Analyse: opsplitsing enige optie voor EMA

Redactie Redactie
• Laatste update:

Gisteren werd het faillissement aangevraagd en uitgesproken van alle zes bv`s uit de EMA Holding. Het intrekken van het krediet door huisbankier Deutsche Bank deed het bedrijf de das om. Voor de holding zelf werd geen faillissement aangevraagd. Zo staat de juridische procedure tegen een ex-medewerker, die EMA 175 duizend euro schuldig is, buiten het faillissement. 

In totaal werkten vanuit vijf vestigingen zo`n 125 mensen bij het bedrijf. Een doorstart van het totale bedrijf lijkt uitgesloten, maar voor de individuele vestigingen lijkt voldoende interesse te zijn. Curator Floris Dix van Turnaround Advocaten in Best is ook optimistisch. “Kansloos is het zeker niet. Ik hoop binnen een week al resultaat te kunnen boeken.” 

In delen
Een doorstart in zijn geheel is moeilijk vanwege de complexiteit van het bedrijf. Zo is een groot deel van de business nog Mercedes-gerelateerd,  maar juist in het EMA-rayon is de concurrentie met Mercedes moordend. Vanuit EMA werd en wordt veel geklaagd over oneerlijke concurrentie (lees: hoge kortingen die concurrenten wel kunnen verstrekken) bij de verkoop van nieuwe Mercedessen, waardoor de rol als tussenpersoon lastig is. Er is al hard gesaneerd bij het bedrijf, maar om levensvatbaar te zijn moet er verder gesneden worden.

EMA-vastgoed
Het vastgoed van EMA is geen onderdeel van het faillissement. Een doorstart door de vastgoed-eigenaren (zoals Max Jonkers) is absoluut niet uitgesloten. De bal ligt bij de curator.

In het pand in Venlo zit met dealerholding Janssen (dat vorige week fuseerde met Kerres) al een nieuwe huurder, in Eindhoven wordt een deel van het pand gehuurd door Jonkers. Het is onbekend of hij daar een doorstart wil realiseren met Jonkers Autobedrijf. In Helmond en Roermond is EMA sterk vertegenwoordigd op de zakelijke en industriële markt, waardoor het bedrijf interessant is om over te nemen, zeker als bezuinigd kan worden op personeels- en huisvestingskosten.

Hoeveel doorstarts er ook gerealiseerd gaan worden, de uitkomst zal voor een deel van de schuldeisers en de medewerkers weinig bevredigend zijn. En de reputatie van Mercedes heeft in de regio`s Oost-Brabant en Noord-Limburg behoorlijke deuken opgelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Analyse: opsplitsing enige optie voor EMA | Automotive Online

Analyse: opsplitsing enige optie voor EMA

Redactie Redactie
• Laatste update:

Gisteren werd het faillissement aangevraagd en uitgesproken van alle zes bv`s uit de EMA Holding. Het intrekken van het krediet door huisbankier Deutsche Bank deed het bedrijf de das om. Voor de holding zelf werd geen faillissement aangevraagd. Zo staat de juridische procedure tegen een ex-medewerker, die EMA 175 duizend euro schuldig is, buiten het faillissement. 

In totaal werkten vanuit vijf vestigingen zo`n 125 mensen bij het bedrijf. Een doorstart van het totale bedrijf lijkt uitgesloten, maar voor de individuele vestigingen lijkt voldoende interesse te zijn. Curator Floris Dix van Turnaround Advocaten in Best is ook optimistisch. “Kansloos is het zeker niet. Ik hoop binnen een week al resultaat te kunnen boeken.” 

In delen
Een doorstart in zijn geheel is moeilijk vanwege de complexiteit van het bedrijf. Zo is een groot deel van de business nog Mercedes-gerelateerd,  maar juist in het EMA-rayon is de concurrentie met Mercedes moordend. Vanuit EMA werd en wordt veel geklaagd over oneerlijke concurrentie (lees: hoge kortingen die concurrenten wel kunnen verstrekken) bij de verkoop van nieuwe Mercedessen, waardoor de rol als tussenpersoon lastig is. Er is al hard gesaneerd bij het bedrijf, maar om levensvatbaar te zijn moet er verder gesneden worden.

EMA-vastgoed
Het vastgoed van EMA is geen onderdeel van het faillissement. Een doorstart door de vastgoed-eigenaren (zoals Max Jonkers) is absoluut niet uitgesloten. De bal ligt bij de curator.

In het pand in Venlo zit met dealerholding Janssen (dat vorige week fuseerde met Kerres) al een nieuwe huurder, in Eindhoven wordt een deel van het pand gehuurd door Jonkers. Het is onbekend of hij daar een doorstart wil realiseren met Jonkers Autobedrijf. In Helmond en Roermond is EMA sterk vertegenwoordigd op de zakelijke en industriële markt, waardoor het bedrijf interessant is om over te nemen, zeker als bezuinigd kan worden op personeels- en huisvestingskosten.

Hoeveel doorstarts er ook gerealiseerd gaan worden, de uitkomst zal voor een deel van de schuldeisers en de medewerkers weinig bevredigend zijn. En de reputatie van Mercedes heeft in de regio`s Oost-Brabant en Noord-Limburg behoorlijke deuken opgelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.