Europees Parlement steunt afgezwakte en vertraagde invoering Euro 7-norm

Het Europees Parlement heeft de vertraagde invoering en afzwakking van de Euro 7-emissienorm voor personenauto’s, motoren en vrachtwagens gisteren (donderdag 9 november) besproken en aanvaard.
De beleidswijziging lag al voor de hand, nadat de Milieucommissie van het parlement zich begin oktober achter de nieuwe voorstellen schaarde. Oorspronkelijk zou een veel strengere Euro 7 -emissienorm worden ingevoerd per 2025. Het huidige voorstel houdt in dat de Euro 6 voor personenauto’s en bestelwagens van kracht blijft tot 1 juli 2030. Dan gaat de Euro 7 in. Voor bussen en vrachtwagens wordt dat 1 juli 2031.
Het besluit is nu nog niet definitief. Nu starten onderhandelingen met de Europese Commissie. Naar verwachting zal die begin 2024 stemmen over afzwakking van Euro 7 en vertraagde invoering, ten opzichte van het eerdere voorstel.
Acea, de koepel van Europese autofabrikanten is tevreden met de aanpassing. “Feit blijft dat Euro 7 een aanzienlijke investering betekent voor autofabrikanten, bovenop hun enorme inspanningen om de auto’s elektrisch te maken”, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. “Er kan geen twijfel bestaan over de inzet van de industrie om de luchtkwaliteit te verbeteren”, zegt de Vries, daarbij verwijzend naar de huidige Euro 6/VI-norm. “Deze investeringen hebben hun vruchten afgeworpen, aangezien de uitlaatemissies tegenwoordig nauwelijks meetbaar zijn.”