Europees Parlement steunt afgezwakte en vertraagde invoering Euro 7-norm

Euro 7 • Begin volgend jaar moet de Europese Commissie zich nog uitspreken over het nieuwe voorstel.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft de vertraagde invoering en afzwakking van de Euro 7-emissienorm voor personenauto’s, motoren en vrachtwagens gisteren (donderdag 9 november) besproken en aanvaard.

De beleidswijziging lag al voor de hand, nadat de Milieucommissie van het parlement zich begin oktober achter de nieuwe voorstellen schaarde. Oorspronkelijk zou een veel strengere Euro 7 -emissienorm worden ingevoerd per 2025. Het huidige voorstel houdt in dat de Euro 6 voor personenauto’s en bestelwagens van kracht blijft tot 1 juli 2030. Dan gaat de Euro 7 in. Voor bussen en vrachtwagens wordt dat 1 juli 2031.

Het besluit is nu nog niet definitief. Nu starten onderhandelingen met de Europese Commissie. Naar verwachting zal die begin 2024 stemmen over afzwakking van Euro 7 en vertraagde invoering, ten opzichte van het eerdere voorstel.

Acea, de koepel van Europese autofabrikanten is tevreden met de aanpassing. “Feit blijft dat Euro 7 een aanzienlijke investering betekent voor autofabrikanten, bovenop hun enorme inspanningen om de auto’s elektrisch te maken”, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. “Er kan geen twijfel bestaan ​​over de inzet van de industrie om de luchtkwaliteit te verbeteren”, zegt de Vries, daarbij verwijzend naar de huidige Euro 6/VI-norm. “Deze investeringen hebben hun vruchten afgeworpen, aangezien de uitlaatemissies tegenwoordig nauwelijks meetbaar zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Europees Parlement steunt afgezwakte en vertraagde invoering Euro 7-norm | Automotive Online

Europees Parlement steunt afgezwakte en vertraagde invoering Euro 7-norm

Euro 7 • Begin volgend jaar moet de Europese Commissie zich nog uitspreken over het nieuwe voorstel.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft de vertraagde invoering en afzwakking van de Euro 7-emissienorm voor personenauto’s, motoren en vrachtwagens gisteren (donderdag 9 november) besproken en aanvaard.

De beleidswijziging lag al voor de hand, nadat de Milieucommissie van het parlement zich begin oktober achter de nieuwe voorstellen schaarde. Oorspronkelijk zou een veel strengere Euro 7 -emissienorm worden ingevoerd per 2025. Het huidige voorstel houdt in dat de Euro 6 voor personenauto’s en bestelwagens van kracht blijft tot 1 juli 2030. Dan gaat de Euro 7 in. Voor bussen en vrachtwagens wordt dat 1 juli 2031.

Het besluit is nu nog niet definitief. Nu starten onderhandelingen met de Europese Commissie. Naar verwachting zal die begin 2024 stemmen over afzwakking van Euro 7 en vertraagde invoering, ten opzichte van het eerdere voorstel.

Acea, de koepel van Europese autofabrikanten is tevreden met de aanpassing. “Feit blijft dat Euro 7 een aanzienlijke investering betekent voor autofabrikanten, bovenop hun enorme inspanningen om de auto’s elektrisch te maken”, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. “Er kan geen twijfel bestaan ​​over de inzet van de industrie om de luchtkwaliteit te verbeteren”, zegt de Vries, daarbij verwijzend naar de huidige Euro 6/VI-norm. “Deze investeringen hebben hun vruchten afgeworpen, aangezien de uitlaatemissies tegenwoordig nauwelijks meetbaar zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.