‘Frankrijk laatste tegenstander van uitstel 10 procents-tarief met het VK’

Brexit • Per 1 januari treedt een Brexit-regel in werking die de auto-industrie ernstig kan schaden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Nieuwe auto's staan klaar in de haven van Ramsgate om naar de EU verscheept te worden (foto: Shutterstock)

Vrijwel alle EU-landen willen de inwerkingtreding van een nieuwe Brexitregel, die de auto-industrie kan schaden, uitstellen. Alleen Frankrijk wil dat de regel gewoon ingaat, meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen bij de onderhandelaars.

Verkapte doorvoer voorkomen

Per 1 januari 2024 gaat een regel in, dat bij import van artikelen tussen het VK en de EU 10 procent belasting zal worden geheven, als meer dan 45 procent van de waarde buiten het exportland is gemaakt. De regel was bij de Brexit geformuleerd om verkapte doorvoer van artikelen uit andere landen te voorkomen.

Batterijpakketten uit het verre oosten

Nu blijkt echter dat elektrische auto’s, die zowel in het VK als in de EU worden gebouwd, voor de batterijpakketten nog grotendeels leunen op de import uit het verre oosten. Dat pakket maakt al meer dan 40 procent van de waarde van de auto uit. En dus zouden Britse auto’s in de EU fors duurder worden, net als Europese auto’s in het VK. Gezien de zware concurrentie van Chinese merken, is dat zeer onwenselijk, vonden eerst de autofabrikanten, en nu ook de nationale regeringen. Het voorstel is dan ook de regel 3 jaar uit te stellen, tot de EU een eigen batterij-industrie heeft opgebouwd. Daar wordt volop aan gewerkt.

Geen voordeel voor Engeland

Volgens Bloomberg ligt Frankrijk nog dwars, maar dit is niet officieel bevestigd. De reden zou zijn dat ook Engeland grote voordelen zou behalen bij het uitstel van de regel. En Frankrijk wil niet de indruk wekken dat landen voordeel behalen bij het verlaten van de EU, citeert Bloomberg een EU-onderhandelaar die anoniem wil blijven.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Frankrijk laatste tegenstander van uitstel 10 procents-tarief met het VK’ | Automotive Online

‘Frankrijk laatste tegenstander van uitstel 10 procents-tarief met het VK’

Brexit • Per 1 januari treedt een Brexit-regel in werking die de auto-industrie ernstig kan schaden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Nieuwe auto's staan klaar in de haven van Ramsgate om naar de EU verscheept te worden (foto: Shutterstock)

Vrijwel alle EU-landen willen de inwerkingtreding van een nieuwe Brexitregel, die de auto-industrie kan schaden, uitstellen. Alleen Frankrijk wil dat de regel gewoon ingaat, meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen bij de onderhandelaars.

Verkapte doorvoer voorkomen

Per 1 januari 2024 gaat een regel in, dat bij import van artikelen tussen het VK en de EU 10 procent belasting zal worden geheven, als meer dan 45 procent van de waarde buiten het exportland is gemaakt. De regel was bij de Brexit geformuleerd om verkapte doorvoer van artikelen uit andere landen te voorkomen.

Batterijpakketten uit het verre oosten

Nu blijkt echter dat elektrische auto’s, die zowel in het VK als in de EU worden gebouwd, voor de batterijpakketten nog grotendeels leunen op de import uit het verre oosten. Dat pakket maakt al meer dan 40 procent van de waarde van de auto uit. En dus zouden Britse auto’s in de EU fors duurder worden, net als Europese auto’s in het VK. Gezien de zware concurrentie van Chinese merken, is dat zeer onwenselijk, vonden eerst de autofabrikanten, en nu ook de nationale regeringen. Het voorstel is dan ook de regel 3 jaar uit te stellen, tot de EU een eigen batterij-industrie heeft opgebouwd. Daar wordt volop aan gewerkt.

Geen voordeel voor Engeland

Volgens Bloomberg ligt Frankrijk nog dwars, maar dit is niet officieel bevestigd. De reden zou zijn dat ook Engeland grote voordelen zou behalen bij het uitstel van de regel. En Frankrijk wil niet de indruk wekken dat landen voordeel behalen bij het verlaten van de EU, citeert Bloomberg een EU-onderhandelaar die anoniem wil blijven.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.