‘BMW ontkent gesjoemel met diesel-emissies’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het onderzoek werd uitgevoerd bij een BMW 320d (foto: BMW)

Dit meldt Automobilwoche.

De ‘Deutsche Umwelthilfe’ (DUH) is een onafhankelijke milieu-instantie en heeft het recht om klachten in te dienen bij de overheid indien milieubelangen worden geschaad. Dat is nu gebeurd na eigen onderzoek met een BMW 320d uit 2016. Volgens het openbaar gemaakte onderzoeksrapport van DUH wordt de terugvoer van uitlaatgassen vanaf 3.500 toeren volledig uitgeschakeld. In de praktijk is dat bij 112 kilometer per uur in de vijfde versnelling.

DUH vermoedt dat er een systeem is dat de uitlaatgasreiniging automatisch uitschakelt, ook onder omstandigheden waarin dit is verboden. Het Duitse ministerie van Verkeer gaat de klachten onderzoeken.

BMW ziet een complot

BMW ontkent dat er sprake is van illegale praktijken en beroept zich op de vele tests uit het verleden, waaronder die van de Duitse RDW en van TÜV Süd. Die laatste testinstantie heeft volgens Automobilwoche al gereageerd en beschuldigt DUH van slordigheid bij het onderzoek. BMW R&D-directeur Klaus Fröhlich ziet een complot. “Als een tester bewust en doelgericht vreemde rijstijlen nabootst om negatieve emissies te eroorzaken, dan lijkt dat op een doelgerichte campagne.”

Het onderzoek naar BMW is nog steeds het gevolg van de omvangrijke dieselfraude, die in 2015 aan het licht kwam. In tegenstelling tot sommige andere fabrikanten bleef BMW steeds een voorstander van de dieseltechnologie. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘BMW ontkent gesjoemel met diesel-emissies’ | Automotive Online

‘BMW ontkent gesjoemel met diesel-emissies’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het onderzoek werd uitgevoerd bij een BMW 320d (foto: BMW)

Dit meldt Automobilwoche.

De ‘Deutsche Umwelthilfe’ (DUH) is een onafhankelijke milieu-instantie en heeft het recht om klachten in te dienen bij de overheid indien milieubelangen worden geschaad. Dat is nu gebeurd na eigen onderzoek met een BMW 320d uit 2016. Volgens het openbaar gemaakte onderzoeksrapport van DUH wordt de terugvoer van uitlaatgassen vanaf 3.500 toeren volledig uitgeschakeld. In de praktijk is dat bij 112 kilometer per uur in de vijfde versnelling.

DUH vermoedt dat er een systeem is dat de uitlaatgasreiniging automatisch uitschakelt, ook onder omstandigheden waarin dit is verboden. Het Duitse ministerie van Verkeer gaat de klachten onderzoeken.

BMW ziet een complot

BMW ontkent dat er sprake is van illegale praktijken en beroept zich op de vele tests uit het verleden, waaronder die van de Duitse RDW en van TÜV Süd. Die laatste testinstantie heeft volgens Automobilwoche al gereageerd en beschuldigt DUH van slordigheid bij het onderzoek. BMW R&D-directeur Klaus Fröhlich ziet een complot. “Als een tester bewust en doelgericht vreemde rijstijlen nabootst om negatieve emissies te eroorzaken, dan lijkt dat op een doelgerichte campagne.”

Het onderzoek naar BMW is nog steeds het gevolg van de omvangrijke dieselfraude, die in 2015 aan het licht kwam. In tegenstelling tot sommige andere fabrikanten bleef BMW steeds een voorstander van de dieseltechnologie. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.