RAI vreest importgolf van oude Duitse diesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Aantrekkelijke import: de Mercedes E-klasse uit 2010 (foto: Daimler)

Afgelopen week besloot de Duitse regering tot een ‘dieselakkoord’, dat ten doel heeft de 14 meest vervuilde Duitse steden schoner te krijgen. Het akkoord is mede bedoeld om te voorkomen dat Duitse steden op eigen houtje alle diesels gaan verbieden. Onderdeel van het plan is 6.000 euro premie bij inruil van een Euro-4 of Euro-5 diesel. Steven van Eijck, voorzitter van de RAI, vreest dat de Nederlandse markt nu zal worden overspoeld met vuile Duitse diesels.

“Die auto’s mogen in Duitsland de weg niet meer op, dus die komen ook naar Nederland”, vertelde Van Eijck aan RTL Nieuws. “Dat zou desastreus zijn voor het Nederlandse milieubeleid. Ondanks het klimaatakkoord dreigen via de achterdeur vieze diesels binnen te komen. Het is dweilen met de kraan open op deze manier.”

Afgelopen jaar werden ruim 100 duizend personenauto’s uit Duitsland geïmporteerd, waarvan 34 duizend diesels. Slechts 12 duizend daarvan voldeden aan de norm Euro 6, stelt de RAI. Op zich is er sinds het dieselschandaal aan het licht kwam, eind 2015, geen stijging in de import waar te nemen. Over de afgelopen drie jaar varieerde het percentage diesels bij de uit Duitsland geïmporteerde auto’s tussen de 30 en 33 procent. 

Om de import van dieselauto’s tegen te gaan moet het kabinet de BPM afschaffen.

“Als de Duitse inruilactie aanslaat, zouden in Duitsland de komende jaren 1,2 miljoen oudere diesels op de markt komen”, stelt Floris Liebrand, woordvoerder van de RAI. “Een deel daarvan komt zeker naar Nederland, want hier is de vraag nog groot. Wij kunnen die import niet verbieden, maar wel kunnen we de import van vervuilende oude diesels onaantrekkelijk maken.” De vraag naar gebruikte diesels is groot, constateert Erik Berkhof van Van Mossel.

Dat bepleitte ook Steven van Eijck op RTL Nieuws. “Om de import van deze dieselauto’s tegen te gaan moet het kabinet de belasting op nieuwe auto’s, de BPM, afschaffen.”
Liebrand licht het toe: “Door de BPM worden nieuwe, schone auto’s in Nederland kunstmatig duur gehouden. Daardoor ontstaat er ruimte op de tweedehandsmarkt voor de import van vervuilende auto’s. Dat gaat lijnrecht in tegen de milieudoelstelling van de regering. Er zal echt iets moeten gebeuren.”

De Duitse inruilpremie is ingesteld omdat de norm voor NOx in de 14 steden wordt overschreden. De inruilpremie geldt ook voor forensen en inwoners van omliggende gemeenten het aanbod. Het geldt niet enkel bij aanschaf van een nieuwe auto, maar ook bij aankoop van een occasion die aan de Euro-6 norm voldoet.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

RAI vreest importgolf van oude Duitse diesels | Automotive Online

RAI vreest importgolf van oude Duitse diesels

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Aantrekkelijke import: de Mercedes E-klasse uit 2010 (foto: Daimler)

Afgelopen week besloot de Duitse regering tot een ‘dieselakkoord’, dat ten doel heeft de 14 meest vervuilde Duitse steden schoner te krijgen. Het akkoord is mede bedoeld om te voorkomen dat Duitse steden op eigen houtje alle diesels gaan verbieden. Onderdeel van het plan is 6.000 euro premie bij inruil van een Euro-4 of Euro-5 diesel. Steven van Eijck, voorzitter van de RAI, vreest dat de Nederlandse markt nu zal worden overspoeld met vuile Duitse diesels.

“Die auto’s mogen in Duitsland de weg niet meer op, dus die komen ook naar Nederland”, vertelde Van Eijck aan RTL Nieuws. “Dat zou desastreus zijn voor het Nederlandse milieubeleid. Ondanks het klimaatakkoord dreigen via de achterdeur vieze diesels binnen te komen. Het is dweilen met de kraan open op deze manier.”

Afgelopen jaar werden ruim 100 duizend personenauto’s uit Duitsland geïmporteerd, waarvan 34 duizend diesels. Slechts 12 duizend daarvan voldeden aan de norm Euro 6, stelt de RAI. Op zich is er sinds het dieselschandaal aan het licht kwam, eind 2015, geen stijging in de import waar te nemen. Over de afgelopen drie jaar varieerde het percentage diesels bij de uit Duitsland geïmporteerde auto’s tussen de 30 en 33 procent. 

Om de import van dieselauto’s tegen te gaan moet het kabinet de BPM afschaffen.

“Als de Duitse inruilactie aanslaat, zouden in Duitsland de komende jaren 1,2 miljoen oudere diesels op de markt komen”, stelt Floris Liebrand, woordvoerder van de RAI. “Een deel daarvan komt zeker naar Nederland, want hier is de vraag nog groot. Wij kunnen die import niet verbieden, maar wel kunnen we de import van vervuilende oude diesels onaantrekkelijk maken.” De vraag naar gebruikte diesels is groot, constateert Erik Berkhof van Van Mossel.

Dat bepleitte ook Steven van Eijck op RTL Nieuws. “Om de import van deze dieselauto’s tegen te gaan moet het kabinet de belasting op nieuwe auto’s, de BPM, afschaffen.”
Liebrand licht het toe: “Door de BPM worden nieuwe, schone auto’s in Nederland kunstmatig duur gehouden. Daardoor ontstaat er ruimte op de tweedehandsmarkt voor de import van vervuilende auto’s. Dat gaat lijnrecht in tegen de milieudoelstelling van de regering. Er zal echt iets moeten gebeuren.”

De Duitse inruilpremie is ingesteld omdat de norm voor NOx in de 14 steden wordt overschreden. De inruilpremie geldt ook voor forensen en inwoners van omliggende gemeenten het aanbod. Het geldt niet enkel bij aanschaf van een nieuwe auto, maar ook bij aankoop van een occasion die aan de Euro-6 norm voldoet.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.