Acea: invoeren Euro 7-norm kost per auto tot 10 keer meer dan voorspeld

Euro 7 • De internationale fabrikantenkoepel liet zelf onderzoek uitvoeren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De industrie vindt de voorgenomen Euro-7 norm te streng (foto: Shutterstock)

Uit een onderzoek door Frontier Economics blijkt dat de productiekosten van auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen flink stijgen door invoering van de Euro 7-norm. Dit meldt de Europese fabrikantenkoepel Acea, opdrachtgever tot het onderzoek.

2000 euro extra

Volgens de studie van Frontier Economics worden de extra kosten per voertuig ongeveer € 2.000,- voor auto’s en bestelwagens met een verbrandingsmotor, en bijna € 12.000,- voor dieselvrachtwagens en bussen. Deze cijfers zijn 4 tot 10 keer hoger dan de schattingen van de Europese Commissie. Die voorspelde € 180-450 meerkosten voor auto’s en bestelwagens, en € 2.800 voor vrachtwagens en bussen.

‘Nauwelijks meetbaar’

De schattingen omvatten alleen directe productiekosten, benadrukt Acea, dat voorspelt dat de uiteindelijke prijsstijgingen voor de kopers hoger zullen liggen. De fabrikantenkoepel is geen voorstander van de invoering van de strenge Euro 7-norm. ‘Met de huidige Euro 6-regels heeft de EU de meest uitgebreide en strengste normen voor de uitstoot van verontreinigende stoffen (zoals NOx en fijnstof) ter wereld. De uitlaatemissies zijn al op een nauwelijks meetbaar niveau’, stelt Acea.

De overgang naar elektrificatie zal grotere milieu- en gezondheidsvoordelen opleveren, terwijl tegelijkertijd oudere voertuigen op EU-wegen worden vervangen door zeer efficiënte Euro 6-modellen”, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea.

Ook bandenslijtage

Euro 7 zou strengere regels stellen aan voertuigen met verbrandingsmotoren. Niet enkel aan uitstoot, maar bijvoorbeeld ook aan de hoeveelheid nanodeeltjes die via de banden in het milieu terechtkomt. Het is de bedoeling dat Euro 7 in juli 2027 verplicht wordt. Vorig jaar oktober voorspelde Politico nog dat de Euro 7-norm een ‘overwinning voor de auto-industrie‘ zou worden. Dat blijkt niet uit de reacties van de fabrikanten. Het verzet tegen de norm groeit, ook bij overheden van autoproducerende landen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Acea: invoeren Euro 7-norm kost per auto tot 10 keer meer dan voorspeld | Automotive Online

Acea: invoeren Euro 7-norm kost per auto tot 10 keer meer dan voorspeld

Euro 7 • De internationale fabrikantenkoepel liet zelf onderzoek uitvoeren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De industrie vindt de voorgenomen Euro-7 norm te streng (foto: Shutterstock)

Uit een onderzoek door Frontier Economics blijkt dat de productiekosten van auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen flink stijgen door invoering van de Euro 7-norm. Dit meldt de Europese fabrikantenkoepel Acea, opdrachtgever tot het onderzoek.

2000 euro extra

Volgens de studie van Frontier Economics worden de extra kosten per voertuig ongeveer € 2.000,- voor auto’s en bestelwagens met een verbrandingsmotor, en bijna € 12.000,- voor dieselvrachtwagens en bussen. Deze cijfers zijn 4 tot 10 keer hoger dan de schattingen van de Europese Commissie. Die voorspelde € 180-450 meerkosten voor auto’s en bestelwagens, en € 2.800 voor vrachtwagens en bussen.

‘Nauwelijks meetbaar’

De schattingen omvatten alleen directe productiekosten, benadrukt Acea, dat voorspelt dat de uiteindelijke prijsstijgingen voor de kopers hoger zullen liggen. De fabrikantenkoepel is geen voorstander van de invoering van de strenge Euro 7-norm. ‘Met de huidige Euro 6-regels heeft de EU de meest uitgebreide en strengste normen voor de uitstoot van verontreinigende stoffen (zoals NOx en fijnstof) ter wereld. De uitlaatemissies zijn al op een nauwelijks meetbaar niveau’, stelt Acea.

De overgang naar elektrificatie zal grotere milieu- en gezondheidsvoordelen opleveren, terwijl tegelijkertijd oudere voertuigen op EU-wegen worden vervangen door zeer efficiënte Euro 6-modellen”, stelt Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea.

Ook bandenslijtage

Euro 7 zou strengere regels stellen aan voertuigen met verbrandingsmotoren. Niet enkel aan uitstoot, maar bijvoorbeeld ook aan de hoeveelheid nanodeeltjes die via de banden in het milieu terechtkomt. Het is de bedoeling dat Euro 7 in juli 2027 verplicht wordt. Vorig jaar oktober voorspelde Politico nog dat de Euro 7-norm een ‘overwinning voor de auto-industrie‘ zou worden. Dat blijkt niet uit de reacties van de fabrikanten. Het verzet tegen de norm groeit, ook bij overheden van autoproducerende landen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.