‘Europese Commissie pleit voor uitstel importheffing Britse EV’s’

Import • De maatregel is bedoeld om Europese productie van EV-batterijen aan te jagen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: BMW)

De Europese Commissie gaat voorstellen om de invoering van importheffingen op EV’s uit het Verenigd Koninkrijk met drie jaar uit te stellen. Dit meldt Bloomberg.

Volgens de huidige afspraken zou er met ingang van 1 januari 2024 een importheffing gelden van 10 procent op elektrische auto’s uit Groot-Brittannië, indien minder dan 45 procent van hun waarde in Europa is toegevoegd. In 2027 stijgt dit percentage naar 65 procent.

Autofabrikanten, waaronder Volkswagen en Renault, waarschuwen dat een dergelijke importheffing de sector in de komende drie jaar 4,3 miljard euro kan kosten. Bovendien zouden Chinese merken volgens de fabrikanten juist profiteren van de heffingen.

Aanjagen

De maatregel is bedoeld om productie van EV-batterijen in het Verenigd Koninkrijk en Europa aan te jagen. Meerdere autofabrikanten, het VK en verschillende Europese lidstaten hebben echter aangegeven dat men nog niet zover is om nu al voldoende batterijen te leveren. Zij pleiten ervoor om de heffing uit te stellen tot 2027.

De aanbeveling van de Europese Commissie om de maatregel nu drie jaar uit te stellen moet eerst door de EU-lidstaten worden goedgekeurd.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Europese Commissie pleit voor uitstel importheffing Britse EV’s’ | Automotive Online

‘Europese Commissie pleit voor uitstel importheffing Britse EV’s’

Import • De maatregel is bedoeld om Europese productie van EV-batterijen aan te jagen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: BMW)

De Europese Commissie gaat voorstellen om de invoering van importheffingen op EV’s uit het Verenigd Koninkrijk met drie jaar uit te stellen. Dit meldt Bloomberg.

Volgens de huidige afspraken zou er met ingang van 1 januari 2024 een importheffing gelden van 10 procent op elektrische auto’s uit Groot-Brittannië, indien minder dan 45 procent van hun waarde in Europa is toegevoegd. In 2027 stijgt dit percentage naar 65 procent.

Autofabrikanten, waaronder Volkswagen en Renault, waarschuwen dat een dergelijke importheffing de sector in de komende drie jaar 4,3 miljard euro kan kosten. Bovendien zouden Chinese merken volgens de fabrikanten juist profiteren van de heffingen.

Aanjagen

De maatregel is bedoeld om productie van EV-batterijen in het Verenigd Koninkrijk en Europa aan te jagen. Meerdere autofabrikanten, het VK en verschillende Europese lidstaten hebben echter aangegeven dat men nog niet zover is om nu al voldoende batterijen te leveren. Zij pleiten ervoor om de heffing uit te stellen tot 2027.

De aanbeveling van de Europese Commissie om de maatregel nu drie jaar uit te stellen moet eerst door de EU-lidstaten worden goedgekeurd.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.