Ook Duitse auto-industrie wil herziening Brexit-deal

Brexit • Als de huidige regels worden gevolgd, ontstaat komend jaar een groot probleem bij de verkoop van EV’s tussen de EU en het VK.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het Duitse VDA, Verband der Automobilindustrie, roept op tot herziening van het Brexit akkoord. Met name één afspraak moet worden herzien. Volgens het in 2020 gesloten akkoord moet vanaf volgend jaar 45 procent van de waarde van een elektrisch voertuig dat tussen het VK en de EU wordt verkocht, afkomstig zijn uit Groot-Brittannië of de EU om tarieven te vermijden. Het probleem is dat een batterijpakket tot de helft van de kosten van een nieuwe elektrische auto kan uitmaken. De EU werkt nog hard aan een eigen batterij-industrie, maar veel moet nog worden geïmporteerd uit het Verre Oosten. Volgens de VDA zal de Europese productie van eigen EV-batterijen eind 2023 niet groot genoeg zijn.

De Duitse belangenvereniging, die 650 fabrikanten en toeleveranciers vertegenwoordigt, sluit het de oproep aan bij Ford en Stellantis, die eergisteren aan de bel trokken. Ford vroeg uitstel van de extra tax tot 2027. “Tarieven voor zowel export naar Groot-Brittannië als import uit Groot-Brittannië zouden een aanzienlijk concurrentienadeel opleveren voor de Europese auto-industrie ten opzichte van haar Aziatische concurrenten, op de zo belangrijke Britse markt”, stelt het VDA.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Ook Duitse auto-industrie wil herziening Brexit-deal | Automotive Online

Ook Duitse auto-industrie wil herziening Brexit-deal

Brexit • Als de huidige regels worden gevolgd, ontstaat komend jaar een groot probleem bij de verkoop van EV’s tussen de EU en het VK.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het Duitse VDA, Verband der Automobilindustrie, roept op tot herziening van het Brexit akkoord. Met name één afspraak moet worden herzien. Volgens het in 2020 gesloten akkoord moet vanaf volgend jaar 45 procent van de waarde van een elektrisch voertuig dat tussen het VK en de EU wordt verkocht, afkomstig zijn uit Groot-Brittannië of de EU om tarieven te vermijden. Het probleem is dat een batterijpakket tot de helft van de kosten van een nieuwe elektrische auto kan uitmaken. De EU werkt nog hard aan een eigen batterij-industrie, maar veel moet nog worden geïmporteerd uit het Verre Oosten. Volgens de VDA zal de Europese productie van eigen EV-batterijen eind 2023 niet groot genoeg zijn.

De Duitse belangenvereniging, die 650 fabrikanten en toeleveranciers vertegenwoordigt, sluit het de oproep aan bij Ford en Stellantis, die eergisteren aan de bel trokken. Ford vroeg uitstel van de extra tax tot 2027. “Tarieven voor zowel export naar Groot-Brittannië als import uit Groot-Brittannië zouden een aanzienlijk concurrentienadeel opleveren voor de Europese auto-industrie ten opzichte van haar Aziatische concurrenten, op de zo belangrijke Britse markt”, stelt het VDA.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.