Verkeersveiligheidscoalitie: politiek moet aantal verkeersslachtoffers terugdringen
De Verkeersveiligheidscoalitie roept het toekomstige kabinet met klem op om te werken aan minder doden en gewonden in het verkeer. De coalitie pleit in een manifest voor meer handhaving en een veiliger infrastructuur. Zonder die maatregelen wordt de doelstelling om het aantal slachtoffers fors terug te dringen niet gehaald. De Verkeersveiligheidscoalitie bestaat uit een groot aantal partijen, waaronder Bovag, RAI Vereniging, ANWB en Veilig Verkeer Nederland.
745 doden
In 2022 vielen 745 verkeersdoden, het hoogste aantal in 15 jaar. Met name fietsers zijn vaker slachtoffer (290 doden). Maar ook onder automobilisten is het aantal dodelijke slachtoffers toegenomen, tot 221. Daarnaast waren er 8.300 ernstig gewonden. De ambitie van het kabinet om het aantal verkeersslachtoffers in 2050 terug te brengen tot nul is daarmee verder weg dan ooit, constateert de coalitie. Het aantal doden stijgt al jaren.
Veilig fietsen
De Verkeersveiligheidscoalitie roept het toekomstig kabinet op om vooral te werken aan de bescherming van fietsers. Bijna 70 procent van de ernstig verkeersgewonden en meer dan een derde van de verkeersdoden betreft fietsers. De coalitie noemt maatregelen als veilige fietsinfrastructuur, het stimuleren van het dragen van de fietshelm, auto’s 30 kilometer per uur. Belangrijk is volgens de coalitie ook extra handhaving, vooral op alcoholgebruik en telefoongebruik.
Uit statistieken van het SWOV (kenniscentrum verkeersveiligheid) blijkt dat een kwart van de verkeersdoden in 2022 ouder was dan 80 jaar. Dat is buiten verhouding veel. 71 procent van de verkeerdoden is man.