T&E: kwart van de nieuwe EV’s in Europa komt uit China
Elektrische auto’s van Chinese makelij zullen dit jaar een kwart van de Europese EV-markt vertegenwoordigen, zo meldt de Europese federatie voor Transport & Environment (T&E) in een marktanalyse. Volgens T&E, een koepelorganisatie van Europese niet-gouvernementele organisaties die zich inzetten voor duurzaam vervoer, was vorig jaar 19,5 procent van de nieuwverkochte auto’s in Europa gemaakt in China.
Tarieven
Volgens Julia Poliscanova, senior directeur voor toeleveringsketens voor voertuigen en e-mobiliteit bij T&E, beschermen importtarieven Europese autofabrikanten niet meer tegen concurrentie uit Azië. “Chinese bedrijven zullen fabrieken in Europa bouwen. En als dat gebeurt, moet onze auto-industrie er klaar voor zijn.”
Het verhogen van de tarieven op EV’s uit China zal er volgens T&E voor zorgen dat de Chinese middelgrote sedans en SUV’s duurder worden dan de concurrerende Europese modellen. Toch voorspelt T&E dat compacte SUV’s en grotere auto’s uit China nog steeds goedkoper blijven dan de auto’s in deze segmenten uit Europa.
Batterijcellen
Niet alleen Chinese auto’s blijven goedkoper dan Europees geproduceerde auto’s, maar ook de batterijcellen uit China zijn ‘minstens 20 procent’ goedkoper dan de in Europa geproduceerde batterijcellen, aldus T&E. Dat komt volgens de koepelorganisatie mede doordat Chinese batterijproducenten geavanceerdere technologieën en toeleveringsketens hebben ontwikkeld.
De federatie stelt dat ‘het subsidiëren van de productie van batterijen’ in samenwerking met regelgeving die lokale autofabrikanten stimuleert om hun EV-productie te vergroten op de massamarkt ‘de enige manier’ is voor Europese automakers om concurrerend te blijven.
T&E stelt aansluitend dat Europa invoertarieven op batterijen moet overwegen. ‘Vergeleken met de VS en China heeft de EU momenteel de laagste tarieven voor batterijcellen,’ aldus de organisatie.