‘EV-onderzoek Brussel richt zich op BYD, Geely en Saic’

China • De EU onderzoekt mogelijke oneerlijke concurrentie door staatssubsidies.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: BYD).

Inspecteurs van de Europese Commissie bezoeken de komende weken de Chinese merken BYD, Geely en Saic. Dat in verband met het onderzoek naar de mogelijke staatssubsidies die oneerlijke concurrentie zouden veroorzaken. Dat meldt persbureau Reuters.

Het onderzoek werd in oktober vorig jaar gestart en loopt 13 maanden. Het onderzoek richt zich op de vraag of goedkopere, in China geproduceerde EV’s onterecht voordeel halen uit overheidssubsidies. In oktober zijn vragenlijsten verstuurd naar automakers die produceren in China. Uit die groep heeft de Europese Commissie, volgens woordvoerder Olof Gill, ‘een representatieve steekproef van Chinese en EU-producten geselecteerd die al hebben gereageerd op de vragenlijsten’.

De bezoeken zijn bedoeld om de antwoorden op de vragenlijsten te controleren. Het Chinese ministerie van Handel, BYD en Saic hebben niet gereageerd op het nieuws. Geely weigert commentaar te geven en verwijst naar een verklaring waarin het bedrijf zegt alle wetten te volgen om een eerlijke marktconcurrentie te ondersteunen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘EV-onderzoek Brussel richt zich op BYD, Geely en Saic’ | Automotive Online

‘EV-onderzoek Brussel richt zich op BYD, Geely en Saic’

China • De EU onderzoekt mogelijke oneerlijke concurrentie door staatssubsidies.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: BYD).

Inspecteurs van de Europese Commissie bezoeken de komende weken de Chinese merken BYD, Geely en Saic. Dat in verband met het onderzoek naar de mogelijke staatssubsidies die oneerlijke concurrentie zouden veroorzaken. Dat meldt persbureau Reuters.

Het onderzoek werd in oktober vorig jaar gestart en loopt 13 maanden. Het onderzoek richt zich op de vraag of goedkopere, in China geproduceerde EV’s onterecht voordeel halen uit overheidssubsidies. In oktober zijn vragenlijsten verstuurd naar automakers die produceren in China. Uit die groep heeft de Europese Commissie, volgens woordvoerder Olof Gill, ‘een representatieve steekproef van Chinese en EU-producten geselecteerd die al hebben gereageerd op de vragenlijsten’.

De bezoeken zijn bedoeld om de antwoorden op de vragenlijsten te controleren. Het Chinese ministerie van Handel, BYD en Saic hebben niet gereageerd op het nieuws. Geely weigert commentaar te geven en verwijst naar een verklaring waarin het bedrijf zegt alle wetten te volgen om een eerlijke marktconcurrentie te ondersteunen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.