Deeltjesvervuiling van banden en remmen opgenomen in Euro 7

Redactie Redactie
• Laatste update:
Vass gaat samenwerking aan met Banden Express
Berekend is dat wegvervoer in de EU verantwoordelijk is voor 10 procent van alle deeltjes-vervuiling. (Foto: Shutterstock) (foto: Shutterstock)

In de nieuwe Euro 7 eisen voor voertuigen worden, voor het eerst in de wereld, ook limieten voor de vervuiling met nanodeeltjes door banden opgenomen. Die eisen gelden dan ook voor elektrische voertuigen die verder niet onderworpen zijn aan de regels op het gebied van de uitlaatemissies.

Dat staat in de voorstellen van de Europese Commissie voor Euro 7. De nieuwe Euro 7 emissiestandaarden ‘verzekeren dat auto’s, bestelwagens, vrachtauto’s en bussen veel schoner zijn onder werkelijke rij-omstandigheden die een betere weergave vormen van de situatie in steden waar de problemen met luchtvervuiling het grootst zijn, en ook voor een veel langere periode dan onder de huidige regels. Het voorstel gaat over emissies van uitlaatpijpen alsmede van remmen en banden.’

De EU heeft bepaald dat vanaf 2035 alle nieuwe auto’s en bestelwagens zero-emissie moeten zijn. Maar dan rijden er nog jaren veel oudere niet-elektrische auto’s op de weg die wel vervuilende uitlaatgassen uitstoten en emissies van banden en remmen veroorzaken. Bovendien veroorzaken batterij-elektrische voertuigen ook vervuiling van de remmen en de banden, legt de Commissie uit. Berekend is dat wegvervoer in de EU verantwoordelijk is voor 10 procent van alle deeltjes-vervuiling.

Rapport eind 2024

Brussel stelt dat de luchtvervuiling van banden en remmen ‘op weg is om de belangrijkste bron van deeltjes emissies van voertuigen te worden.’ Euro 7 gaat daarom de kleinste van de ultrafijne deeltjes, tot 10 nanometers, reguleren. Dat moet voor banden nog uitgewerkt worden waarbij het plan is dat te regelen voordat de verordening in werking zal treden. De Commissie wil tegen eind 2024 een rapport publiceren om de mogelijke meetmethoden en de stand van zaken rond technologie voor het beperken van die deeltjesvervuiling in kaart te brengen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Deeltjesvervuiling van banden en remmen opgenomen in Euro 7 | Automotive Online

Deeltjesvervuiling van banden en remmen opgenomen in Euro 7

Redactie Redactie
• Laatste update:
Vass gaat samenwerking aan met Banden Express
Berekend is dat wegvervoer in de EU verantwoordelijk is voor 10 procent van alle deeltjes-vervuiling. (Foto: Shutterstock) (foto: Shutterstock)

In de nieuwe Euro 7 eisen voor voertuigen worden, voor het eerst in de wereld, ook limieten voor de vervuiling met nanodeeltjes door banden opgenomen. Die eisen gelden dan ook voor elektrische voertuigen die verder niet onderworpen zijn aan de regels op het gebied van de uitlaatemissies.

Dat staat in de voorstellen van de Europese Commissie voor Euro 7. De nieuwe Euro 7 emissiestandaarden ‘verzekeren dat auto’s, bestelwagens, vrachtauto’s en bussen veel schoner zijn onder werkelijke rij-omstandigheden die een betere weergave vormen van de situatie in steden waar de problemen met luchtvervuiling het grootst zijn, en ook voor een veel langere periode dan onder de huidige regels. Het voorstel gaat over emissies van uitlaatpijpen alsmede van remmen en banden.’

De EU heeft bepaald dat vanaf 2035 alle nieuwe auto’s en bestelwagens zero-emissie moeten zijn. Maar dan rijden er nog jaren veel oudere niet-elektrische auto’s op de weg die wel vervuilende uitlaatgassen uitstoten en emissies van banden en remmen veroorzaken. Bovendien veroorzaken batterij-elektrische voertuigen ook vervuiling van de remmen en de banden, legt de Commissie uit. Berekend is dat wegvervoer in de EU verantwoordelijk is voor 10 procent van alle deeltjes-vervuiling.

Rapport eind 2024

Brussel stelt dat de luchtvervuiling van banden en remmen ‘op weg is om de belangrijkste bron van deeltjes emissies van voertuigen te worden.’ Euro 7 gaat daarom de kleinste van de ultrafijne deeltjes, tot 10 nanometers, reguleren. Dat moet voor banden nog uitgewerkt worden waarbij het plan is dat te regelen voordat de verordening in werking zal treden. De Commissie wil tegen eind 2024 een rapport publiceren om de mogelijke meetmethoden en de stand van zaken rond technologie voor het beperken van die deeltjesvervuiling in kaart te brengen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.