Sterke daling bpm op importauto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

De belangrijkste reden is volgens Euro Auto Logic de invoer van een CO2-heffing en verder het toenemende gebruik van taxatierapporten bij de bpm-aangifte. Het gebruik van de tegenbewijsregeling door taxatie nam in twee jaar tijd van 7 duizend in 2011 toe tot bijna 15 duizend keer alleen al in de eerste drie kwartalen van 2013.

Totaal geïmporteerd, inclusief nieuwe auto`s: 

Jaar Totaal aantallen Totaal opbrengst Per auto
2011 115.367 € 158.681.637 € 1.375
2012  102.092 € 131.939.567 € 1.292
2013  93.935* €   95.841.877* € 1.020*

*eerste 9 maanden van 2013 

Autotelex
In november concludeerde Autotelex op basis van eigen onderzoek ook al dat bij bijna dertig procent van de importauto’s van bouwjaar 2007 of jonger de rest-bpm meer dan vijftig procent lager is dan je mag verwachten op basis van de prijslijstgegevens. Hierdoor daalt de occasionwaarde van vergelijkbare modellen in het occasionpark. 

Sterke daling bpm op importauto’s | Automotive Online

Sterke daling bpm op importauto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

De belangrijkste reden is volgens Euro Auto Logic de invoer van een CO2-heffing en verder het toenemende gebruik van taxatierapporten bij de bpm-aangifte. Het gebruik van de tegenbewijsregeling door taxatie nam in twee jaar tijd van 7 duizend in 2011 toe tot bijna 15 duizend keer alleen al in de eerste drie kwartalen van 2013.

Totaal geïmporteerd, inclusief nieuwe auto`s: 

Jaar Totaal aantallen Totaal opbrengst Per auto
2011 115.367 € 158.681.637 € 1.375
2012  102.092 € 131.939.567 € 1.292
2013  93.935* €   95.841.877* € 1.020*

*eerste 9 maanden van 2013 

Autotelex
In november concludeerde Autotelex op basis van eigen onderzoek ook al dat bij bijna dertig procent van de importauto’s van bouwjaar 2007 of jonger de rest-bpm meer dan vijftig procent lager is dan je mag verwachten op basis van de prijslijstgegevens. Hierdoor daalt de occasionwaarde van vergelijkbare modellen in het occasionpark.