‘Batterijentekort leidt tot vertraging EV-productie Tesla en Audi’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Tesla bevestigde vorige week al het voornemen om de gezamenlijke investeringen met Panasonic in de gigafactory voor autobatterijen in Nevada op een lager pitje te zetten. Nu blijkt uit tweets van Tesla-ceo Elon Musk de reden: volgens Musk maakt de batterijenafdeling 24 gigawattuur aan batterijen per jaar, terwijl er voor 35 gigawattuur van de band zou moeten kunnen rollen. Volgens de Tesla-topman is de huidige vertraging in de Model 3-productie te wijten aan deze achterblijvende productie. Het bedrijf moet daarom bij andere partijen batterijen inkopen. Lees hier: Volgens het proefschrift van Jan Hessels Miedema vormen de grondstoffen voor batterijproductie de grootste barrière voor elektrificatie van het wagenpark.

Ook Audi heeft problemen om de geplande productieaantallen van elektrische auto’s te halen, meldt de Belgische zakenkrant L’Echo. In de Audi fabriek in Vorst zullen dit jaar volgens de aangepaste productieplanning van 9 april 45.242 elektrische auto’s van de band rollen. Dat is ruim 10.000 minder dan gepland, stelt de krant.

Machtspositie

Volgens het Belgische De Tijd worden de productieproblemen ook hier veroorzaakt door problemen met de bevoorrading van batterijen. De krant citeert ingewijden die spreken van “enorm veel problemen met LG, die de batterijcellen aanlevert.” Het Zuid-Koreaanse LG speelt volgens De Tijd zijn machtspositie in de sector volop uit. Enkele maanden geleden al doken berichten op dat LG een prijsverhoging van 10 procent wilde forceren bij Audi.Onze columnist Arjen de Jong waarschuwde er al voor: de batterij-ratrace met China gaat Europa niet winnen.

In januari kondigde Daimler, dat ook grote ambities heeft op het gebied van elektrische autoproductie, aan dat het wereldwijd in zeven batterijenfabrieken investeert. Daarbij zou het echter gaan om de assemblage, en niet de productie van de batterijcellen zelf. Volgens onderzoekers van KPMG loopt China op dit moment voorop waar het gaat om de batterij-EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Batterijentekort leidt tot vertraging EV-productie Tesla en Audi’ | Automotive Online

‘Batterijentekort leidt tot vertraging EV-productie Tesla en Audi’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Tesla bevestigde vorige week al het voornemen om de gezamenlijke investeringen met Panasonic in de gigafactory voor autobatterijen in Nevada op een lager pitje te zetten. Nu blijkt uit tweets van Tesla-ceo Elon Musk de reden: volgens Musk maakt de batterijenafdeling 24 gigawattuur aan batterijen per jaar, terwijl er voor 35 gigawattuur van de band zou moeten kunnen rollen. Volgens de Tesla-topman is de huidige vertraging in de Model 3-productie te wijten aan deze achterblijvende productie. Het bedrijf moet daarom bij andere partijen batterijen inkopen. Lees hier: Volgens het proefschrift van Jan Hessels Miedema vormen de grondstoffen voor batterijproductie de grootste barrière voor elektrificatie van het wagenpark.

Ook Audi heeft problemen om de geplande productieaantallen van elektrische auto’s te halen, meldt de Belgische zakenkrant L’Echo. In de Audi fabriek in Vorst zullen dit jaar volgens de aangepaste productieplanning van 9 april 45.242 elektrische auto’s van de band rollen. Dat is ruim 10.000 minder dan gepland, stelt de krant.

Machtspositie

Volgens het Belgische De Tijd worden de productieproblemen ook hier veroorzaakt door problemen met de bevoorrading van batterijen. De krant citeert ingewijden die spreken van “enorm veel problemen met LG, die de batterijcellen aanlevert.” Het Zuid-Koreaanse LG speelt volgens De Tijd zijn machtspositie in de sector volop uit. Enkele maanden geleden al doken berichten op dat LG een prijsverhoging van 10 procent wilde forceren bij Audi.Onze columnist Arjen de Jong waarschuwde er al voor: de batterij-ratrace met China gaat Europa niet winnen.

In januari kondigde Daimler, dat ook grote ambities heeft op het gebied van elektrische autoproductie, aan dat het wereldwijd in zeven batterijenfabrieken investeert. Daarbij zou het echter gaan om de assemblage, en niet de productie van de batterijcellen zelf. Volgens onderzoekers van KPMG loopt China op dit moment voorop waar het gaat om de batterij-EV’s.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.