T&E: kwart van de nieuwe EV’s in Europa komt uit China

China • Volgens analisten zijn tarieven op Chinese batterijcellen nodig om Europese automakers concurrerend te houden.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Elektrische auto’s van Chinese makelij zullen dit jaar een kwart van de Europese EV-markt vertegenwoordigen, zo meldt de Europese federatie voor Transport & Environment (T&E) in een marktanalyse. Volgens T&E, een koepelorganisatie van Europese niet-gouvernementele organisaties die zich inzetten voor duurzaam vervoer, was vorig jaar 19,5 procent van de nieuwverkochte auto’s in Europa gemaakt in China.

Tarieven

Volgens Julia Poliscanova, senior directeur voor toeleveringsketens voor voertuigen en e-mobiliteit bij T&E, beschermen importtarieven Europese autofabrikanten niet meer tegen concurrentie uit Azië. “Chinese bedrijven zullen fabrieken in Europa bouwen. En als dat gebeurt, moet onze auto-industrie er klaar voor zijn.”

Het verhogen van de tarieven op EV’s uit China zal er volgens T&E voor zorgen dat de Chinese middelgrote sedans en SUV’s duurder worden dan de concurrerende Europese modellen. Toch voorspelt T&E dat compacte SUV’s en grotere auto’s uit China nog steeds goedkoper blijven dan de auto’s in deze segmenten uit Europa.

Batterijcellen

Niet alleen Chinese auto’s blijven goedkoper dan Europees geproduceerde auto’s, maar ook de batterijcellen uit China zijn ‘minstens 20 procent’ goedkoper dan de in Europa geproduceerde batterijcellen, aldus T&E. Dat komt volgens de koepelorganisatie mede doordat Chinese batterijproducenten geavanceerdere technologieën en toeleveringsketens hebben ontwikkeld.

De federatie stelt dat ‘het subsidiëren van de productie van batterijen’ in samenwerking met regelgeving die lokale autofabrikanten stimuleert om hun EV-productie te vergroten op de massamarkt ‘de enige manier’ is voor Europese automakers om concurrerend te blijven.

T&E stelt aansluitend dat Europa invoertarieven op batterijen moet overwegen. ‘Vergeleken met de VS en China heeft de EU momenteel de laagste tarieven voor batterijcellen,’ aldus de organisatie.

De Europese auto-industrie ‘wordt weggevaagd’ door oneerlijke concurrentie uit China, zo stelt Stellantis-topman Carlos Tavares. Verzekeraar Allianz verwacht dat de auto-industrie bijna 30 miljard misloopt door de komst van Chinese EV’s. De VS beschermt haar interne markt met hoge importtarieven, terwijl het in Europa op dat gebied angstvallig stil blijft door botsende belangen. Moet Europa meer doen om zijn auto-industrie te beschermen? Je leest het in onze rubriek, De Kwestie.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

T&E: kwart van de nieuwe EV’s in Europa komt uit China | Automotive Online

T&E: kwart van de nieuwe EV’s in Europa komt uit China

China • Volgens analisten zijn tarieven op Chinese batterijcellen nodig om Europese automakers concurrerend te houden.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Elektrische auto’s van Chinese makelij zullen dit jaar een kwart van de Europese EV-markt vertegenwoordigen, zo meldt de Europese federatie voor Transport & Environment (T&E) in een marktanalyse. Volgens T&E, een koepelorganisatie van Europese niet-gouvernementele organisaties die zich inzetten voor duurzaam vervoer, was vorig jaar 19,5 procent van de nieuwverkochte auto’s in Europa gemaakt in China.

Tarieven

Volgens Julia Poliscanova, senior directeur voor toeleveringsketens voor voertuigen en e-mobiliteit bij T&E, beschermen importtarieven Europese autofabrikanten niet meer tegen concurrentie uit Azië. “Chinese bedrijven zullen fabrieken in Europa bouwen. En als dat gebeurt, moet onze auto-industrie er klaar voor zijn.”

Het verhogen van de tarieven op EV’s uit China zal er volgens T&E voor zorgen dat de Chinese middelgrote sedans en SUV’s duurder worden dan de concurrerende Europese modellen. Toch voorspelt T&E dat compacte SUV’s en grotere auto’s uit China nog steeds goedkoper blijven dan de auto’s in deze segmenten uit Europa.

Batterijcellen

Niet alleen Chinese auto’s blijven goedkoper dan Europees geproduceerde auto’s, maar ook de batterijcellen uit China zijn ‘minstens 20 procent’ goedkoper dan de in Europa geproduceerde batterijcellen, aldus T&E. Dat komt volgens de koepelorganisatie mede doordat Chinese batterijproducenten geavanceerdere technologieën en toeleveringsketens hebben ontwikkeld.

De federatie stelt dat ‘het subsidiëren van de productie van batterijen’ in samenwerking met regelgeving die lokale autofabrikanten stimuleert om hun EV-productie te vergroten op de massamarkt ‘de enige manier’ is voor Europese automakers om concurrerend te blijven.

T&E stelt aansluitend dat Europa invoertarieven op batterijen moet overwegen. ‘Vergeleken met de VS en China heeft de EU momenteel de laagste tarieven voor batterijcellen,’ aldus de organisatie.

De Europese auto-industrie ‘wordt weggevaagd’ door oneerlijke concurrentie uit China, zo stelt Stellantis-topman Carlos Tavares. Verzekeraar Allianz verwacht dat de auto-industrie bijna 30 miljard misloopt door de komst van Chinese EV’s. De VS beschermt haar interne markt met hoge importtarieven, terwijl het in Europa op dat gebied angstvallig stil blijft door botsende belangen. Moet Europa meer doen om zijn auto-industrie te beschermen? Je leest het in onze rubriek, De Kwestie.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.