Bovemij: 47 miljoen winst, dreigende boete en opkoopprogramma certificaten

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De AFM is voornemens om een boete van 2 miljoen euro op te leggen. (Foto: Bovemij)

Financieel dienstverlener in de mobiliteitsbranche Bovemij heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 46,6 miljoen euro. Dat meldt het bedrijf woensdagavond. Bovemij meldt een voorziening te hebben opgenomen in verband met een voorgenomen boete van de AFM. De autoriteit is voornemens een boete van 2 miljoen euro op te leggen in verband met het overtreden van het provisieverbod in de periode 2014-2019. Tot slot meldt Bovemij voor 25 miljoen euro aan certificaten op te kopen, waaraan Bovag 5 miljoen euro bijdraagt.

Winst

De nettowinst ligt ongeveer op hetzelfde niveau als in 2020, toen het bedrijf 48,8 miljoen euro winst realiseerde. De schadelast ligt mede als gevolg van de bewegingsbeperkingen wederom lager dan normaal. De beleggingsactiviteiten droegen 20 miljoen euro bij. Ook profiteert Bovemij van eerder uitgevoerde saneringen van niet-mobiliteit gerelateerde portefeuilles. “Dankzij het sterke resultaat heeft Bovemij in 2021 de branche opnieuw extra financieel kunnen ondersteunen in de Covid-crisis. Daarnaast stellen de positieve resultaten Bovemij in staat om te investeren in de platforms Viabovag.nl en Viabovemij.nl en in de digitalisering van ons hele bedrijf”, zegt Hans Coffeng, die dit jaar werd aangesteld als ceo. 

“2022 is opnieuw een uitdagend jaar en wij zijn geschokt door de recente geopolitieke ontwikkelingen. Wij betreuren de oorlog in Oekraïne ten zeerste en zijn diep bezorgd en bedroefd over de verwoestende gevolgen voor de bevolking van het land. Bovemij ondervindt op dit moment geen directe gevolgen van de oorlog, maar ziet wel dat de gevolgen invloed hebben op haar klanten”, aldus Coffeng.

De boekwaarde van de uitstaande financieringen bedroeg eind 2021 302 miljoen euro. Ten opzichte van 2020 daalde de boekwaarde van de uitstaande financieringen met 44,3 miljoen euro doordat er afscheid werd genomen van klanten om het risicoprofiel van de portefeuille te verbeteren.

Certificaten

In 2010 is een bedrag van 26,3 miljoen euro opgehaald door de uitgifte van certificaten aan partijen in de mobiliteitsbranche, waarbij vanaf het begin duidelijk was dat deze certificaten verhandeld konden worden via een besloten handelssysteem. Al jaren werd er gezocht naar een oplossing voor certificaathouders die hun certificaten wilden verkopen. Ook Bovemij en Bovag wilden certificaten inkopen. Certificaathouders die dit wensen kunnen (een gedeelte van) hun certificaten aanbieden aan Bovemij. De richtprijs waarvoor Bovemij de certificaten voornemens is in te kopen is 36,80 euro (de huidige koers ligt net boven de 20 euro). Die prijs is net als in voorgaande jaren bepaald door een onafhankelijke deskundige.

De oorspronkelijke prijs per certificaat bedroeg bij de uitgifte 16 euro. 

Bovag

Het totale rendement voor certificaathouders sinds 2010, inclusief dividend en waardestijging naar de huidige richtprijs van 36,80, bedraagt 182 procent. Dit is inclusief het voorgenomen dividend dat op 20 mei zal worden uitgekeerd. Bovemij garandeert iedere certificaathouder dat het bedrijf ten minste 5.250 certificaten zal inkopen per certificaathouder of zoveel minder als door de betreffende certificaathouders worden aangeboden.

De ingekochte certificaten zullen worden ingetrokken en Bovemij zal vervolgens voor maximaal 5 miljoen euro aan aandelen aan Bovag verkopen. Bovag onderzoekt de mogelijkheden om samen met Bovemij bankactiviteiten te gaan ontplooien.

Boete

De AFM heeft recent het onderzoek naar de periode 2015 tot 2019 afgerond en heeft het voornemen uitgesproken om aan schadeverzekeringsmaatschappij Bovemij een boete op te leggen. Het basisbedrag van de mogelijke boete bedraagt 2 miljoen euro waarbij het definitieve bedrag hoger of lager kan worden. Voor dit bedrag heeft Bovemij een voorziening in de jaarrekening over 2021 opgenomen.

Ook DNB heeft zijn onderzoek afgerond en is tot de conclusie gekomen dat compliance regels zijn overtreden in de periode 2014 tot 2018. Of DNB daarvoor een sanctie oplegt, is niet bekend. Over het in 2020 gestarte onderzoek door de belastingdienst naar deze compliance-issues uit het verleden is op dit moment geen update. De RvC heeft in 2019 melding gedaan bij het Openbaar Ministerie. Ook hierover is verder geen update te geven.

Bovemij heeft in 2019 maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo werden met name de checks and balances verbeterd. Ook is de samenstelling van de besturen en de raden van commissarissen ingrijpend gewijzigd. “DNB heeft in haar rapport bevestigd dat zij al deze maatregelen in opzet voldoende vindt”, schrijft Bovemij. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovemij: 47 miljoen winst, dreigende boete en opkoopprogramma certificaten | Automotive Online

Bovemij: 47 miljoen winst, dreigende boete en opkoopprogramma certificaten

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De AFM is voornemens om een boete van 2 miljoen euro op te leggen. (Foto: Bovemij)

Financieel dienstverlener in de mobiliteitsbranche Bovemij heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 46,6 miljoen euro. Dat meldt het bedrijf woensdagavond. Bovemij meldt een voorziening te hebben opgenomen in verband met een voorgenomen boete van de AFM. De autoriteit is voornemens een boete van 2 miljoen euro op te leggen in verband met het overtreden van het provisieverbod in de periode 2014-2019. Tot slot meldt Bovemij voor 25 miljoen euro aan certificaten op te kopen, waaraan Bovag 5 miljoen euro bijdraagt.

Winst

De nettowinst ligt ongeveer op hetzelfde niveau als in 2020, toen het bedrijf 48,8 miljoen euro winst realiseerde. De schadelast ligt mede als gevolg van de bewegingsbeperkingen wederom lager dan normaal. De beleggingsactiviteiten droegen 20 miljoen euro bij. Ook profiteert Bovemij van eerder uitgevoerde saneringen van niet-mobiliteit gerelateerde portefeuilles. “Dankzij het sterke resultaat heeft Bovemij in 2021 de branche opnieuw extra financieel kunnen ondersteunen in de Covid-crisis. Daarnaast stellen de positieve resultaten Bovemij in staat om te investeren in de platforms Viabovag.nl en Viabovemij.nl en in de digitalisering van ons hele bedrijf”, zegt Hans Coffeng, die dit jaar werd aangesteld als ceo. 

“2022 is opnieuw een uitdagend jaar en wij zijn geschokt door de recente geopolitieke ontwikkelingen. Wij betreuren de oorlog in Oekraïne ten zeerste en zijn diep bezorgd en bedroefd over de verwoestende gevolgen voor de bevolking van het land. Bovemij ondervindt op dit moment geen directe gevolgen van de oorlog, maar ziet wel dat de gevolgen invloed hebben op haar klanten”, aldus Coffeng.

De boekwaarde van de uitstaande financieringen bedroeg eind 2021 302 miljoen euro. Ten opzichte van 2020 daalde de boekwaarde van de uitstaande financieringen met 44,3 miljoen euro doordat er afscheid werd genomen van klanten om het risicoprofiel van de portefeuille te verbeteren.

Certificaten

In 2010 is een bedrag van 26,3 miljoen euro opgehaald door de uitgifte van certificaten aan partijen in de mobiliteitsbranche, waarbij vanaf het begin duidelijk was dat deze certificaten verhandeld konden worden via een besloten handelssysteem. Al jaren werd er gezocht naar een oplossing voor certificaathouders die hun certificaten wilden verkopen. Ook Bovemij en Bovag wilden certificaten inkopen. Certificaathouders die dit wensen kunnen (een gedeelte van) hun certificaten aanbieden aan Bovemij. De richtprijs waarvoor Bovemij de certificaten voornemens is in te kopen is 36,80 euro (de huidige koers ligt net boven de 20 euro). Die prijs is net als in voorgaande jaren bepaald door een onafhankelijke deskundige.

De oorspronkelijke prijs per certificaat bedroeg bij de uitgifte 16 euro. 

Bovag

Het totale rendement voor certificaathouders sinds 2010, inclusief dividend en waardestijging naar de huidige richtprijs van 36,80, bedraagt 182 procent. Dit is inclusief het voorgenomen dividend dat op 20 mei zal worden uitgekeerd. Bovemij garandeert iedere certificaathouder dat het bedrijf ten minste 5.250 certificaten zal inkopen per certificaathouder of zoveel minder als door de betreffende certificaathouders worden aangeboden.

De ingekochte certificaten zullen worden ingetrokken en Bovemij zal vervolgens voor maximaal 5 miljoen euro aan aandelen aan Bovag verkopen. Bovag onderzoekt de mogelijkheden om samen met Bovemij bankactiviteiten te gaan ontplooien.

Boete

De AFM heeft recent het onderzoek naar de periode 2015 tot 2019 afgerond en heeft het voornemen uitgesproken om aan schadeverzekeringsmaatschappij Bovemij een boete op te leggen. Het basisbedrag van de mogelijke boete bedraagt 2 miljoen euro waarbij het definitieve bedrag hoger of lager kan worden. Voor dit bedrag heeft Bovemij een voorziening in de jaarrekening over 2021 opgenomen.

Ook DNB heeft zijn onderzoek afgerond en is tot de conclusie gekomen dat compliance regels zijn overtreden in de periode 2014 tot 2018. Of DNB daarvoor een sanctie oplegt, is niet bekend. Over het in 2020 gestarte onderzoek door de belastingdienst naar deze compliance-issues uit het verleden is op dit moment geen update. De RvC heeft in 2019 melding gedaan bij het Openbaar Ministerie. Ook hierover is verder geen update te geven.

Bovemij heeft in 2019 maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo werden met name de checks and balances verbeterd. Ook is de samenstelling van de besturen en de raden van commissarissen ingrijpend gewijzigd. “DNB heeft in haar rapport bevestigd dat zij al deze maatregelen in opzet voldoende vindt”, schrijft Bovemij. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.