‘Acht EU-landen dringen aan op versoepeling Euro 7-norm’
Acht EU-landen verzetten zich tegen de strengere Euro 7-emissienormen. EU-voorzitter Spanje komt komende week met een voorstel tot versoepeling en uitstel van de norm. Het argument is dat autofabrikanten al onder zware druk staan om over te schakelen op elektrische auto’s. De grote investeringen die nodig zijn om verbrandingsmotoren aan de Euro 7-regels te laten voldoen, gaan ten koste van de elektrificering en ten koste van de Europese industrie. Dit meldt persbureau Bloomberg.
Strenge regels
In 2035 wordt de nieuwverkoop van auto’s met verbrandingsmotor in de Europese Unie verboden. Tot die tijd zou de Euro 7-norm strengere regels stellen aan ICE-voertuigen. In die nieuwe norm gaat het niet enkel om uitstoot, maar bijvoorbeeld ook om de hoeveelheid nanodeeltjes die via de banden in het milieu terechtkomt. Het is de bedoeling dat Euro 7 in juli 2027 verplicht wordt.
Uitstel?
Spanje, voorzitter van de EU en een land met een belangrijke auto-industrie, wil volgende week een nieuw voorstel doen. Waarschijnlijk houdt dat in dat de Euro 7-norm wordt aangepast en twee jaar later ingaat. Bloomberg meldt dat de aanpassing wordt gedragen door acht EU-landen, waaronder Frankrijk en Italië.
Tienmaal zo duur
Na bekendmaking van de Euro 7-eisen protesteerden veel autofabrikanten, verenigd in Acea. De kosten om de norm te halen zouden tienmaal zo hoog uitpakken als voorspeld. Skoda kondigde al aan de Fabia Combi niet te vernieuwen: de verkoopcijfers zijn te klein om Euro 7-certificatie lonend te maken.