‘Meer verkeersdoden bij soepeler apk-regime’
De Swov keek naar acht scenario’s voor nieuwe apk-frequenties en de gevolgen voor de verkeersveiligheid. De uitkomsten lopen uiteen, maar in alle gevallen zouden er wel meer verkeersdoden vallen (uiteenlopend van 0,2 tot 11,3 doden per jaar).
Uitbreiding apk-regime
Bij de scenario’s is ook de optie meegenomen dat auto’s die meer dan 160 duizend kilometer op de teller hebben staan jaarlijks worden gekeurd. Deze uitbreiding van het apk-regime zou wel een positief effect hebben op de verkeersveiligheid, zo blijkt uit het onderzoek.
Swov onderzocht de ongevallencijfers van 2013 en extrapoleerde die naar de hypothetische apk-frequenties. Hierbij werd geen onderscheid gemaakt tussen verschillende brandstofsoorten zoals dat nu wel gebeurt (benzine en EV 4-2-2-1, diesel en lpg 3-1).
Het gevolg van een ander apk-regime op het aantal dodelijke verkeersslachtoffers per jaar zoals berekend door de Swov:
frequentie |
effect excl. 160k-regeling |
effect incl. 160k-regeling |
huidige stramien |
|
-0,5 |
3-2-2-1 |
+2,4 |
+0,2 |
4-2-1 |
+3,2 |
+0,7 |
4-2-2-1 |
+6,8 |
+3,1 |
4-2-2-2-1 |
+11,3 |
+4,5 |
Bekijk het rapport van de Swov in de rubriek Feiten & Cijfers.