Leveringsproblemen kosten Liqui Moly miljoenen
In januari stapte het Duitse Liqui Moly over op nieuwe ERP-software. Dat werd een fiasco en er ontstonden gigantische leverproblemen. Dat maakt het bedrijf bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers, die te lijden hebben onder de leveringsproblemen. De omzet over H1 daalde 0,8 procent, de winst met 30 procent. Het bedrijf geeft geen halfjaarcijfers, maar meldt wel dat de problemen miljoenen gekost hebben.
Ik heb nog nooit zo vaak verontschuldigen aangeboden aan mijn klanten als in de laatste zes maanden.
De fabrikant van smeermiddelen en additieven kiest een bijzondere communicatiestrategie om het bericht bekend te maken. Een portretfoto van een woedende ceo Ernst Prost begeleidt het bericht, waarin ook vermeld wordt dat de leveringsproblemen zeker dit jaar nog zullen voortduren. Liqui Moly werd eind 2017 verkocht aan Würth.
“Ik heb nog nooit zo vaak verontschuldigen aangeboden aan mijn klanten als in de laatste zes maanden. Wat we momenteel presteren kwetst me diep”, zegt Prost. De nieuwe ERP-software was bedoeld om de bedrijfskosten te drukken. De software beheert onder andere inkoop, productie, verzending en facturering. Dat liep allemaal mis, meldt het bedrijf. Naast de leveringsproblemen zijn er ook financiële gevolgen, bijvoorbeeld als containers maar voor de helft gevuld worden met goederen, expediteurs langer moeten wachten of goederen per luchtvracht moeten worden verzonden om op tijd aan te komen.
Rokafast, de Nederlandse importeur van Liqui Moly, was niet bereikbaar voor commentaar. In de webshop staat ongeveer de helft van de producten vermeld met een levertijd van 7 tot 14 dagen.