisatie met 6.800, wat overeenkomt met 1,7 procent. 

Investeren

Volgens Bosch zal de markt voor software-intensieve elektronische systemen tussen nu en 2030 jaarlijks met 20 procent groeien. Daarom investeert het jaarlijks zo’n 3,7 miljard euro in softwareontwikkeling en heeft momenteel 30 duizend software-ingenieurs in dienst.

Bosch werkt ook aan een aandrijflijn met brandstofcellen. Het bedrijf ontwikkelt samen met Powercell de kerncomponent van deze aandrijflijn, de brandstofcelstack, en wil deze in 2022 op de markt brengen. Daarnaast blijft Bosch investeren in zeer efficiënte verbrandingsmotoren.

Volgens marktonderzoek van Bosch zullen twee op de drie nieuw geregistreerde voertuigen in 2030 nog steeds op diesel of benzine rijden, met of zonder hybride optie. Denner: “De weg naar emissievrije mobiliteit moet technologieneutraal zijn. Alleen op die manier blijft mobiliteit betaalbaar voor het grote publiek”. Een mogelijke oplossing is een aandrijfmix van zeer efficiënte verbrandingsmotoren en ultramoderne elektromotoren, stelt Denner.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.