CarGarantie: Garantie verlenen levert ook geld op

Oliebollenspecial • Er zijn goede redenen voor autobedrijven om (aanvullende) garanties aan te bieden op hun occasions.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Veel autobedrijven zien het verlenen van garantie als een pure kostenpost, maar bij CG Car-Garantie zijn ze van mening dat het een mooie vorm van klantenbinding is die extra omzet oplevert. Afgelopen jaar heeft de garantieverzekeraar ook een garantieprogramma voor EV’s op de markt gebracht.

Bij CG Car-Garantie kijken ze terug op een goed jaar. “Het feit dat de wettelijke garantietermijn voor occasions is verhoogd van 6 naar 12 maanden heeft ons uiteraard geholpen”, aldus Luc Baetens, directeur Benelux. “Ik had echter niet verwacht dat autobedrijven zo snel over zouden stappen.” Volgens hem zijn er echter ook goede redenen voor autobedrijven om (aanvullende) garanties aan te bieden op hun occasions. “Het kost niet alleen geld, maar het levert ook geld op”, stelt Baetens. “En dan heb ik het niet alleen over de premie, het verzekert je ook van omzet voor de werkplaats en het vergroot het aantal contactmomenten met de klant.” De gestage opkomst van de EV betekent dat garagisten klanten met auto’s met verbrandingsmotoren moeten koesteren. “Aan EV’s valt voor garages nu eenmaal minder te verdienen, dus zorg ervoor dat je klanten met andere autotypes zo lang mogelijk bij je houdt.”

Verlengde garantietermijn

Bij CG Car-Garantie zien ze dat meer en meer bedrijven een verlengde garantietermijn van 24 of 36 maanden aanbieden aan hun klanten. “Ik hoor autobedrijven vaak klagen dat de marges bij occasionverkoop zo gering zijn, maar ze zijn niet altijd even actief met het aanbieden van extra diensten zoals een langere garantietermijn”, vertelt Baetens. “Doordat onderdelen en arbeid steeds duurder worden, kunnen autobezitters geconfronteerd worden met garagerekeningen van enkele duizenden euro’s. Hoeveel mensen kunnen dat betalen in deze tijden?” Ook garagebedrijven kunnen door te kiezen voor een garantieverzekering de financiële risico’s afdekken op dit vlak. “Dealers moeten dat risico maar net willen dragen”, aldus Baetens. “Een waterpomp kan nu zomaar 30 procent duurder zijn dan een jaar geleden, en misschien is hij volgend jaar wel nog een stuk duurder.”

Specifieke EV-verzekering

Sinds afgelopen jaar biedt CG Car-Garantie een garantieverzekering aan die specifiek is toegespitst op EV’s. Hoewel die minder draaiende delen hebben, is daar volgens Baetens wel behoefte aan. “Ook bij EV’s vallen er onderdelen te verzekeren. Maar we hebben het pakket uiteraard wel afgestemd op EV’s. Zo berekenen we de premie per kWh, niet op basis van de cilinderinhoud.” Hoewel het verzekeringspakket in het geval van EV’s uiteraard geen zaken als een oliecarter en dergelijke hoeven te dekken, dekt het toch de nodige risico’s af. “Als er iets stuk gaat aan een EV, dan wordt het gelijk heel duur”, aldus Baetens. “Dat besef is nog niet echt aanwezig omdat EV’s nu eenmaal nog niet zo lang rondrijden.”

CarGarantie: Garantie verlenen levert ook geld op | Automotive Online

CarGarantie: Garantie verlenen levert ook geld op

Oliebollenspecial • Er zijn goede redenen voor autobedrijven om (aanvullende) garanties aan te bieden op hun occasions.
Redactie Redactie
(foto: Marcel Cazemier)

Veel autobedrijven zien het verlenen van garantie als een pure kostenpost, maar bij CG Car-Garantie zijn ze van mening dat het een mooie vorm van klantenbinding is die extra omzet oplevert. Afgelopen jaar heeft de garantieverzekeraar ook een garantieprogramma voor EV’s op de markt gebracht.

Bij CG Car-Garantie kijken ze terug op een goed jaar. “Het feit dat de wettelijke garantietermijn voor occasions is verhoogd van 6 naar 12 maanden heeft ons uiteraard geholpen”, aldus Luc Baetens, directeur Benelux. “Ik had echter niet verwacht dat autobedrijven zo snel over zouden stappen.” Volgens hem zijn er echter ook goede redenen voor autobedrijven om (aanvullende) garanties aan te bieden op hun occasions. “Het kost niet alleen geld, maar het levert ook geld op”, stelt Baetens. “En dan heb ik het niet alleen over de premie, het verzekert je ook van omzet voor de werkplaats en het vergroot het aantal contactmomenten met de klant.” De gestage opkomst van de EV betekent dat garagisten klanten met auto’s met verbrandingsmotoren moeten koesteren. “Aan EV’s valt voor garages nu eenmaal minder te verdienen, dus zorg ervoor dat je klanten met andere autotypes zo lang mogelijk bij je houdt.”

Verlengde garantietermijn

Bij CG Car-Garantie zien ze dat meer en meer bedrijven een verlengde garantietermijn van 24 of 36 maanden aanbieden aan hun klanten. “Ik hoor autobedrijven vaak klagen dat de marges bij occasionverkoop zo gering zijn, maar ze zijn niet altijd even actief met het aanbieden van extra diensten zoals een langere garantietermijn”, vertelt Baetens. “Doordat onderdelen en arbeid steeds duurder worden, kunnen autobezitters geconfronteerd worden met garagerekeningen van enkele duizenden euro’s. Hoeveel mensen kunnen dat betalen in deze tijden?” Ook garagebedrijven kunnen door te kiezen voor een garantieverzekering de financiële risico’s afdekken op dit vlak. “Dealers moeten dat risico maar net willen dragen”, aldus Baetens. “Een waterpomp kan nu zomaar 30 procent duurder zijn dan een jaar geleden, en misschien is hij volgend jaar wel nog een stuk duurder.”

Specifieke EV-verzekering

Sinds afgelopen jaar biedt CG Car-Garantie een garantieverzekering aan die specifiek is toegespitst op EV’s. Hoewel die minder draaiende delen hebben, is daar volgens Baetens wel behoefte aan. “Ook bij EV’s vallen er onderdelen te verzekeren. Maar we hebben het pakket uiteraard wel afgestemd op EV’s. Zo berekenen we de premie per kWh, niet op basis van de cilinderinhoud.” Hoewel het verzekeringspakket in het geval van EV’s uiteraard geen zaken als een oliecarter en dergelijke hoeven te dekken, dekt het toch de nodige risico’s af. “Als er iets stuk gaat aan een EV, dan wordt het gelijk heel duur”, aldus Baetens. “Dat besef is nog niet echt aanwezig omdat EV’s nu eenmaal nog niet zo lang rondrijden.”