Aantal autokraken daalt, maar schadelast stijgt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit stelt de stichting Aanpak voertuigcriminaliteit (AVC).

Het aantal autokraken daalt landelijk gezien al jaren. De jaarlijkse misdaadmeter van het AD wordt gemaakt op basis van aangiftecijfers van de politie. De misdaadmeter over 2016 verscheen deze maand en laat zien dat het aantal autokraken landelijk 10 procent is gedaald ten opzichte van 2015. Nog altijd waren 13.240 autobezitters de klos. Opmerkelijk is dat autokraak in lokale golven gaat: Roermond en Eindhoven zagen het aantal juist met zo’n 20 procent stijgen.

Meer schade

De daling is goed nieuws, maar criminelen veroorzaken wel steeds meer schade, doordat zij duurdere zaken meenemen, stelt André Bouwman van de stichting Aanpak voertuigcriminaliteit. Hij claimt over gedetailleerde gegevens van de politie beschikken, waaruit duidelijk blijkt dat er vooral meer dure onderdelen worden gestolen. Navigatiesystemen, airbags, velgen, koplampen en – vooral bij de topmodellen van Audi – ook stuurwielen. Die stelling wordt ondersteund door gegevens van het Verzekeringsbureau voertuigcriminaliteit (Vbv). Vijf jaar geleden vergoedden verzekeraars voor 200 miljoen euro aan gestolen auto-onderdelen. In 2016 is dat bijna verdubbeld tot 380 miljoen euro. Een autokraak kost gemiddeld tussen de 2.500 en 7.500 euro, stelt Independer op basis van cijfers van het Verzekeringsbureau voertuigcriminaliteit (VBV).

Steeds professioneler

Bouwman stelt dat de dieven steeds professioneler worden. “Soms zie je heel professionele criminelen die keurig de schroefjes op een rij leggen. Maar anderen breken de zaak gewoon los en knippen de canbus-draden door. Dan is de schade aan de auto een veelvoud van de kosten van het onderdeel.”

Bij bepaalde Volvo’s kost een koplamp duizend euro. Dus is er een markt voor.

Niet controleerbaar, maar wel aannemelijk, is dat de gestolen onderdelen naar malafide schadeherstellers gaan, die daar weer auto’s mee repareren. Regelmatig vindt de politie ook gestolen onderdelen bij een inval in een autobedrijf. “Natuurlijk gaan gestolen onderdelen naar schadebedrijven, dat is gewoon logisch redeneren”, vindt Bouwman. “Na een aanrijding is er een nieuwe airbag nodig en dat zijn dure dingen. Voor koplampen geldt hetzelfde. Bij bepaalde modellen Volvo kosten die duizend euro per stuk. Dus is hier een markt voor.” Of de gestolen onderdelen vervolgens in Nederland of in het buitenland weer worden gemonteerd is Bouwman niet bekend. “Ik vermoed beide.”

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Aantal autokraken daalt, maar schadelast stijgt | Automotive Online

Aantal autokraken daalt, maar schadelast stijgt

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit stelt de stichting Aanpak voertuigcriminaliteit (AVC).

Het aantal autokraken daalt landelijk gezien al jaren. De jaarlijkse misdaadmeter van het AD wordt gemaakt op basis van aangiftecijfers van de politie. De misdaadmeter over 2016 verscheen deze maand en laat zien dat het aantal autokraken landelijk 10 procent is gedaald ten opzichte van 2015. Nog altijd waren 13.240 autobezitters de klos. Opmerkelijk is dat autokraak in lokale golven gaat: Roermond en Eindhoven zagen het aantal juist met zo’n 20 procent stijgen.

Meer schade

De daling is goed nieuws, maar criminelen veroorzaken wel steeds meer schade, doordat zij duurdere zaken meenemen, stelt André Bouwman van de stichting Aanpak voertuigcriminaliteit. Hij claimt over gedetailleerde gegevens van de politie beschikken, waaruit duidelijk blijkt dat er vooral meer dure onderdelen worden gestolen. Navigatiesystemen, airbags, velgen, koplampen en – vooral bij de topmodellen van Audi – ook stuurwielen. Die stelling wordt ondersteund door gegevens van het Verzekeringsbureau voertuigcriminaliteit (Vbv). Vijf jaar geleden vergoedden verzekeraars voor 200 miljoen euro aan gestolen auto-onderdelen. In 2016 is dat bijna verdubbeld tot 380 miljoen euro. Een autokraak kost gemiddeld tussen de 2.500 en 7.500 euro, stelt Independer op basis van cijfers van het Verzekeringsbureau voertuigcriminaliteit (VBV).

Steeds professioneler

Bouwman stelt dat de dieven steeds professioneler worden. “Soms zie je heel professionele criminelen die keurig de schroefjes op een rij leggen. Maar anderen breken de zaak gewoon los en knippen de canbus-draden door. Dan is de schade aan de auto een veelvoud van de kosten van het onderdeel.”

Bij bepaalde Volvo’s kost een koplamp duizend euro. Dus is er een markt voor.

Niet controleerbaar, maar wel aannemelijk, is dat de gestolen onderdelen naar malafide schadeherstellers gaan, die daar weer auto’s mee repareren. Regelmatig vindt de politie ook gestolen onderdelen bij een inval in een autobedrijf. “Natuurlijk gaan gestolen onderdelen naar schadebedrijven, dat is gewoon logisch redeneren”, vindt Bouwman. “Na een aanrijding is er een nieuwe airbag nodig en dat zijn dure dingen. Voor koplampen geldt hetzelfde. Bij bepaalde modellen Volvo kosten die duizend euro per stuk. Dus is hier een markt voor.” Of de gestolen onderdelen vervolgens in Nederland of in het buitenland weer worden gemonteerd is Bouwman niet bekend. “Ik vermoed beide.”

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.