‘Daimler staat open voor samenwerking met Geely’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Dieter Zetsche benadrukte tijdens de vergadering nog eens dat China de belangrijkste markt is. (Foto: Shutterstock)

Het bedrijf van Li Shufu (Geely) is eigenaar van Volvo en Lotus en sinds februari aandeelhouder van Daimler.

Op de bijeenkomst trapte Zetsche af: “Er wordt veel gespeculeerd. Maar ik zeg meteen dat onze gesprekken tot nu toe zeer positief waren. In de eerste plaats is hij aandeelhouder, meer valt er nu niet te zeggen. Hij blijft op lange termijn betrokken.” De aandeelhoudersvergadering werd door 6.000 beleggers bezocht, Shufu was zelf niet aanwezig.

Eerder werd gemeld dat dat de directie van Daimler niet van plan is om kennis of technologie met zijn nieuwe aandeelhouder te delen.

Wolf in schaapskleren

Zetsche ziet nu vooral kansen en benadrukt dat China de belangrijkste markt is. Zo werkt Daimler samen met Chinees staatsbedrijf Baic. Er zijn ook beleggers die wantrouwend de ontwikkelingen tussen Daimler en Geely in de gaten houden. Ingo Speich van de Duitse Union Investment vroeg zich af of Daimler niet een partner teveel heeft in China: “Geely kan een wolf in schaapskleren zijn.”

‘EV’s slecht voor de balans’

In dezelfde aandeelhoudersvergadering benadrukte Zetsche ook dat hij niet van plan is diesels de deur uit te doen. “Diesels nu afschaffen zou een economische en ecologische fout zijn. Wij zetten in op innovatie in plaats van op rijverboden. Een hightech-diesel is niet het probleem maar een belangrijk deel van de oplossing. Elektrificatie nemen we heel serieus. We investeren volop in EV’s. Elektrische auto’s zijn goed voor de CO₂-uitstoot maar slecht voor de balans”, tekende het FD op.

‘Daimler staat open voor samenwerking met Geely’ | Automotive Online

‘Daimler staat open voor samenwerking met Geely’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Dieter Zetsche benadrukte tijdens de vergadering nog eens dat China de belangrijkste markt is. (Foto: Shutterstock)

Het bedrijf van Li Shufu (Geely) is eigenaar van Volvo en Lotus en sinds februari aandeelhouder van Daimler.

Op de bijeenkomst trapte Zetsche af: “Er wordt veel gespeculeerd. Maar ik zeg meteen dat onze gesprekken tot nu toe zeer positief waren. In de eerste plaats is hij aandeelhouder, meer valt er nu niet te zeggen. Hij blijft op lange termijn betrokken.” De aandeelhoudersvergadering werd door 6.000 beleggers bezocht, Shufu was zelf niet aanwezig.

Eerder werd gemeld dat dat de directie van Daimler niet van plan is om kennis of technologie met zijn nieuwe aandeelhouder te delen.

Wolf in schaapskleren

Zetsche ziet nu vooral kansen en benadrukt dat China de belangrijkste markt is. Zo werkt Daimler samen met Chinees staatsbedrijf Baic. Er zijn ook beleggers die wantrouwend de ontwikkelingen tussen Daimler en Geely in de gaten houden. Ingo Speich van de Duitse Union Investment vroeg zich af of Daimler niet een partner teveel heeft in China: “Geely kan een wolf in schaapskleren zijn.”

‘EV’s slecht voor de balans’

In dezelfde aandeelhoudersvergadering benadrukte Zetsche ook dat hij niet van plan is diesels de deur uit te doen. “Diesels nu afschaffen zou een economische en ecologische fout zijn. Wij zetten in op innovatie in plaats van op rijverboden. Een hightech-diesel is niet het probleem maar een belangrijk deel van de oplossing. Elektrificatie nemen we heel serieus. We investeren volop in EV’s. Elektrische auto’s zijn goed voor de CO₂-uitstoot maar slecht voor de balans”, tekende het FD op.