Euro 7: voor het eerst regels voor levensduur batterijen en uitstoot van remmen en banden

Euro 7 • Voor personenauto’s en bestelwagens worden de huidige Euro 6-testvoorwaarden en uitlaatemissiegrenswaarden gehandhaafd.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft woensdag groen licht gegeven voor nieuwe EU-regels om de uitstoot van personenauto’s, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en aanhangers te verminderen. Dat meldt het Europees Parlement.

Voor personenauto’s en bestelwagens worden de huidige Euro 6-testvoorwaarden en uitlaatemissiegrenswaarden gehandhaafd. Voor bussen en vrachtwagens gaan strengere grenswaarden gelden voor uitlaatemissies gemeten in laboratoria en onder reële rijomstandigheden. Bovendien moeten nieuwe voertuigen langer aan de nieuwe normen voldoen, zodat ze tijdens hun hele levensduur schoner blijven. De huidige Euro VI-testvoorwaarden blijven wel gehandhaafd.

Voor het eerst omvatten de EU-normen nieuwe maatregelen om de uitstoot van deeltjes door banden en remmen te beperken. Ook gelden er minimale vereisten voor de duurzaamheid van batterijen in elektrische en hybride auto’s.

Milieupaspoort

Elk voertuig krijgt volgens het EP een milieupaspoort dat informatie bevat over de milieuprestaties van het voertuig op het moment van registratie (zoals grenswaarden voor vervuilende emissies, CO2-emissies, verbruik van brandstof en elektrische energie, elektrische actieradius, duurzaamheid van de batterij).

Kopers krijgen ook toegang tot actuele voertuigdata over brandstofverbruik, de gezondheid van de batterij, vervuilende emissies en andere relevante informatie die wordt gegenereerd door boordsystemen en monitoren.

Rapporteur Alexandr Vondra denkt dat er met succes een evenwicht is gevonden tussen milieudoelstellingen en de vitale belangen van fabrikanten. “We willen de betaalbaarheid van nieuwe kleinere auto’s met verbrandingsmotoren voor binnenlandse klanten waarborgen en tegelijkertijd de auto-industrie in staat stellen zich voor te bereiden op de verwachte transformatie van de sector. De EU gaat nu ook de uitstoot van remmen en banden aanpakken en zorgen voor een grotere duurzaamheid van de accu’s.”

Acea-voorzitter Sigrid de Vries reageert gematigd positief: “Om echt te bewerkstelligen wat Euro 7 wil bereiken, moeten beleidsmakers meer doen om oudere, vervuilende auto’s te vervangen door nieuwere modellen. Dit gaat niet alleen over beloningen om de markt voor nieuwere voertuigen te stimuleren, maar ook over het opzetten van een allesomvattend regelgevend kader dat mobiliteit betaalbaar houdt voor alle Europeanen.”

De nieuwe Euro 7-regels gaan na twintig dagen in zodra deze zijn gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van dit jaar gebeurt, nadat de Europese Raad de overeenkomst ook formeel goedgekeurd heeft.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Euro 7: voor het eerst regels voor levensduur batterijen en uitstoot van remmen en banden | Automotive Online

Euro 7: voor het eerst regels voor levensduur batterijen en uitstoot van remmen en banden

Euro 7 • Voor personenauto’s en bestelwagens worden de huidige Euro 6-testvoorwaarden en uitlaatemissiegrenswaarden gehandhaafd.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft woensdag groen licht gegeven voor nieuwe EU-regels om de uitstoot van personenauto’s, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en aanhangers te verminderen. Dat meldt het Europees Parlement.

Voor personenauto’s en bestelwagens worden de huidige Euro 6-testvoorwaarden en uitlaatemissiegrenswaarden gehandhaafd. Voor bussen en vrachtwagens gaan strengere grenswaarden gelden voor uitlaatemissies gemeten in laboratoria en onder reële rijomstandigheden. Bovendien moeten nieuwe voertuigen langer aan de nieuwe normen voldoen, zodat ze tijdens hun hele levensduur schoner blijven. De huidige Euro VI-testvoorwaarden blijven wel gehandhaafd.

Voor het eerst omvatten de EU-normen nieuwe maatregelen om de uitstoot van deeltjes door banden en remmen te beperken. Ook gelden er minimale vereisten voor de duurzaamheid van batterijen in elektrische en hybride auto’s.

Milieupaspoort

Elk voertuig krijgt volgens het EP een milieupaspoort dat informatie bevat over de milieuprestaties van het voertuig op het moment van registratie (zoals grenswaarden voor vervuilende emissies, CO2-emissies, verbruik van brandstof en elektrische energie, elektrische actieradius, duurzaamheid van de batterij).

Kopers krijgen ook toegang tot actuele voertuigdata over brandstofverbruik, de gezondheid van de batterij, vervuilende emissies en andere relevante informatie die wordt gegenereerd door boordsystemen en monitoren.

Rapporteur Alexandr Vondra denkt dat er met succes een evenwicht is gevonden tussen milieudoelstellingen en de vitale belangen van fabrikanten. “We willen de betaalbaarheid van nieuwe kleinere auto’s met verbrandingsmotoren voor binnenlandse klanten waarborgen en tegelijkertijd de auto-industrie in staat stellen zich voor te bereiden op de verwachte transformatie van de sector. De EU gaat nu ook de uitstoot van remmen en banden aanpakken en zorgen voor een grotere duurzaamheid van de accu’s.”

Acea-voorzitter Sigrid de Vries reageert gematigd positief: “Om echt te bewerkstelligen wat Euro 7 wil bereiken, moeten beleidsmakers meer doen om oudere, vervuilende auto’s te vervangen door nieuwere modellen. Dit gaat niet alleen over beloningen om de markt voor nieuwere voertuigen te stimuleren, maar ook over het opzetten van een allesomvattend regelgevend kader dat mobiliteit betaalbaar houdt voor alle Europeanen.”

De nieuwe Euro 7-regels gaan na twintig dagen in zodra deze zijn gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van dit jaar gebeurt, nadat de Europese Raad de overeenkomst ook formeel goedgekeurd heeft.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.