Michael Shu, BYD: ‘Eind 2025 moet ons Europese EV-marktaandeel vijf keer zo groot zijn’

BYD • BYD probeert zijn prijzen zo lang mogelijk stabiel te houden en vindt het oneerlijk dat prijzen te vaak op en neer gaan, zo stelt het Chinese bedrijf.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

BYD wil aan het eind van 2025 zijn Europese EV-marktaandeel naar 5 procent opvoeren, zo vertelt directeur Michael Shu in een interview met Automotive News Europe. Het bedrijf wil dat aandeel bereiken nog voordat de bouw van de nieuwe fabriek in Hongarije klaar is.

Het marktaandeel van BYD op de Europese markt is nu 1,1 procent. Volgens marktonderzoeker Dataforce verkocht BYD in 2023 net iets minder dan 16 duizend auto’s op de Europese markt. Op de Nederlandse markt werden er in 2023 1.299 BYD’s geregistreerd, zo blijkt uit RDC-cijfers.

Hybride

BYD is van plan om ook in Europa zijn Seal U DM plug-in hybride te verkopen. Het Chinese bedrijf wil de auto’s voor de Europese markt ook in Europa maken. Naast de fabriek in Hongarije heeft het Chinese bedrijf ook plannen om in Italië auto’s te bouwen.

“Wanneer we in Europa bouwen, staan we dichter bij de klanten, bieden we snellere leveringen en mensen zullen ons meer vertrouwen. Ons doel is om een Europees bedrijf te worden en niet een Chinees bedrijf te zijn dat zaken doet in Europa”, vertelt Shu in een interview met ANE.

Hij benadrukt dat in de nieuwe Hongaarse fabriek ‘alleen technologie uit China gebruikt wordt’ maar dat het wordt bediend door ‘lokale arbeidskrachten’ die gebruik maken van ‘een gelokaliseerde toeleveringsketen’.

Prijsoorlog

In Europa heerst op het moment een prijsoorlog tussen automerken op de EV-markt. Zo verlaagden onder andere Renault, Peugeot, Volkswagen, Cupra, Nissan en Kia onlangs zijn prijzen. Ook Tesla verlaagde in januari weer de prijzen van zijn Model Y.

BYD verlaagde in Nederland vorig jaar augustus zijn prijzen met duizenden euro’s, zo meldde Louwman, dealer van BYD. De Atto 3 werd vierduizend euro goedkoper.

Volgens Shu houdt BYD zijn prijzen zo lang mogelijk stabiel en maakt het bedrijf alleen kleine aanpassingen als dat nodig is. Hij vindt het oneerlijk dat prijzen te vaak op en neer gaan. “Wat we de laatste tijd in Europa hebben gezien op het gebied van de prijsstelling van elektrische auto’s is een te overdreven reactie”, aldus Shu.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Michael Shu, BYD: ‘Eind 2025 moet ons Europese EV-marktaandeel vijf keer zo groot zijn’ | Automotive Online

Michael Shu, BYD: ‘Eind 2025 moet ons Europese EV-marktaandeel vijf keer zo groot zijn’

BYD • BYD probeert zijn prijzen zo lang mogelijk stabiel te houden en vindt het oneerlijk dat prijzen te vaak op en neer gaan, zo stelt het Chinese bedrijf.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

BYD wil aan het eind van 2025 zijn Europese EV-marktaandeel naar 5 procent opvoeren, zo vertelt directeur Michael Shu in een interview met Automotive News Europe. Het bedrijf wil dat aandeel bereiken nog voordat de bouw van de nieuwe fabriek in Hongarije klaar is.

Het marktaandeel van BYD op de Europese markt is nu 1,1 procent. Volgens marktonderzoeker Dataforce verkocht BYD in 2023 net iets minder dan 16 duizend auto’s op de Europese markt. Op de Nederlandse markt werden er in 2023 1.299 BYD’s geregistreerd, zo blijkt uit RDC-cijfers.

Hybride

BYD is van plan om ook in Europa zijn Seal U DM plug-in hybride te verkopen. Het Chinese bedrijf wil de auto’s voor de Europese markt ook in Europa maken. Naast de fabriek in Hongarije heeft het Chinese bedrijf ook plannen om in Italië auto’s te bouwen.

“Wanneer we in Europa bouwen, staan we dichter bij de klanten, bieden we snellere leveringen en mensen zullen ons meer vertrouwen. Ons doel is om een Europees bedrijf te worden en niet een Chinees bedrijf te zijn dat zaken doet in Europa”, vertelt Shu in een interview met ANE.

Hij benadrukt dat in de nieuwe Hongaarse fabriek ‘alleen technologie uit China gebruikt wordt’ maar dat het wordt bediend door ‘lokale arbeidskrachten’ die gebruik maken van ‘een gelokaliseerde toeleveringsketen’.

Prijsoorlog

In Europa heerst op het moment een prijsoorlog tussen automerken op de EV-markt. Zo verlaagden onder andere Renault, Peugeot, Volkswagen, Cupra, Nissan en Kia onlangs zijn prijzen. Ook Tesla verlaagde in januari weer de prijzen van zijn Model Y.

BYD verlaagde in Nederland vorig jaar augustus zijn prijzen met duizenden euro’s, zo meldde Louwman, dealer van BYD. De Atto 3 werd vierduizend euro goedkoper.

Volgens Shu houdt BYD zijn prijzen zo lang mogelijk stabiel en maakt het bedrijf alleen kleine aanpassingen als dat nodig is. Hij vindt het oneerlijk dat prijzen te vaak op en neer gaan. “Wat we de laatste tijd in Europa hebben gezien op het gebied van de prijsstelling van elektrische auto’s is een te overdreven reactie”, aldus Shu.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.